Många trådar samtidigt här nu men så kan det bli ibland när man har mkt frågor
Håller på att bygga en enklare bar till en fest jag ska ha, har då byggt ett tapptorn av ett avsågat PVC-rör.
Frågan är nu hur fasiken jag får fast röret i bankskivan :S
någon som har några tips?
Här är tornet och platsen jag vill ha den på..
IMG_3842.JPG (28.5 KiB) Visad 5182 gånger
Så här ser det ut "innuti/under"
IMG_3843.JPG (28.8 KiB) Visad 5182 gånger
och här är undersidan av bänken, bänkskivan ligger på två balkar
Skruva fast en regel på ovansidan. Köp en gängstång och bocka till den, eller hålband och fäst röret i regeln. Alternativt såga ett hål och gör motsvarande på undersidan så slipper man se infästningen. Annars kan man ju bara borra fast ett l-järn och fästa i skivan. 3-4 st och den borde sitta som ett smäck.
niklas_n skrev:Skruva fast en regel på ovansidan. Köp en gängstång och bocka till den, eller hålband och fäst röret i regeln. Alternativt såga ett hål och gör motsvarande på undersidan så slipper man se infästningen. Annars kan man ju bara borra fast ett l-järn och fästa i skivan. 3-4 st och den borde sitta som ett smäck.
Grymt!! Kommer för enkelhetens skulle nog bli l-järn ;P
Tack för hjälpen!
Är det inte ett standard avloppsrör? (som säljs på Biltema m fl) Till sådana brukar det finns ändpluggar/stopp. Då kan man ta och borra ett hål i mitten på en sådan (motsvarande hålet i bänkskivan). Sen skruva fast pluggen i bänkskivan med den släta sidan neråt och hålet i pluggen över hålet i bänkskivan. Därefter trä på PVC-röret på den fastskruvade ändpluggen. Sedan behövs kanske en stabilisering med några skruvar in från sidan genom röret in i pluggens uppskjutande del (eller kanske limma).
assistredo skrev:Är det inte ett standard avloppsrör? (som säljs på Biltema m fl) Till sådana brukar det finns ändpluggar/stopp. Då kan man ta och borra ett hål i mitten på en sådan (motsvarande hålet i bänkskivan). Sen skruva fast pluggen i bänkskivan med den släta sidan neråt och hålet i pluggen över hålet i bänkskivan. Därefter trä på PVC-röret på den fastskruvade ändpluggen. Sedan behövs kanske en stabilisering med några skruvar in från sidan genom röret in i pluggens uppskjutande del (eller kanske limma).
vet faktiskt inte, hittade det i svärfars byggbod men jag körde med l-järn, funkar perfa