Temperaturprofiler för lager

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Temperaturprofiler för lager

Inlägg av jarin »

Hur ser era profiler ut och varför, jag sitter och ska göra min andra lager. Den första lagersatsen fick jäsa som den ville i matkällaren som höll mellan 10 och 13 grader... jag är inte riktigt nöjd trots att alla säger att den är JU god.
Men som sagt hur gör ni?
Dö inte okunnig!!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Temperaturprofiler för lager

Inlägg av Judgecc »

http://brulosophy.com/how-i-brew/fermen ... schedules/
Dessa kör jag en variant på..

Mer specifikt för stc:
http://brulosophy.com/2014/07/23/the-bl ... l-and-hot/
Längst ner på sidan..
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag har provat samma jässchema som Brülosophy (Primär 10°, D-rast 16°, klarning 2°) men numera kan både primär och D-rast bli 1 och 2 veckor långa fast med samma temp som innan, det är inte så brått längre. När jag följde schemat strikt var inte ölen klar när det var dags för att flaskfylla. Utan ölen fick mogna på flaska 1-3 veckor efteråt. Den är fortfarande inte helt klar när jag flaskfyller men den är bättre.

Kan det vara det som är problemet? Att ölen inte hunnit lagras?
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Pilsnerkokaren skrev:Jag har provat samma jässchema som Brülosophy (Primär 10°, D-rast 16°, klarning 2°) men numera kan både primär och D-rast bli 1 och 2 veckor långa fast med samma temp som innan, det är inte så brått längre. När jag följde schemat strikt var inte ölen klar när det var dags för att flaskfylla. Utan ölen fick mogna på flaska 1-3 veckor efteråt. Den är fortfarande inte helt klar när jag flaskfyller men den är bättre.

Kan det vara det som är problemet? Att ölen inte hunnit lagras?
Använder du gelatin som klarningsmedel?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

I början gjorde jag det inte, pga att jag inte ville ha en massa joks i jästkakan som jag återanvänder. Men numera trycker jag över ölen i ett nytt fat som är preparerat med gelatin eller isinglass när det är dags för kallkraschen.

Ölen blir klar som kristall på några dagar men smakar lite grönsakssoppa om den är för grön, väntar jag någon vecka och då kvittar det om flaskorna står kallt eller i rumstemp försvinner bismaken.
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Min erfarenhet är också att man tjänar på ett par veckors eller månaders lagring med Brülosophy's metod, även om ölet är hyfsat drickbar tre till fyra veckor efter bryggning. Om man vill ha en snabbare lager, rekommenderas hybridjäst.
Livhusaren
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Livhusaren »

Gör man rätt behövs ingen jättelång lagring för bra resultat. Testa följande för en vanlig tysk pilsner 1.050 OG motsvarande:

1. Mycket och pigg jäst, 2-3l förkultur eller minst 0.5-1 liter slurry typ.
2. Jäs i rätt temp, i lägre intervallet.
3. Vid mellan 1.020 och 1.030 sg, efter 3-5 dagar jäs i 16-23 gr, spelar inte så stor roll.
4. Smaka av. Smakar det lustigt låt stå längre. Tar 3-8 dagar.
5. När smaken är bra - kallkrascha i -1 några dagar.
6. Lägg på fat/ flaska och lagra i 2 dagar till en vecka.
7. Färdigt på max 3 veckor.

Att smaka av efterhand och följa smakutvecklingen har hjälpt mig mycket och man blir bättre på att bedöma hur ölet kommer smaka färdigt och kolsyrat, för det skiljer sig en del. Skulle aldrig få för mig att sätta en vanlig pilsner på fat om den ej smakade färdig.

Prova!
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Kör i princip enligt Brulosophy metoden, men lagrar minst 2 veckor på fat innan jag tycker den är riktigt bra.
Spelar inte så stor roll då det ändå skall kolsyras under tiden. Det viktiga är att jag kan frigöra min jäskyl vilket var svårt när man körde 4-6 veckor kallagring enligt dom traditionella lagermetoderna.

Jag tror metoden med rejäla starters, kontrollerad låg temp i första delen av jäsningen är nyckeln. har ju svårt att tro att Heiniken eller liknande blaskiga lager kalllagras i flera månader, det skulle ju bli skitdyrt.
Brygger med Braumeister 20l
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Senast testade jag att jäsa i 11°C i ca 6 dagar, tills det jäst mellan 50 och 75% av den totala utjäsningen. Sen ställde jag ut hinken i rumstemp och torrhumlade i 5 dagar. Sen kallkrasch i 2-3 dagar. Smakade på den igår efter att den stått på flaska i 6 dagar. Smakar riktigt bra, men den kommer bli bättre efter nån vecka i kylen.
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Jacon skrev:Senast testade jag att jäsa i 11°C i ca 6 dagar, tills det jäst mellan 50 och 75% av den totala utjäsningen. Sen ställde jag ut hinken i rumstemp och torrhumlade i 5 dagar. Sen kallkrasch i 2-3 dagar. Smakade på den igår efter att den stått på flaska i 6 dagar. Smakar riktigt bra, men den kommer bli bättre efter nån vecka i kylen.
Min metod liknar din, med skillnaderna att jag pitcha jästen ett par grader lägre än tänkt jästemperatur och en veckas kallkrasch, med gelatin, för ett klarare öl.
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av sladdbarn »

Jacon skrev:Senast testade jag att jäsa i 11°C i ca 6 dagar, tills det jäst mellan 50 och 75% av den totala utjäsningen. Sen ställde jag ut hinken i rumstemp och torrhumlade i 5 dagar. Sen kallkrasch i 2-3 dagar. Smakade på den igår efter att den stått på flaska i 6 dagar. Smakar riktigt bra, men den kommer bli bättre efter nån vecka i kylen.
Primar du med socker? Om inte, går det bra att göra efter torrhumling i rumstemp? Räcker det med 2 veckor för kolsyra tror du?
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Ja, jag primar med socker, i rumstemp. Min hade som sagt stått i 6 dagar och det var bra med kolsyra. Det trots klarning med gelatin. Om inte ölet stått aslänge i jäskärlet så har jag svårt att tänka mig att det skulle ta så långt som två veckor att få det kolsyrat i rumstemp. Efter 4-5 dagar brukar det vara ok. Efter 7-8 dagar bra. Men skumstabiliteten tycker jag brukar bli bättre ju längre man väntar. Plus att alla smaker sätter sig bättre.
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av sladdbarn »

Tackar!
Skriv svar