Har en saison som stått sedan den 10/7 och idag tappade jag om den för att lägga den på lite passinonfrukt. Tänkte att jag tar ett FG innan sekundären och får följande
OG 1.054 (skulle vart 1.064)
FG 1.001 (skulle vart 1.015 men se bild)
Skulle varit 1.015 enligt vem/vad?
I exempelvis Beersmith är utjäsningsuträkningarna helt uppåt väggarna emellanåt, så det går inte att förlita sig på, iallafall inte i mitt exemplar.
När jag jäste senast med Belle Saison så landade jag på 1.002. Den tuggar i sig det mesta.
undefined skrev:Skulle varit 1.015 enligt vem/vad?
I exempelvis Beersmith är utjäsningsuträkningarna helt uppåt väggarna emellanåt, så det går inte att förlita sig på, iallafall inte i mitt exemplar.
När jag jäste senast med Belle Saison så landade jag på 1.002. Den tuggar i sig det mesta.
Ja beersmith går tyvärr inte att lita på när det gäller utjäsning. Jag brukar kolla upp jästens utjäsnings förmåga på White Labs / wyeast hemsida och använda alcohol/attenuation tool i beersmith.. Saison jäst är ju överjävlig på att äta med..
Apparent attenuation är ändå 83% max enligt tillverkaren. Så den har verkligen gjort ett häst jobb. Något enkelt socker inblandat?
Verkar dock som dom flesta på http://www.northernbrewer.com/shop/dans ... ison-yeast fått just Fg 1002..
Underbart, skulle själv göra en saison senare i augusti när vädret är varmare.
Nu vet jag inte vart du bor, men har inomhustemp konstant varit på 25? För hemma hos mig nu lär det inte vara en grad över 21, men den lär väl jäsa ändå?
Jäser (i avslagen Partycooler) med denna jäst och det jäser på fint, uppe i drygt 29 grader när det jäste som bäst. Isolerar du jäsdunken på nått sätt kapslar du in värmen bra och kommer säkerligen upp i över 25 grader.
Gubbgôtt skrev:Underbart, skulle själv göra en saison senare i augusti när vädret är varmare.
Nu vet jag inte vart du bor, men har inomhustemp konstant varit på 25? För hemma hos mig nu lär det inte vara en grad över 21, men den lär väl jäsa ändå?
Jag har den i ett skåp tillsammans med en server... där av tempen