Tänker brygga Mexikansk lager.
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Tänker brygga Mexikansk lager.
I receptet jag har ska det vara 400gr flaked corn, men borde det inte gå lika bra att byta detta mot maizena? Det är stärkelsen som är intressant och maizena är ju ren majsstärkelse.
Anledningen till påfundet är att jag hittade ett recept på Kingfisher clone där det ska använda basmatiris som ska förkokas och donas med. Ett inlägg i tråden sa att man lika gärna kunde använda risstärkelse.
Iofs kan man lika gärna använda dextros direkt utan omvägen med stärkelse, men varför göra det lätt för sig?
Anledningen till påfundet är att jag hittade ett recept på Kingfisher clone där det ska använda basmatiris som ska förkokas och donas med. Ett inlägg i tråden sa att man lika gärna kunde använda risstärkelse.
Iofs kan man lika gärna använda dextros direkt utan omvägen med stärkelse, men varför göra det lätt för sig?
Re: Tänker brygga Mexikansk lager.
Kunde inte låta bli.
Hur man brygger en Corona hemma:
http://youtu.be/Tsv402twBJA
Hoppas ingen tar illa upp [emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
Hur man brygger en Corona hemma:
http://youtu.be/Tsv402twBJA
Hoppas ingen tar illa upp [emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Kan inte riktigt se hur ditt inlägg kan hjälpa mig. Är det du själv med din doktorshatt som brygger?
Inlägget var inte avsett att hjälpa någon, utan mer tänkt som ett litet skämt vilket jag hoppades skulle framgå, men det kanske är fel forum.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Vet inte riktigt vilket forum som skulle funka. Flashback kanske.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Kan meddela att det gick utmärkt att använda maizena. Stärkelsemängden motsvarar ungefär hälften mot majsflingor. Dvs jag fick ut alldeles för mycket socker eftersom jag inte tänkte mig för när jag doserade.
320gr maizena motsvarar inte 400gr majsflingor
Nog mer 700-750gr, fick spä till 29l innan jag kom ner i önskat OG. Nu kan det kvitta eftersom mexikansk lager inte har speciellt högt IBU så om jag hamnade på 24 eller 21 IBU spelar ingen roll.
Tack för hjälpen.
320gr maizena motsvarar inte 400gr majsflingor
Tack för hjälpen.
Re: Sv: Tänker brygga Mexikansk lager.
Om du använder maizena blir det maltos när det mäskas inte dextros, en viss skillnad ändå. Sry för besserwisser...Pilsnerkokaren skrev: Iofs kan man lika gärna använda dextros direkt utan omvägen med stärkelse, men varför göra det lätt för sig?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

All info som kan bidra till någon form av kunskap är välkommen.
För de hade ja ingen aning om, men nu har jag läst på. Blev dock inte mycket klokare för jag villade bort mig i disackaridernas underbara värld.
Tackar!
För de hade ja ingen aning om, men nu har jag läst på. Blev dock inte mycket klokare för jag villade bort mig i disackaridernas underbara värld.
Tackar!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Tänkte att jag kunde berätta hur det gått.
Nu är ölen på flaska och resultatet blev en öl med ren och frisk smak, en törstsläckare.
Den är fortfarande grön så nyanser av grönsakssoppa är där, men med tanke på hur mina andra öl utvecklats med lite lagring är jag inte speciellt orolig.
Det går alltså att använda majsstärkelse om man vill ta en genväg förbi polenta eller flaked corn.
Jag kommer att använda det igen och min erfarenhet är, ta hälften mot vad receptet säger av flaked corn och blanda upp det med den krossade malten.
Nu är ölen på flaska och resultatet blev en öl med ren och frisk smak, en törstsläckare.
Den är fortfarande grön så nyanser av grönsakssoppa är där, men med tanke på hur mina andra öl utvecklats med lite lagring är jag inte speciellt orolig.
Det går alltså att använda majsstärkelse om man vill ta en genväg förbi polenta eller flaked corn.
Jag kommer att använda det igen och min erfarenhet är, ta hälften mot vad receptet säger av flaked corn och blanda upp det med den krossade malten.
Tja! Tänkte också försöka mig på en mexikanare. Ska köpa malt för ändamålet, är detta rätt att köpa: http://shop.humle.se/malt/crisp/flaked- ... maize-1-kg
Antar att den andra maltsorten var pilsnermalt? Bör man använda någon mer maltsort? Hur såg humlegivorna ut? Mkt frågor..
Antar att den andra maltsorten var pilsnermalt? Bör man använda någon mer maltsort? Hur såg humlegivorna ut? Mkt frågor..
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Helt rätt, nu är grönsakssmaken borta och jag väntar bara på det vackra vädret
Jag rekommenderar verkligen Maizena, ta hälften mot flaked corn och blanda upp med den krossade pilsnermalten.
Receptet är
4,2kg pilsnermalt
320gr Maizena
10min 55°Protein
45min 66°Socker
45min 74°Socker
10min 78° Lakning
90min kok
22 IBU Magnum 60min
Resulterade i 29l vört med OG 1.047
Wyest 2042 Danish Lager jäskaka fick ner FG till 1.012, hoppades på lägre men kommer att dricka ölen med god aptit ändå.
Har köpt 2rör mexikansk lager WLP 940 och ska testa med nästa gång, men den verkar inte jäsa ut mer än 2042 när jag läst om den så ska jag få ner FG får jag väl ändra mäskschemat istället.
Receptet är
4,2kg pilsnermalt
320gr Maizena
10min 55°Protein
45min 66°Socker
45min 74°Socker
10min 78° Lakning
90min kok
22 IBU Magnum 60min
Resulterade i 29l vört med OG 1.047
Wyest 2042 Danish Lager jäskaka fick ner FG till 1.012, hoppades på lägre men kommer att dricka ölen med god aptit ändå.
Har köpt 2rör mexikansk lager WLP 940 och ska testa med nästa gång, men den verkar inte jäsa ut mer än 2042 när jag läst om den så ska jag få ner FG får jag väl ändra mäskschemat istället.
Tack! Varför tog du just Magnum som humle?