Inställning kvarn [Bladmått]
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Inställning kvarn [Bladmått]
Jag har en Malt Mill kompakt och den är inställd på 1,3 mm (om jag tolkar den rätt). Är det ett bra standardläge eller ska man höja sänka?
Jag vet att det kan beror på olika faktorer vad man ska ha och inte... men som utgångsläge. Ska jag köra på det eller gå ner/upp
Jag vet att det kan beror på olika faktorer vad man ska ha och inte... men som utgångsläge. Ska jag köra på det eller gå ner/upp
// Jonas
Re: Inställning kvarn [Bladmått]
Är du nöjd med ditt utbyte och lakning funkar så finns det ingen anledning att byta. Jag kör 1mm. med BM och det flyter på som en dans.
Har inte testat än. Därför slängde jag ut frågan redan nuniklas_n skrev:Är du nöjd med ditt utbyte och lakning funkar så finns det ingen anledning att byta. Jag kör 1mm. med BM och det flyter på som en dans.
// Jonas
Hur brygger du? Kör du på 1,3, bättre att det går lätt att laka än att få lite mer effektivitet, IMO.
Tackar, ja det är ju sant... mest för att ha en referens bara men jag ska testa olika.
Det är kul att höra vad BM-folk kör med då jag sneglar på en sådan
Det är kul att höra vad BM-folk kör med då jag sneglar på en sådan
// Jonas
Har du kört overnightmash med 1mm? Är det 1mm kontrollerat med bladmått? Jag körde 1.3 sist och tyckte utbytet blev bra, men är inne på att sänka.. Fast inte på overnightmash tror jag..niklas_n skrev:Är du nöjd med ditt utbyte och lakning funkar så finns det ingen anledning att byta. Jag kör 1mm. med BM och det flyter på som en dans.
Falkens, jag hade kört en test bryggning med grund inställning eller lite mindre kanske.
Körde 0,8-0,9 med biab.. Men har för mig du kör hink i hink va? Då hade jag kört på över 1mm o vilket fall.. Lakar du i kylväska eller liknande kan du säkert med tålamod krossa finare.
Tack för bra inputs.
Jag kör kylväska idag men då vet jag att jag kan sänka den från 1,3 utan att för den delen vara ute och cykla. Ska nog testa att köra på 1,3 och se hur det påverkar lakning och utbyte.
men jag tar med din info och ska testa att gå ner till kring 1,0 vid nästa skede.
Tackar!
Jag kör kylväska idag men då vet jag att jag kan sänka den från 1,3 utan att för den delen vara ute och cykla. Ska nog testa att köra på 1,3 och se hur det påverkar lakning och utbyte.
men jag tar med din info och ska testa att gå ner till kring 1,0 vid nästa skede.
Tackar!
// Jonas
Yes, har gjort det 3 ggr. utan problem. Brukar ha lite koll första 20 minuterna, sedan sköter det sig självt. Maler med Bulldogs maltkvarn, men det har du väl koll på redanJudgecc skrev: Har du kört overnightmash med 1mm? Är det 1mm kontrollerat med bladmått?
Låter intressant. Får bli att dra ner till 1mm nästa gång, kmr vara "med" under mäskningen.. Andra Bm50 bryggningen bara så fortfarande kul att titta på allt. Hehe. Vad hamnar du i mäskeff? 80-85? Hamnade på runt 74 sist, vattenbehandlat o allt. Fick dock ställa om krossen två ggr den gled iväg lite..
Hehe jodå jag kmr ihåg vilken kross du har
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Vi krossar två gånger, en gång på 1.7mm och därefter på 1.2mm. Ligger på allt mellan 70-85% i utbyte beroende på stil och metoder.
Tror jag ligger strax under 90%. Fick 89.5% förra gången om jag inte missminner mig. 6.5kg gav mig 25l vört med preboil OG 1.070. Så diskussionen att man inte kan göra starka öl i BM förstår jag inte riktigtJudgecc skrev:Låter intressant. Får bli att dra ner till 1mm nästa gång, kmr vara "med" under mäskningen.. Andra Bm50 bryggningen bara så fortfarande kul att titta på allt. Hehe. Vad hamnar du i mäskeff? 80-85? Hamnade på runt 74 sist, vattenbehandlat o allt. Fick dock ställa om krossen två ggr den gled iväg lite..
Låter bra det. Skulle du kunna tänka dig att testa en no sparge för att se utbyttet? Fyll upp allt vatten, värm, tappa bort så du kmr åt att mäska in. Rör runt som vanligt, på med näten o armen, fyll upp avtappat vatten å mäska med maltpipan submerged.. Ska köra så till 50liter ESB tänke jag..niklas_n skrev: Tror jag ligger strax under 90%. Fick 89.5% förra gången om jag inte missminner mig. 6.5kg gav mig 25l vört med preboil OG 1.070. Så diskussionen att man inte kan göra starka öl i BM förstår jag inte riktigt
Nä den diskussionen är släppt innan jag ens beställde. Belgare är inga större problem, kanske quadruppel kräver rejält långkok men annars klarar man sig så länge masheff är så bra som din i vilket fall.
Tyckte den var lite bökig att ställa in... upplevde det som at den vart sne i justeringen.
Jag tycker mig ha 1.3 men det vart ganska mjöligt så bädden bädden satte sig
(det var första gången) så jag får nog justera upp den eller laka mycket saktare trots att jag tycker mig laka extremt sakta.
Jag tycker mig ha 1.3 men det vart ganska mjöligt så bädden bädden satte sig
// Jonas