Kriek Lambic?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kriek Lambic?
Hej
Jag gillar verkligen just körsbärs lambic, och skulle verkligen vilja brygga en någon gång, men min fråga är ifall det verkligen tar 1-2 år innan den är redo att drickas?
Sen det här med bakterier och annat, att man inte bör använda samma jäskärl, hävert etc etc till andra öl efter man använd dessa till en lambic, gäller det även fatet? Om man dvs skulle vilja dricka ur fat?
Jag har bara plasthinkar till lagring samt 4 glas glasdamejeanne på 5 liter vardera. Ska den lagras länge är det väl bättre att köra i glasdamejeanne men då får jag dela på satsen i 2 eftersom jag brukar brygga 10 liter åt gången.
Det känns jobbigt att man förbrukat produkterna till lambic och att dessa sedan blir "låsta" till endast sådan typ av öl, pga bakterierna och risken för att infektera annan öl senare om man använder sakerna till andra brygder.
Annars är jag väldigt såld på denna typ av öl och har smakat en hemmabryggd sådan under en bryggutbildning jag var på. Den serverades på fat men ack så god den var.
Tacksam för svar!
Jag gillar verkligen just körsbärs lambic, och skulle verkligen vilja brygga en någon gång, men min fråga är ifall det verkligen tar 1-2 år innan den är redo att drickas?
Sen det här med bakterier och annat, att man inte bör använda samma jäskärl, hävert etc etc till andra öl efter man använd dessa till en lambic, gäller det även fatet? Om man dvs skulle vilja dricka ur fat?
Jag har bara plasthinkar till lagring samt 4 glas glasdamejeanne på 5 liter vardera. Ska den lagras länge är det väl bättre att köra i glasdamejeanne men då får jag dela på satsen i 2 eftersom jag brukar brygga 10 liter åt gången.
Det känns jobbigt att man förbrukat produkterna till lambic och att dessa sedan blir "låsta" till endast sådan typ av öl, pga bakterierna och risken för att infektera annan öl senare om man använder sakerna till andra brygder.
Annars är jag väldigt såld på denna typ av öl och har smakat en hemmabryggd sådan under en bryggutbildning jag var på. Den serverades på fat men ack så god den var.
Tacksam för svar!
Re: Kriek Lambic?
Ja, körsbärslambik tar minst ett år att göra. Dina glasdamejeanner verkar utmärkta för ändamålet. Om du brygger tioliterssatser kan du ju överväga att köpa in några tioliters damejeanner också, det brukar gå att hitta billigt på loppis och liknande. Att du måste köpa en ny hävert till din ordinarie ölbryggning är väl inte så farligt, se det som ett tillfälle att skaffa in ny orepad utrustning.
Tänk på att det är surkörsbär du ska använda för att få en riktig kriek, bigarråer blir inte samma sak. Du kan i.o.f.s experimentera med olika blandningar också.
Tänk på att det är surkörsbär du ska använda för att få en riktig kriek, bigarråer blir inte samma sak. Du kan i.o.f.s experimentera med olika blandningar också.
Kidnappar din tråd lite[WHITE SMILING FACE]
Funderar på ett par saker.
Hur kan det vara att glaskärl blir så att säga förbrukade? Trodde inte glas tog åt sig något?
Sen undrar jag om det finns någon här med lite bra recept att testa?
MVG
Jensa
Funderar på ett par saker.
Hur kan det vara att glaskärl blir så att säga förbrukade? Trodde inte glas tog åt sig något?
Sen undrar jag om det finns någon här med lite bra recept att testa?
MVG
Jensa
-
aleandrowest
- Helmaltsbryggare

Appropå glas så kan jag meddela att gamla surölsflaskor funkar finemang att diska och sedan baka i ugnen, iaf för min del. Aldrig upplevt att en flaska blivit infekterad pga det. Samma vad gäller damejeanner.
Sedan är väl det enklaste i receptväg att köra på pale ale- eller pilsnermalt, mäska högt, tillsätta slattar från diverse suröl tillsammans med lite vanlig alejäst och bara låta bråten stå still på en mörk plats under lång tid. Råfrukt kan ju tillsättas efter tycker och smak. Tycker det ger schysst smak utan för mycket krångel. Sedan går det givetvis att göra det betydligt med avancerat än så, inom det området tror jag starkt på ekstedts kunskap!
Sedan är väl det enklaste i receptväg att köra på pale ale- eller pilsnermalt, mäska högt, tillsätta slattar från diverse suröl tillsammans med lite vanlig alejäst och bara låta bråten stå still på en mörk plats under lång tid. Råfrukt kan ju tillsättas efter tycker och smak. Tycker det ger schysst smak utan för mycket krångel. Sedan går det givetvis att göra det betydligt med avancerat än så, inom det området tror jag starkt på ekstedts kunskap!
Kidnappar tråden för en fundering vad gäller kriek. Vi har just (2015-07-16) buteljerat lite av vår lambic som vi bryggde i april 2014. Nio liter har vi tänkt göra kriek av, och har därför tillsatt ca 300 g polska surkörsbär per liter lambic. Vi tänker låta detta stå till början av 2016 innan vi buteljerar krieken.
Vi hade dock inget kärl av lämplig storlek, utan fick låta den vara kvar i en stor better bottle, vilket resulterade i rätt mycket headspace (se bild). Tror ni att det kommer att påverka krieken väldigt negativt?
Ett alternativ vore ju annars att köpa en mindre better bottle och hälla över lambicen och körsbären dit, men det skulle ju också innebära en hel del syresättning när jag häller över det hela.
Vi hade dock inget kärl av lämplig storlek, utan fick låta den vara kvar i en stor better bottle, vilket resulterade i rätt mycket headspace (se bild). Tror ni att det kommer att påverka krieken väldigt negativt?
Ett alternativ vore ju annars att köpa en mindre better bottle och hälla över lambicen och körsbären dit, men det skulle ju också innebära en hel del syresättning när jag häller över det hela.
- Weinkeller
- Maltrostare

Låt det stå. Ställ den gärna svalt <17C så får ni mindre tillväxt av acetobakter. Om ni kan så tillsätt gärna lite extra Brett så minimeras eventuell oxidation.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Om du har kolsyra så kan du blåsa på med det för att få bort en del av luften. Det går förstås inte att få bort allt syre men det borde bli bättre iaf.
Ok tack, då låter jag den stå lite svalare helt enkelt. Har tyvärr inte tillgång till CO2, men beställer kanske hem lite brett. Får se hur den blir någon gång i början av 2016!
Ett annat sätt att minska oxideringen är kortare tid med körsbären, tre månader räcker gott och väl.harney skrev:Ok tack, då låter jag den stå lite svalare helt enkelt. Har tyvärr inte tillgång till CO2, men beställer kanske hem lite brett. Får se hur den blir någon gång i början av 2016!
Dags att buteljera om någon månad, och jag funderar över körsbären i krieken - går de att använda till något? Ha i mat eller bakning kanske? Eller är de urlakade och helt utan smak efter 3-4 månader i lambiken?