Hej, för art köra safe efter buteljering så stoppade jag ölflaskorna i en plastlåda m lock under sekundärjäsningen till kolsyra.
När jag efter 2 veckor skulle testa så hade det blivit mögel på utsidan av alla flaskor ( jag hade förstås diskat och steriliserat flaskorna innan) - vad kan detta bero på? Får nu försöka tvätta av så att de inte luktar ( innehållet är inget fel på)
//
Mögel utanpå flaskorna under sekundärjäsningen??
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mögel utanpå flaskorna under sekundärjäsningen??
Jag känner mig lite dum att svara då det liksom är mer allmänbildning än bryggning, men det verkar vara en seriös fråga.
Bara du vet egentligen vad du har gjort för att skapa en miljö hos just dig där mögel växer. Men du fick kanske öl utanpå flaskorna vid buteljering - i princip omöjligt att undvika så om du inte sköljde av dem efteråt så... Mögelsporer finns överallt, i luften, i din låda... Miljön i ett stängt utrymme behåller fukt! Näring+sporer+fukt.
Nästa gång: renare, torrare...
PS. Bra att veta också: de flesta menar något annat än kolsyrebildning på flaska när de säger "sekundärjäsning". Du kan läsa mer på t ex shbf wikin.
Tvätta nu av dina flaskor och njut av ölen.
Om lådan är något du bryr dig om så, Klorin dödar mögel bra (utspädd verkar bäst att tillägga)
Det går bättre nästa gång och lycka till.
Bara du vet egentligen vad du har gjort för att skapa en miljö hos just dig där mögel växer. Men du fick kanske öl utanpå flaskorna vid buteljering - i princip omöjligt att undvika så om du inte sköljde av dem efteråt så... Mögelsporer finns överallt, i luften, i din låda... Miljön i ett stängt utrymme behåller fukt! Näring+sporer+fukt.
Nästa gång: renare, torrare...
PS. Bra att veta också: de flesta menar något annat än kolsyrebildning på flaska när de säger "sekundärjäsning". Du kan läsa mer på t ex shbf wikin.
Tvätta nu av dina flaskor och njut av ölen.
Det går bättre nästa gång och lycka till.
Re: Mögel utanpå flaskorna under sekundärjäsningen??
Tack får tänka på det nästa gång - lite slarvigt av mig. Men första och andra omgången gick bra - kanske hade tur.
Ser fram mot nästa omgång redan ;0)
Ser fram mot nästa omgång redan ;0)