Bygge av mottrycksfyllare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Bygge av mottrycksfyllare

Inlägg av bryggapa »

+1 på det pilsnerkokaren säger
Kulventilen till trycksänkningen borde du nog byta till en nålventil.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Tycker det skummar redan i slangen så det kan vara en läcka. Ska fortsätta felsökning imorgon.

Från ventilerna i toppen (kolsyra/öl) är det ett 6 mm rör hela vägen ner i flaskan. Från nedre t-stycket ett 10 mm rör som korken sitter på. Pyser med ventil på sidan från 10mm röret.

Trots att jag fyller sakta kommer skummet (ca 2cm). Något tips angående läckor? Bara dra slangklämmer hårdare? Kan ölkoppling vid fatet läcka?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

När du trycksatt flaskan och öppnar för ölen, fylls det då på med öl i flaskan? En liten skvätt är normalt men det är intressant att det är helt tätt. Det är svårt att öppna en ventil utan att få ett litet tryckfall så tipset med pysventilen rekommenderas. Skicka ett PM så kan jag bygga en, bör vara rimligt enkelt eftersom du har klämkopplingar.

Vad det gäller slangarna är det lite lurigt även där, är slangen för stor lär du aldrig kunna klämma åt med en slangklämma. Slangen veckar sig och läcker ännu mer ju mer du spänner. Det kan vara tätt redan och bubblorna kan uppstå av tryckfallet när du öppnar ventilen.

Att kunna släppa trycket i flaskan är överskattat i mitt tycke, jag brukade pysa ut co2/syret ur flaskan några gånger innan jag började fylla men har slutat med det. Har inga indikationer av oxidering av ölen trots det.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Tack för tips!
När jag trycksatt flaskan och öppnar öl så kommer det minimalt med öl. Skummet kommer direkt när jag börjar släppa trycket. Spelar ingen roll hur sakta jag släpper trycket.
Hur viktigt är det att röret går riktigt till botten? Tror det i dagsläget är ca en centimeter kvar till det tar i botten.
Skulle en nålventil kunna hjälpa? Jag kan släppa trycket så sakta att flaskan fylls på typ en minut eller ännu saktare om jag vill
Som sagt var det inga problem fylla flaskorna fulla om man låter skummet trycka ut där jag släpper trycket.

Själva konstruktion funkar ypperligt. Går snabbt byta flaska och den håller upp flaskan bra mot korken
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Då är allt tätt, problemet är nog det lilla tryckfallet som uppstår när du öppnar kranen. Om jag förstår dig rätt så blir det ca 2cm skum nästan direkt och mängden skum ökar inte efterhand du fyller.
Du kan testa genom att hålla tummen för pysröret när du öppnar ventilen, då kommer du att begränsa tryckfallet. Inte hållbart i längden men du skulle se om en pysventil skulle lösa problemet.

Längden på röret är inte väsentlig för en skumfri fyllning. Fyller jag höga flaskor släpper nog röret 3-4cm från botten utan problem.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Ursäkta svordomen men Satans så bra det blev när jag höll för tummen för att begränsa tryckfallet i början. Eller är 2-3 mm skum godkänt? [GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES].
Tusen tack för tips och svar på funderingar. Nu är det bara lacka hållaren till fyllaren ska jag försöka fy ihop lite bilder och kanske en film

@pilsnerkokaren - kan jag kontakta dig angående pysventil eller finns vet ngn vart man kan köpa en?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bara kul att kunna hjälpa till.

Skicka ett pm så fixar jag en pysventil som passar din rigg.
När du monterat pysventilen och allt fungerar som det ska kommer 2-3mm skum vara mycket :wink:
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Den mottrycksfyllare som jag byggde om till min stativmonterade med "pysfunktion" hade ursprungligen en funktionssätt utan tryckfall - i princip skumfritt.

Istället för pysventil satt där en slang med en backventil och kopplad till CO2-slangen ( en extra förbindelse - i övrigt CO2-koppling "som vanligt" ). Backventilen öppnade bara mot regulator/fat - således kunde inte gas strömma ut när det inte satt någon flaska där.

Förutsättningen för att detta ska funka är att fatet står högre än fyllaren och att det finns vätska i slangen fram till fyllaren när man börjar. Man sätter dit flaskan och öppnar tryckventilen. Sen är det bara att öppna vätskeventilen och ölet strömmar sakta med tyngdkraft utan tryckfall ner i flaskan.

Att jag var tveksam till denna funktion var att luften med syre hamnade i fatet. Detta eftersom jag bara kanske ville fylla på ett fåtal flaskor utan att tömma hela fatet.
Björn Petersson
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

Trevligt bygge.

Kan ni mha en skiss visa hur en mottrycksfyllare är konstruerad?

/Johan

Sent from my iPhone using Tapatalk
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Marty's counter pressure bottle filler är en bra referens.
Bild

http://hbd.org/mtippin/cpfiller.html

Man kan ersätta mot motsvarande delar med BSP gäng istället, då de kan vara lättare att hitta och billigare.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

Tack

saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

Går "luften" ut genom samma rör som ölen går in i? Och sen ut genom avluftaren vid nedre T.et? Eller?

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det grå röret på bilden är där öl och kolsyra kommer in i flaskan, det ljusbruna (3/8" OD Soft Copper) är ett rör som passar utanpå det grå, via spalten mellan den ljusbruna och det grå går "luften " ur flaskan till pysventilen som kallas 90 degree Needle Valve. Där ställer du hur snabbt flaskan ska fyllas.
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

Se där ja, tackar.

Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Precis efter den har jag byggt! Jag har haft tur att kunna få tag i delarna genom kontakter annars hade det nog dragit iväg prismässigt. Eventuellt har det löst sig med nålventil också.
Tror man kommer enklast och billigast undan om man beställer fyllaren från aliexpress. Vet dock inte hur kvaliteten är på dessa.

Själva hållaren till fyllaren byggde jag efter inspiration från homebrew talks forum.
Nu är hållaren lackad och flaskor beställda så snart blir det prova flaska flera flaskor.

Det här med luft... Räcker det alltså bara trycksätta flaskan? Jag trycksätter och släpper trycket 2-3 ggr. Överkurs? Om det blir noll skum är det då ngn fara att det inte blir "cap on foam"?
Skriv svar