Rostad malt till ipa samt jästfråga

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Rostad malt till ipa samt jästfråga

Inlägg av Knastigern »

Hej'

Tänkte göra mig en ipa enligt nedan recept..(12 liter utjäst)

2 kg torrt ljust maltextrakt
Citra 15 g ( 60 min)
Citra 10 g( 10 min)
Simcoe 10 g( 10 min)
Citra 20 g ( avslut)
Simcoe 20 g(avslut)

Min fråga. Om man vill få till lite mer rödaktig ton på ölet samt lite mer fylligt kan man mäska lite rostad malt? Om ja, hur mycket och i sådant fall vilken sort rekommenderas? Har läst lite om melanoidinmalt.

Jästfundering: har tidigare använt mig av us-5, har jäst vid innertemperatur om ca 20-22 grader . Är det bättre och låta ölen jäsa i lite svalare miljö? Har även funderat på att testa Mangrove Jack's M44, någon som är nöjd med denna jäst?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Rostad malt till ipa samt jästfråga

Inlägg av ekstedt »

Melanoidinmalt (eller aromatisk malt) som strikt talat inte är en rostad malt sägs ge en röd ton om den används i stora mängder, typ 20-30 %. Du får också mer fyllighet, men samtidigt också en ganska påtaglig maltighet som man kanske inte vill ha i en normal ipa.

Med svartmalt kan du använda kanske 50-100 g, lämpligen kallmäskade, för att få en rödaktig färg. Dessa mängder kommer inte påverka fylligheten på en detekterbar nivå.
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Hej,

Ok, tack för din input. En kanske dum fråga, hur kallmäskar man? Tid och temperatur för kallmäskningen? Tillsätter man kallmäsken i början av koket (kör som sagt på maltextrakt) eller ska kallmäsken tillsättas i slutet av koket? Skulle 50-100 gram av följande sort fungera Carafa® II Special (svartmalt)?
Senast redigerad av Knastigern den torsdag 2015-06-25 16:14, redigerad totalt 1 gång.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Rostat korn < 1% ger också rödaktig färg utan rostade smaktoner.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skriv svar