bygge av bar, hjälp med tapptorn!!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

bygge av bar, hjälp med tapptorn!!

Inlägg av Luddepb »

Många trådar samtidigt här nu men så kan det bli ibland när man har mkt frågor :P

Håller på att bygga en enklare bar till en fest jag ska ha, har då byggt ett tapptorn av ett avsågat PVC-rör.
Frågan är nu hur fasiken jag får fast röret i bankskivan :S
någon som har några tips?
Här är tornet och platsen jag vill ha den på..
Här är tornet och platsen jag vill ha den på..
IMG_3842.JPG (28.5 KiB) Visad 5182 gånger
Så här ser det ut "innuti/under"
Så här ser det ut "innuti/under"
IMG_3843.JPG (28.8 KiB) Visad 5182 gånger
och här är undersidan av bänken, bänkskivan ligger på två balkar
och här är undersidan av bänken, bänkskivan ligger på två balkar
IMG_3846.JPG (33.99 KiB) Visad 5182 gånger
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: bygge av bar, hjälp med tapptorn!!

Inlägg av niklas_n »

Skruva fast en regel på ovansidan. Köp en gängstång och bocka till den, eller hålband och fäst röret i regeln. Alternativt såga ett hål och gör motsvarande på undersidan så slipper man se infästningen. Annars kan man ju bara borra fast ett l-järn och fästa i skivan. 3-4 st och den borde sitta som ett smäck.
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

niklas_n skrev:Skruva fast en regel på ovansidan. Köp en gängstång och bocka till den, eller hålband och fäst röret i regeln. Alternativt såga ett hål och gör motsvarande på undersidan så slipper man se infästningen. Annars kan man ju bara borra fast ett l-järn och fästa i skivan. 3-4 st och den borde sitta som ett smäck.
Grymt!! Kommer för enkelhetens skulle nog bli l-järn ;P
Tack för hjälpen! :D
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Är det inte ett standard avloppsrör? (som säljs på Biltema m fl) Till sådana brukar det finns ändpluggar/stopp. Då kan man ta och borra ett hål i mitten på en sådan (motsvarande hålet i bänkskivan). Sen skruva fast pluggen i bänkskivan med den släta sidan neråt och hålet i pluggen över hålet i bänkskivan. Därefter trä på PVC-röret på den fastskruvade ändpluggen. Sedan behövs kanske en stabilisering med några skruvar in från sidan genom röret in i pluggens uppskjutande del (eller kanske limma).
Björn Petersson
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

assistredo skrev:Är det inte ett standard avloppsrör? (som säljs på Biltema m fl) Till sådana brukar det finns ändpluggar/stopp. Då kan man ta och borra ett hål i mitten på en sådan (motsvarande hålet i bänkskivan). Sen skruva fast pluggen i bänkskivan med den släta sidan neråt och hålet i pluggen över hålet i bänkskivan. Därefter trä på PVC-röret på den fastskruvade ändpluggen. Sedan behövs kanske en stabilisering med några skruvar in från sidan genom röret in i pluggens uppskjutande del (eller kanske limma).
vet faktiskt inte, hittade det i svärfars byggbod :P men jag körde med l-järn, funkar perfa :D
Skriv svar