I min tråd "big beer" nämnde jag i slutet att jag funderade på att använda jästen safebrew F2 för flaskjäsning. Funderar dock på om jag kanske ska köra wlp099 som tål riktigt hög alkohol eller gud förbjude champagne jästchampagnejäst. Förslag på att säkra kolsyra så gott som det går med bra resultat.
Erfarenheter?
Att det kan ta sin tid räknar jag med.
Kanske ska nämna att alkoholhalten ligger på dryga 18%
Kolsyra super high gravity beer
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
JanneMannen
- Satsbryggare

Re: Kolsyra super high gravity beer
Varför "gud förbjude" för champagnejäst? Det är väl den eller WLP099 som gäller om ölen är på 18 %. Fördelen med champagnejäst är att den bara lär äta kolsyresockret och inget mer. Det samma är jag inte säker gäller WLP099.
-
JanneMannen
- Satsbryggare

Nej det är väl därför jag är osäker. Vill att den ger kolsyra men inte ger konstiga smaker. Rädd att champagnejäst gör det men det kanske bara är ont förtal om jästen. Aldrig använt den men inte hört något positivt om den i ölsammanhang. Kanske är vanligt i starkare öl som det här när det gäller kolsyra och enklare socker.
Vill du veta hur öl jästa med champagnejäst smakar kan du gå till bolaget och köpa en flaska Omnipollo Leon. Men som en blänkare kan jag berätta att den har en lätt belgisk-artad fenoliskhet. En kolsyrejäsning kommer dock knappast ge något märkbart smakbidrag.
-
JanneMannen
- Satsbryggare

Tack ekstedt för kommentarerna. I valet och kvalet om jag ska låta den kvarvarande jästen ta hand om sockret som tillförs. Den har ju klarat av det så här långt så får den bara lite socker så kanske den käkar upp den med. Ja har ju några veckor på mig att grunna lite.