Vad gick åt skogen???

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Vad gick åt skogen???

Inlägg av joelholmquist »

Var på min 23:e sats helmaltsöl nu när det hände, för första gången....det jäste inte. Inte så att det startade sent som det kan göra. Utan det startade inte alls på 1 vecka.
Jag vill förstå varför:

Bryggdagen gick bra, provade visserligen ett nytt recept men inget underligt tror jag (länk till recept i slutet)
Jag använde för första gången mäskkärl med biab från MaltMagnus istället för gryta i ugn och sedan hink-i-hink.
OG blev 68-70 och vörten syresattes dels med "vispande" kylslinga under kylning samt genom silande saftnät.
Allt desinficerades nogrant som vanligt med starsan.
Temperaturen i jäsrummet var stadiga 22-23 grader hela tiden. Jästen (1 rör WLP001 till 9 liter) skulle gå ut i september...
Är det så att jag ska köpa en magnetomrörare och börja göra förkultur?
Nu när jag hälde ut vörten var den i stort sett ojäst. Jäst låg visserligen på toppen och minimala bubblor har bubblat med ca 10 sek mellanrum under veckan. Men hydrometern visade 65-70 fortfarande. Det luktade trevligt av apprikoskräm i hinken men den har blivit lite färgad av vörten?!? Har aldrig hänt förut. För att bli bättre måste man veta vad som gått snett :-)
RECEPT --> http://hembrygden.se/Recept_BitterFlower.PNG
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Vad gick åt skogen???

Inlägg av Falkens »

Låter som en trött jäst och en förkultur hade vart på sin plats. Jag hade nog inte hällt ut den, jag hade köpte en påse torrjäst och kastat i.
// Jonas
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det låter ju märkligt. Låter ju som att jästen i röret var mer eller mindre död (snarare mer då...).
Det är ju inte dumt att göra förkultur, då hade du ju sett om jästen var aktiv (och man bör alltid ha en par paket torrjäst hemma, som nödlösning). Du måste inte använda magnetomrörare för att göra förkultur. Det går alldeles utmärkt att göra förkultur utan också.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Alright, torrjäst låter ju klokt att ha hemma. Har ingen erfarenhet av det men den håller sig lääänge va?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

joelholmquist skrev:Alright, torrjäst låter ju klokt att ha hemma. Har ingen erfarenhet av det men den håller sig lääänge va?

Jaaaa. :-)
Ha den i kylen.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Bra som backup. Har beställt hem E-kolv, omrörare (för att det är kul) jästnäring och spraymalt också. Dags att ta bryggningen till nästa nivå med lite mer kontroll ;-)
Tack för tips.

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Som bryggapa skriver, man kan göra förkultur utan magnetomrörare. Man får inte lika kraftig tillväxt utan, men det viktigaste - att man sparkar igång jästen och vet att man har en aktiv kultur på bryggdagen - fungerar lika bra utan. Sedan tycker jag du ska reklamera jästen, är den inte utgången bör den ändå fungera enligt beskrivning på paketet. Humlegården brukar i alla fall vara tillmötesgående i sådana här lägen.

Till sist så är det bara att dumpa satsen när det har gått så lång tid som en vecka.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Alright! Så extra tillväxt av mängden jästceller är egentligen inte aktuellt nu? Fick hem grejer redan idag!! (Y)
Låter omröraren vila då tillsvidare.
Men när jag ska provbrygga min Barleywine på 13% som skulle ha nån super High density jäst, så kanske omröraren gör nytta. För visst har högt SG en inverkan på jästens prestation?

Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

En fråga till gällande förkulturer.
Påverkar jag smaken på min öl mycket om jag häller i hela förkulturen...den utgör ju då 10% av hela volymen :-s

saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

När förkulturen är "klar" brukar jag sätta den i kylen så det skikta sig. Den häller jag ut "ölen" överst och häller i jästen som är i nedre skiktet i vörten.
Det brukar vara ~2dl max
/Johan

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Kan jag sätta den i kylen 12 h innan pitch och räkna med att den hunnit skiktas lite grann?

Somnar den i kylen så att jag behöver väcka den med rumstemperatur långt innan, synd att få piggheten ogjord isf!?

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Den kan stå i kylen en vecka utan problem.
Tar du fram den innan det är dags kan du hälla av "ölen" och låta jästen bli rumsvarm tills det är dags. Tror inte jästen mår så bra av temperaturväxlingen från 6° i kylen till vörten på 25° på en gång.

När sen ölen är färdigjäst och du flaskat den så ta vara på jästkakan, den är egentligen bara en jätteförkultur. Häller du den i en burk och ställer i kylen kommer den också att skikta sig. När det är dags för nästa bryggning häller du av "ölen", skvälper runt lite och vips så har du gott om jäst. Den döda jästen har sjunkit till botten och blivit en rätt hård kaka så den kommer inte med om du häller från burken. 2-3dl är rätt lagom för 25L öl.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Bild

Nu är vi i matchen igen ;-)
Bara 2 h efter pitch så jäser det som tusan.
Tack igen för tips och råd.
Mer förkultur åt folket!

Skriv svar