Passande storlek på Corneliusfat?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Passande storlek på Corneliusfat?

Inlägg av ecmik »

Behöver lite tips från er som kör med tvångskarbonering i Corneliusfat! Jag ska investera lite tänkte jag, men har bara en liten vägbula kvar innan jag kan slänga iväg beställningen..

Jag kör bara runt 10L-satser (ca 9L i tappningshinken oftast) och har idag inga planer att göra större satser i framtiden. Har hittat en bra nivå mellan konsumtion vs. bryggning. :) Frågan är då vilken storlek på Corneliusfat som är lämpligt att beställa. Det finns nya 11L-fat att beställa från Danmark (Lund Teknik) men också renoverade 19L-fat för en lite billigare peng.

Tänker att den enda skillnaden mellan de två är den fysiska platsen faten tar, samt den ökade förbrukningen av koldioxid om man alltid bara halvfyller faten. Vet inte hur mycket extra koldioxid man slösar bort när man inte fyller öl hela vägen upp? Nån som vet? Eller kostnaden för koldioxid är kanske en "skitsamma-summa" i sammanhanget..? (verkar kosta runt 300 kr för att byta ut en 2kg på närmaste bryggbutik)

Som sagt, jag kommer fortsätta med 10L inom en överskådlig framtid, så 11L-fat hade ju egentligen varit helt perfekt, både utrymmesmässigt och ölmängdsmässigt.. Men ändå?

Tacksam för lite råd! Känns ju samtidigt så sjukt onödigt att snåla eller hålla igen om de flesta ändå "alltid brukar" byta upp sig inom nåt år.. Tackar!
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Passande storlek på Corneliusfat?

Inlägg av CoinBeer »

Jag har 9L.ers fat därför att de är lättare att hantera t.ex. vid rengörning även i kylskåpet är det lättare at hantera. Skall ta med till kompisarna så är det oxå lättare. Har haft19L men sålde det.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

Smaken är som baken.
9är lättare att hantera, men samtidigt gillar jag att kunna kolsyra hela min 19l batch och flaska med kolsyrad öl direkt :)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Låter rimligt med 11liters fat, skulle du mot förmodan vilja öka produktionen kan du köpa fler eller kanske några 19liters. Det är lättare att hantera 11liters än 19, dom stora är rätt otympliga att diska.
Du kommer snart att märka om du trivs med 11liters, och skulle det kännas för litet kommer du ju alltid ha 2st fat för testbryggningar.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Dom små faten är mycket smidigare att hantera och som du säger du har inga planer på att brygga större inom överskådlig framtid.

Känns onödigt och fylla ett halvtomt eller halvfullt fat med kolsyra och ändrar du dig är det bara att köpa till ett nytt litet fat eller sälja och köpa större.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Så tänker jag med! Säkert inte så svårt att bli av med de mindre faten om det krisar heller. Tack för råden!
Skriv svar