Lösa induktionselement för uppvärmning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av petermattsson »

Hej b(r)yggare!

Jag håller på att planera nästa hembygge och jag fått en fix idé att använda induktionselement till uppvärmningen, alltså inte använda en induktionsplatta som den är utan montera elementen/spolarna direkt under grytan, fästa mot botten och ha elektronik/styrning samlat i en och samma låda bredvid. Tanken är att köpa 3st 1800w plattor och plocka isär (jag behöver inte spara kvittot för garantin...) Jag ser en fördel att kunna få jämnt fördelad uppvärmning, inga störande värmepatroner i kärlet som är ivägen, reglerbar effekt etc. Bottenplåten kommer naturligtvis vara okej för induktion (ferritiskt rostfritt)

Jag tänker att jag kan ju inte vara den förste som tänkt denna tanke? Finns det rent av någon här som gjort något liknande? Funkar det ens?

Röda puckarna ska symbolisera induktionselementen, på skissen är de 190mm och kärlets ytterdiamter är 460mm. 51% av bottenytan är täckt av elementen.
Bild
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Lösa induktionselement för uppvärmning

Inlägg av tomasharrysson »

Jag gjorde något liknande men med vanliga spisplattor, hade 2 st på 1500 w. De jag upplevde va att jag fick en oerhörd värmeförlust.
Kanske är annorlunda med induktionsplatta. Så placerade 3 st 1000w element i grytan. Skillnaden blev att jag sänkte uppkokningstiden från 175 min till 110 min ( 50 liter).
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Jag gjorde något liknande men med vanliga spisplattor, hade 2 st på 1500 w. De jag upplevde va att jag fick en oerhörd värmeförlust.
Kanske är annorlunda med induktionsplatta. Så placerade 3 st 1000w element i grytan. Skillnaden blev att jag sänkte uppkokningstiden från 175 min till 110 min ( 50 liter).
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Inte för jag gjort det men funderat på induktion.

Induktionsspolarna bör inte sättas dikt an mot botten på grytan utan med ett litet, litet avstånd. Man vill ju inte leda bort någon värme från grytan. Sen gäller det att hitta var man ska gå in i elektroniken för att reglera/styra effekten. Man bör också tänka på att i plattorna brukar sitta fläktar för att kyla elektroniken. M.a.o. är det inte lämpligt att temperaturstyra bara genom att bryta/koppla ingående nätspänning eftersom fläktarna ska vara på hela tiden. Man ska också "gå förbi"/koppla bort de inbyggda termostater etc. som kan finnas i plattorna.

Det finns plattor som endast styrs med en ratt (potentiometer) och inte har touchpaneler, termostater etc. Dessa har blivit populära bland hembryggare eftersom de är lätta att "modda".
Björn Petersson
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Nu skrider jag till verket!

Plåt, rostfritt duplex, är inskaffad. Funkade finfint på induktionshällen! För materialnörden så är den mer känd under benämningen EN 1.4462 Lite klipp och svets så är jag hemma! (det har sina fördelar att ha ett förflutet som svetsare ;))

Bild

3st 2000w induktionshällar är beställda från Conrad, billigaste modellen jag kunde hitta (469kr/st) där panelen inte är integrerad med glasytan. Förhoppningsvis skall jag kunna samla ihop dom tre panelerna i nån kopplingslåda... Induktionshäll med en enkel pot för styrningen hittade jag inte men visst hade det varit det absolut smidigaste!

Fortsättning följer...
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Följer med intresse. :) Du svetsar alltså ihop kärlet själv, eller utgår du från nåt?

Sent from my iPhone using Tapatalk
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Det ser ut att kunna bli en stor gryta.
Följer även jag, detta med intresse.
Dö inte okunnig!!
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Japp, det är bygge ett från grunden. Utgår från ett Ø450mm rör och volymen kommer hamna runt 100L. Det kommer bli ett tungt monster så nån form av stativ kommer också tillverkas.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Glöm inte posta bilder och tankat fortsättningsvis. Roligt bygge. Lycka till
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Judgecc skrev:Glöm inte posta bilder och tankar fortsättningsvis. Roligt bygge. Lycka till
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Mycket intressant detta, har du opererat ut själva elementen så du vet vilken diameter de har? Hur tänker du lösa det med fläkt till induktionselementen?

Som övriga sagt, glöm inte att fortsätta hålla oss uppdaterade med hur det går.

MVH
//NJN
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Induktionsplattorna är beställda och kommer nästa vecka så något mekande med dessa har inte påbörjats än. Detta är väl det största frågetecknet jag har att räta ut, återkommer med info när jag fått kokplattorna och börjat dissekera. Angående fläkt, ja det får sannolikt lösas på något sätt. Men å andra sidan, elementen kommer sitta betydligt mer ventilerat och öppet i denna konstruktionen än vad dom gör i vanliga fall. Öppenheten är också en nackdel som skall hanteras med tanke på att vätskor ska hanteras i närheten.
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Så kom det ett paket! Eller tre...
Bild

Ser ju blankt och snyggt ut? Inte för det spelar mig någon roll men det här är verkligen inte några kvalitetsgrejjer. Dom väger näst intill ingenting, plasten är ojämn och flammig. Om en kastrull står lite snett så kommer plasten obönhörligen smälta... Dessutom är inte spolen centrerad under glashällen om man jämför med markeringarna ovanpå. Näväl, jag köpte dom pga det låga priset och då får man vad man betalar för. Fast enligt kartongen fick dom betyget GUT (2,4) i Haus & Garten Test 2012 så dom måste vara OK ;)
Bild

Satte genast igång och skruvade isär.
Bild

Spolen är 150mm i diameter.
Bild

Temp och grytsensor i mitten av spolen.
Bild

Så, kokplattan dissekerad och delarna jag behöver omhändertagna. Elektroniken kommer hamna under kokkärlet tillsammans med spolarna. Jag får grunna lite till hur det där ska lösas.
Bild

Så här var det tänkt, 6kW induktion! Jag kommer svetsa korta skruvar i botten och göra distanser i nåt vettigt material som inte leder värme så spolarna hamnar en 5-6mm från botten.
Bild
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Tack för de grymma bilderna. Mkt intressant för en som aldrig skruvat isär en induktionsplatta förut.
Jag tänker att de inte bör vara fullt så nära pga risk för någon slags interferens? Eller har du erfarenhet att det är ok så? (Min spis brukar iaf vara lite mysko t ex om jag har grytor igång samtidigt som vidrör varandra...).
Även jag följer med spänning.
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Kul att bilderna uppskattas! Appråpå interferens så har tanken slagit mig. Jag har testat att lägga bottenplåten på spishällen med alla fyra plattor igång utan problem, men jag antar att det kan störa sinsemellan på andra sett, t.ex om verkningsgrad försämras. Plus att mina spolar kommer sitta betydligt tätare än i spishällen. Jag vet inget annat sätt att testa detta än att bygga ihop och prova 8)

Bild
Skriv svar