Bryggdag
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Bryggdag
Första bryggningen utomhus för året.
Testar första lagerreceptet jag bryggde för ett år sedan, med strösocker och allt. Carlsberg Hof clone är det tänkt att det ska bli.
Ska t o m kyla vörten, har kört nochill hela vintern men kan ju passa på att kyla när vattenslangen ändå är framme för poolfyllning.
Testar första lagerreceptet jag bryggde för ett år sedan, med strösocker och allt. Carlsberg Hof clone är det tänkt att det ska bli.
Ska t o m kyla vörten, har kört nochill hela vintern men kan ju passa på att kyla när vattenslangen ändå är framme för poolfyllning.
Strösocker?^^
Recept på den?
Recept på den?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=208040
Har ökat på pilsnermalten till 4kg, 200gr carapils och minskat sockret till 400gr.
20gr Magnum som bittergiva och 33gr hallertau som smakgiva 30min. Totalt 22-23 IBU
28 liter i jäskärlet med OG 1.048
Hoppas på att den ska jäsa ut till 1.006-1.008.
Vi får väl se.
Jag uppfattar sucrose som vanligt socker, har använt invert socker ett tag men tänkte prova med vanligt socker nu.
Har ökat på pilsnermalten till 4kg, 200gr carapils och minskat sockret till 400gr.
20gr Magnum som bittergiva och 33gr hallertau som smakgiva 30min. Totalt 22-23 IBU
Vi får väl se.
Jag uppfattar sucrose som vanligt socker, har använt invert socker ett tag men tänkte prova med vanligt socker nu.
Invertsocker går lätt att framställa själv av vanligt strösocker, så det lär bli minimal skillnad.
-
pettersson80
- Torrhumlare

Idag har det bryggts en Ipa med svartvinbärsblad!
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Tackar och bockarPilsnerkokaren skrev:http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=208040
Vi får väl se.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag har bryggt med både invert socker nr 2 och 3 med gott resultat, men bägge bidrar med smaker från maillardeffekten som uppstår vid kokningen. Strösocker är latvarianten på invert nr 1Bee skrev:Invertsocker går lätt att framställa själv av vanligt strösocker, så det lär bli minimal skillnad.
Vet inte skillnaden på 1,2 och 3 får väl googla... men enligt källor på webben blir det invertsocker av strösocker när man värmer det med en syra. Gjorde detta till en belgare. Blev bra, säkert lika bra med bara strösocker också.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

http://qldkev.net/invertsugar.php
Beroende på hur länge du "kokar" sockret så blir det mörkare.
Invert socker är mer lättjäst än strösocker eftersom syran spjälkar upp sockret i dextros och fruktos, eller hur det nu var. Det är inte det samma som sirap.
Beroende på hur länge du "kokar" sockret så blir det mörkare.
Invert socker är mer lättjäst än strösocker eftersom syran spjälkar upp sockret i dextros och fruktos, eller hur det nu var. Det är inte det samma som sirap.
Förlåt för fortsatt OT...
Ok, det ser ut som att det är samma som när man gör egen belgisk candi-syrup. Det är bara tiden man kokar som avgör färgen och smaken.
Ok, det ser ut som att det är samma som när man gör egen belgisk candi-syrup. Det är bara tiden man kokar som avgör färgen och smaken.
häromdagen. Nytt bryggkärl med nya metoder, fått flytta ner i källaren också. Ventilationen är en sak som behöver lösas. Månne blir det utekokning nästa gång.
[attachment=0]bryggdag7juni.jpg[/attachment]
[attachment=0]bryggdag7juni.jpg[/attachment]
- Weinkeller
- Maltrostare

Kul, återkom med resultatet. Svartvinbärsblad är en riktigt trevlig smaksättare i vin och saft.pettersson80 skrev:Idag har det bryggts en Ipa med svartvinbärsblad!
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Idag gjorde jag mitt tredje försök att göra en nebuchadnezzarklon. Tror den blir alldeles för stark.

Läs och se bild på mina fina BIAB-utklämmarhandskar: http://lillalugnets.se/2015/06/16/brygg ... erial-ipa/

Läs och se bild på mina fina BIAB-utklämmarhandskar: http://lillalugnets.se/2015/06/16/brygg ... erial-ipa/
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Igår bryggde jag min första pilsner och försöker mig på brülosophys "snabbjäsning", mest eftersom jag vill dricka den i sommar (om det nu blir en sommar i år).
Ska bli mycket spännande att smaka reultatet av att efter snart 2 års bryggande ha vågat mig på lagerjäsning!
Ska bli mycket spännande att smaka reultatet av att efter snart 2 års bryggande ha vågat mig på lagerjäsning!
Ärlans hembryggeri
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det kommer att bli hur bra som helst, men sikta på 4-5 veckor istället för de 3 som sägs. Har bryggt på det sättet i ett år nu och är helnöjd. Men bli inte orolig om ölen har smaker av grönsakssoppa när den är grön, det lägger sig efter ett tags lagring.