kolsyrejäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
klippet
Satsbryggare
Satsbryggare

kolsyrejäsning

Inlägg av klippet »

Hej
Primade en sats med patersbier med Coopers drops i söndags. Tycker att petflaskorna är väldigt hårda redan, kan det gå så fort?
Ska jag ställa dom kallt i lagrings temperatur eller vänta de tänkta två veckorna?
Hade sekundärjäsningen inte blivit färdig?

tacksam för input...
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Re: kolsyrejäsning

Inlägg av Groopen »

Det kan gå fort ibland har jag märkt. Sitter själv med en öl jag buteljerade i lördags i handen och den smakar super, kanske lite låg i kolsyra men fullt drickbar. :D Vad jag märkt på mina nu tre satser är att det gått bra mycket fortare än de två tänkta veckorna för att kolsyrejäsningen skall vara klar, men ibland är det bra att vänta lite så smakerna hinner sätta sig.
klippet
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av klippet »

Låter bra de, då låter vi de första mogna nån timme eller så... :D
Skönt å höra att det inte är något allvarligt fel iaf.
Njes_22
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Njes_22 »

Jag har också en fundering kring just kolsyran. Har tidigare bryggt ipa och lager och då har det blivit schysst kolsyra på bara några dagar. Nu har jag en imperial Stout på flaska sen en knapp vecka och där har det inte hänt nånting knappt. Nu är det ju ingen brådska eftersom den här ska stå till hösten innan jag tänkt dricka den men jag blir ändå lite fundersam. Tar det olika lång tid att kolsyrejäsa olika sorters öl?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

kolsyrejäsning

Inlägg av ecmik »

Det hänger på lite olika grejer som t.ex hur mycket jäst som är kvar i ölen, temperatur under kolsyrejäsningen, ev läckage, rätt sockermängd osv. Men tillsätts bara nog mycket socker för önskad kolsyremängd så bör det bli kolsyrat till slut så länge inte jästen är helt död eller bortfiltrerad. Men oftast sker det nog inom två veckor om du kolsyrejäser i rumstemp.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Är man uppe och nafsar på jästens alkoholtoleransgräns kan kolsyrejäsningen gå långsammare, och i värsta fall utebli helt.
Njes_22
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Njes_22 »

Kan man tillsätta mer jäst om det inte blivit kolsyra efter ett par veckor?

Using Tapatalk
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag skulle väl säga nej, men det GÅR säkert.. Men det känns onödigt krångligt och det behövs såna enormt små mängder per flaska så jag skulle hellre bita i det sura och brygga ny batch och "göra om göra rätt". Vänta i en månad iaf å se vad som händer!
Njes_22
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Njes_22 »

Vad är att göra rätt i det här fallet då? Ölen hamnade på 9,4%. Jag använde två rör wlp007 som ska fixa högre alkoholhalter. Primade med 4g/liter öl då jag inte vill ha så mycket kolsyra i Stout. Känns det vettigt?

Using Tapatalk
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Vänta först tills du ser ifall det verkligen inte blir nån kolsyra. ;) Annars är det väl mer socker som gäller, kortare lagring eller kortare/ingen kallkrasch kanske? Se till att jästen har hälsan med sig ner i flaskan helt enkelt. Det krävs förvånansvärt små mängder levande jäst för att kolsyrejäsa så mängden borde va lugnt.
Njes_22
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Njes_22 »

Tack. :)

Using Tapatalk
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Hade en dubbel-ipa på runt 9.3% som aldrig orkade med att äta vårat socker och fick ingen kolsyra alls, rehydrerade 3 gram torrjäst med rätt mängd vatten för att få i en tesked i vardera 30 flaskor = ca 0.1 gram jäst per flaska som öppnades och kapsylerades om, 4 veckor senare var det något överkolsyrade men det funkade och räddade ölet där det verkar som om den lilla jäst som fanns kvar inte alls orkade slutföra sitt jobb, var för trött helt enkelt o man lär sig nytt hela tiden...vi preparerade alla utom 1 flaska, den har fortfarande inte tagit sig efter ca 8 veckor på flaska...den till vänster på bilden är den som aldrig tog sig, den till höger är preparerad efter 3 veckor med mera jäst....
2015-05-25 12.38.23.jpg
Jag ville också hälla ut ölet, men så provade vi en stödinsats...så visst kan det funka!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Njes_22 skrev:Vad är att göra rätt i det här fallet då? Ölen hamnade på 9,4%. Jag använde två rör wlp007 som ska fixa högre alkoholhalter. Primade med 4g/liter öl då jag inte vill ha så mycket kolsyra i Stout. Känns det vettigt?
Beskrivningen av jästens alkoholtolerans är lite luddig tycker jag, men sannolikt är det en kombination av den höga alkoholhalten samt en jäst som kanske inte var helt på topp från början.

Du kan tillsätta nu och fräsch jäst (Safbrew F2 rekommenderas) alternativt låta den vara och gilla läget. Att tillsätta mer socker är poänglöst.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

ekstedt skrev:Att tillsätta mer socker är poänglöst.
Bara för att förtydliga ev missförstånd, tillsätta mer socker i flaskorna är poänglöst, men att använda mer socker i tappningen nästa gång du brygger samma recept är det jag menade. Lycka till!
Njes_22
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Njes_22 »

Men är 4 g/liter för dåligt menar ni? Har kört 5g/l på mina ipor och det har jag ibland tyckt blivit mycket.

Using Tapatalk
Skriv svar