Kolsyra och bubblornas storlek
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kolsyra och bubblornas storlek
Jag har googlat och sökt en hel del nu men blir inte klok över hur olika stora bubblorna kan vara. I en färsk ale som precis fått ok med kolsyra(flaskjäser) så är dom rätt stora innan dom släpper från glaset. Om man tar tex en enkel industrilager kan bubblorna vara extremt små.
Kan naturligtvis vara flera faktorer som påverkar detta men jag har inte listat ut någon själv. Vad säger ni proffs?
Kan naturligtvis vara flera faktorer som påverkar detta men jag har inte listat ut någon själv. Vad säger ni proffs?
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Re: Kolsyra och bubblornas storlek
Jag har märkt att när jag tvingar i kolsyra i min öl på fat så blir bubblorna mindre mot säg när jag flaskjäser. Men å andra sidan har jag inte riktigt fått ordning på min fatutrustning än. Iaf inte på det här med att få kolsyran som jag vill.
Jag kan också hålla med om att bubblorna blir lite mindre och inte lika spritsiga om man tvångskarbonerar, som om man primar på flaska.
Snabb kapning. Men on topic kolsyra.
Om jag tvångskolsyrar i säg 6c och jag inser att jag vill ha ölet betydligt varmare 8-10c vid servering. Kan jag bara höja tempen och kolsyran stays the same om man säger.? Inte så haj på fat ännu.. Tror jag behöver låta det stå 2-3dgr innan kolsyran är helt rätt..
Men efter detta?
Om jag tvångskolsyrar i säg 6c och jag inser att jag vill ha ölet betydligt varmare 8-10c vid servering. Kan jag bara höja tempen och kolsyran stays the same om man säger.? Inte så haj på fat ännu.. Tror jag behöver låta det stå 2-3dgr innan kolsyran är helt rätt..
Men efter detta?
En faktor jag kom att tänka på när det gäller frågan i tråden är att öl som kallagrats några veckor kan ha mindre bubblor. Jämförde en relativt färsk APA ikväll med en kallagrad Helles (på wlp810) och det var rätt stor skillnad. Svårt att mäta men jag upplevde det så i alla fall...
Re: Sv: Kolsyra och bubblornas storlek
Kolsyremängden i ölet mäts i volymer. Det är detta som anges i diverse tabeller för de olika öltyperna. T ex Vid två volymer CO2 har det i 1l öl lösts 2l koldioxid. För att uppnå detta behöver man veta temperaturen och trycket när man tvångskarbonerar. När gasen väl är löst i ölet kommer mängden kolsyra vara samma oavsett temperatur, förutsatt att kärlet är tättslutande. Sen kommer trycket i tomrummet ovan ölet att variera med temperaturen och en marginell variation av mängden löst kolsyra kommer finnas. Som exempel kan man känna hur hårdheten på en PET läskflaska varierar med temperaturen från varm till kall.Judgecc skrev:Snabb kapning. Men on topic kolsyra.
Men efter detta?
Är det ett tillräckligt bra svar?
Det är så jäkla skönt med detta forum. Jag visste svaret egentligen men kände mig lite osäker på fat biten. Vet ju hur mina flaskor funkat med kolsyra..Bee skrev:
Är det ett tillräckligt bra svar?
Jag tackar än en gång mr bee.. Ska testa "din" ghettofyllare här i veckan med.
Lycka till!
Jag har tyvärr ingen tes om bubbelstorleken men upplever att kraftigt överkolsyrat öl ger stora bubblor oavsett kolsyrningsmetod.
Jag har tyvärr ingen tes om bubbelstorleken men upplever att kraftigt överkolsyrat öl ger stora bubblor oavsett kolsyrningsmetod.
Håller med om att kraftigt kolsyrat ger stora bubblor även om jag bara flaskjäser och att det omvända gäller till viss grad.
Har insett att jag tycker att billiga industrilager ser ganska trevliga ut...även om det trevliga slutar där.
Har insett att jag tycker att billiga industrilager ser ganska trevliga ut...även om det trevliga slutar där.