Hej! Ska brygga en belgian dark strong ale inför nästa jul. Jag har lite funderingar kring Vattenjustering (har absolut noll koll det). Men det kanske finns någon där ute som vill ge lite feedback.
Maltprofil.
9.00 kg - Pale Malt (2 Row) UK 73,2 %
0.50 kg - Biscuit Malt 4,1%
0.50 kg - Special B Malt 4,1 %
1.00 kg - Melanoiden Malt 8,1 %
0.30 kg - Wheat Malt, Ger 2,4 %
1.00 kg - Candy Syrup 200 EBC 8,1 %
En Overnight mash på BM50.
Sen märkning på 63, 67, 72 med en längre mäskning på 67.
Vattenprofil
pH: 8.2
Calcium (Ca): 51.0 ppm
Magnesium (Mg): 11.0 ppm
Sodium (Na): 17.0 ppm
Sulfate (SO4): 74.0 ppm
Chloride (Cl): 30.0 ppm
Bicarbonate (HCO3): 110.0 ppm
Tacksam om någon kunde slänga in ett par råd på vattnet.
Med vänliga hälsningar,
Grym
Vattenjustering
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- J Andersson
- Torrhumlare

Re: Vattenjustering
Jag är absolut ingen expert på vattenbehandling, men du har ganska hög alkalinitet i vattnet så jag skulle oroa mig för att PHt hamnar högt under mäskning och lakning trots den stora maltnotan. Särskilt om du flödeslakar.
Enklast är att bara tillsätta mjölksyra för att nå PH ~5.2 i mäsken och på lakvattnet.
Det finns bra kalkylatorer som räknar ut hur mycket mjölksyra du behöver tillsätta baserat på maltnota och vatten, t ex brewer's friend eller bru'n water. Det är dock en bra idé att införskaffa lite PH-papper för att kontrollmäta, då det inte är säkert att vattnet som kommer ur kran överensstämmer till fullo med vad vattenrapporten säger.
Enklast är att bara tillsätta mjölksyra för att nå PH ~5.2 i mäsken och på lakvattnet.
Det finns bra kalkylatorer som räknar ut hur mycket mjölksyra du behöver tillsätta baserat på maltnota och vatten, t ex brewer's friend eller bru'n water. Det är dock en bra idé att införskaffa lite PH-papper för att kontrollmäta, då det inte är säkert att vattnet som kommer ur kran överensstämmer till fullo med vad vattenrapporten säger.