Övervakning, loggning och styrning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Energibutiken
Satsbryggare
Satsbryggare

Övervakning, loggning och styrning

Inlägg av Energibutiken »

Hej.

Vet inte om detta är OK men hittar i alla fall inget i regelverket, så jag gör ett försök.

Jag har utvecklat, tillverkar och säljer sedan några år dataloggern logger 2020 (www.logger2020.se) och är nu i färd med att utveckla en ny generation av loggern med fler möjligheter att styra.
Har noterat att ölbryggning innebär att man bör ha kontroll över och möjlighet att styra temperaturen i många av de olika faserna i processen.
Jag vet väldigt lite om bryggeri, men ser en möjlig potential för den logger jag utvecklar.
Det jag egentligen skulle vilja ha hjälp med av er är att få lite handfast information om vad ni behöver mäta, vad ni behöver styra, och vilka typer av värmeelement och kylkomponenter ni oftast använder er av.

Kort om nuvarande Logger.
Den kan mäta temperatur, fukt, flöde, värmeenergi, elförbrukning, elproduktion mm.
Loggern klarar att hantera upp till 50 sensorer, och det finns möjlighet att visa grafer, rapporter och göra olika beräkningar, främst i webbtjänsten (www.e-logger.se) som vi satsat mest krut på, då den är tillgänglig oavsett var man befinner sig.
Via webbtjänsten kan man också få larm via e-post och/eller SMS om något skulle gå snett.

Tanken med nästa generation av loggern är bland annat att den även skall få fler möjligheter för styrning, främst via on/off-funktion, men även via PWM.
Man kan alltså tänka sig on/off-reglering av värmeplattor, stavar, lampor eller liknande som ni använder er av för att värma, eller på liknande sätt kyla med hjälp av peltierelement, kylvatten, kylskåp eller liknande.
Man skulle även kunna tänka sig att man la in tidsstyrning så att man kan variera temperaturerna efter ett förutbestämt schema (vet inte om det krävs/behövs/är önskvärt, men i alla fall).

Det jag alltså behöver veta för att göra loggern till ett bra verktyg är alltså vilka behov ni har och vilken typ av utrustning ni idag använder för att hålla koll på, och styra processerna.
Ni kan även läsa mer om nuvarande logger och kolla priser i "Energibutiken" http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger

Skulle detta inlägg bryta mot regelverket så kan moderatorn radera, jag tänker bara att vi kanske har ett gemensamt problem som vi tillsammans kan lösa?
Energibutiken
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Övervakning, loggning och styrning

Inget intresse alls?
Styr ni inget, finns det inget behov av bättre utrustning, eller blir Loggern för dyr jämför med vad ni använder idag?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Min första tanke är att verkar bli lite dyrt? Visst styr vi idag, allt från mäsktemperatur till jästemperatur. Men det finns grejer som sköter detta riktigt bra, och dessutom kostar bra mycket mindre. Just själva loggandet är inte så intressant i min mening utan mer att kunna styra värmare och kylare. Fast det finns säkert många som tänker annorlunda än mig.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jag är ju prylb_x_g ut i fingerspetsarna och gillar konceptet, men precis som Niklas skriver så känns det väldigt dyrt jämfört med vad som vi (de allra flesta) använder. Sen känns det också som att många inom denna hobby också gillar att bygga eget. En stc1000 kommer man oerhört långt med.
Men som sagt bara en snabbkoll på allla tillbehör som fanns så ser det rätt bra ut och finns säkert folk som är intresserade. Och framför allt har pengar över. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Ja, jag får hålla med de andra... lite dyr.
Jag brukar kika på denna, jag tycker den är trevlig... och en ok prisklass för den som inte orkar bygga själv.
https://store.brewpi.com/brewpi-spark/b ... ark-bundle

Och som sägs, en STC-1000 är inte dyr och den går att "programmera" med Mats programvara
https://github.com/matsstaff/stc1000p
// Jonas
Energibutiken
Satsbryggare
Satsbryggare

Mmm, man kanske skall ha viljan att logga/styra mer än bryggeriprocessen för att Logger 2020 skall bli intressant.
Dock, skulle uppskatta om någon kunde informera om vad ni styr, när vi nu håller på att lägga in styrningar så går det rätt fort att göra dedikerade styrningar för lite olika saker.
Jag kan ju naturligtvis läsa igenom några hundra inlägg, eller ett tiotal bryggeribloggar :wink: för att lära mig, men det vore bra om någon som håller på kan skriva ned vad som krävs eller i vart fall vad som är vanligast.
Vår logger är ju initialt tänkt för de som vill logga värmepumpar, solfångare, elförbrukning och elproduktion, men många av önskemålen har varit att kunna styra olika saker.

Det kanske är så enkelt att ni klarar er med ett par "programmerbara termostater" med valbar brytgräns och hysteres i området 0-100°C?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Energibutiken skrev: Det kanske är så enkelt att ni klarar er med ett par "programmerbara termostater" med valbar brytgräns och hysteres i området 0-100°C?
I princip, ja. Under mäskningen brukar man styra temperaturen med on/off reglering och i olika temperatursteg under olika lång tid. Samma sak under jäsningen, där man kan rampa temperatur upp och eller ner.
Energibutiken
Satsbryggare
Satsbryggare

Med rampa, menar du då att du skulle vilja ange hur många timmar den skall ligga på en viss temperatur, för att sedan automatiskt gå upp eller ned i temp?
Hur många gånger skall man kunna konfigurera automatisk rampning av temp i så fall, skall det vara fasta steg, eller skall temperaturen sjunka/öka under ett antal timmar från säg 32 grader till 25 grader?
Finns behov av att automatiskt gå upp, ned, upp eller ned, upp, ned?

För de riktiga nördarna vore det väl perfekt att kunna spara grafer som visar temperatur över tid och sedan protokollföra smak i förhållande till den temperatur man haft under olika tider, eller är det primärt annat som påverkar smak och kvalitet?

Jag tänker mig kanske att det främst är de som producerar lite större mängder som kan behöva en logger med lite fler funktioner, för då börjar vi ju tala om att det rör sig om lite pengar bara i material, tid och energi.
Nu vet jag inget om reglerna kring bryggning, men man läser ju en hel del om mikrobryggerier, men det kanske inte är sånt ni sysslar med i detta forum?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jodå det finns nog några som driver eget bryggeri som hänger här. Den stora massan är dock hembryggare. Med rampa menar jag att temperaturen x höjs under tiden y konstant. För att sedan hållas i x timmar och sedan sänkas eller höjas igen. Visst är det kul med grafer men om man har en liten dator (Typ STC-1000) som arbetar efter ett visst schema och en hysteres så vet man ju vilka temperaturer man har haft under jäsningen (ungefär). Jag tror att loggandet är mer eller mindre ointressant, däremot är det ju alltid kul med typ reläer som kan styra effekter för att kunna få en jämn temperatur, men några sådana applikationer kanske inte ni tillhandahåller.
Energibutiken
Satsbryggare
Satsbryggare

Vi kommer ju att behöva erbjuda fler reläer, med och utan kapslingar och sånt när vi börjar sälja loggern med styrmöjligheter.
Har kollat lite på brewpi och inser att det kan vara svårt att slå honom på fingrarna prismässigt, han verkar fortfarande göra det där för att det är kul, inte för att tjäna pengar, marginalerna på hans produkter är nästan obefintliga, vissa saker säljer han billigare än vad jag kan köpa in dem för, och jag har scannat marknaden rätt noga.
Så om jag skall kunna konkurrera med honom så är det i så fall tack vara ett bättre användargränssnitt och större flexibilitet, samt naturligtvis möjligheterna att samtidigt logga väder, trådlösa givare och mycket mer - även om det kostar lite extra.
Nu är han väl i och för sig kanske i ett läge där han försöker få världsherravälde på detta område, för att sedan börja höja priserna, inte alls ovanligt när det gäller Open Source och communitystyrd utveckling - först är det bara kul, sen börjar folk efterfråga prylarna, sen säljer man utan att tjäna just nåt, och när man börjar bli less kommer kraven på uppdateringar och buggfixar, och det är då man som utvecklare måste göra ett val, sälja, höja priserna eller lägga ned.

Men om jag fått allt klart för mig nu så är det i princip:

Möjlighet att ställa temperatur och styra värme och/eller kyla on/off.
Möjlighet att ställa in starttid för en upprampning av temperaturen, och sedan ytterligare en tid där temperaturen hålls stabil, för att sedan ytterligare rampa upp temperaturen under en viss tid (Det här kan man i princip göra i hur många steg som helst om man vill)
Sedan skall ölet kylas till önskad temperatur.
Man skall kunna få larm via e-post eller SMS om temperaturen avviker mer än x.xx grader under xx minuter.

Om man samtidigt kan mäta CO2 och fukt i kylen kanske det inte är en nackdel, då kan man få en idikation på jäsprocessen?
Ventileras kylskåpen med fläktar eller kan (eller ska) det vara relativt tätt?
Jäser man med jäsrör eller öppna kärl?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Inget är nytt under solen brukar det sägas.

Det finns redan sådana här system på marknaden, särskilt anpassade för bryggning, och som provats och utvecklats under flera år. Du får betala 1 500- 2400 kronor för nedanstående.

http://embeddedcontrolconcepts.com/
Björn Petersson
Energibutiken
Satsbryggare
Satsbryggare

HEHE, jag tror inte att jag uppfinner en jäsregulator, men jag skulle gärna kunna erbjuda det som en av många andra funktioner som Logger 2020 och dess efterföljare kan erbjuda.
Om man utvecklar en multilogger med styrmöjligheter så blir den möjligen lite dyrare men mycket mer flexibel.
Det gäller för oss helt enkelt att hitta nya användningsområden som vi hittills inte kunnat erbjuda nytta för om vi skall kunna hitta nya marknader.
Som jag ser det så bör det även vara av intresse för vissa av er i detta forum, även om det blir lite dyrare än de som finns.
Tack för hjälpen så långt. Bild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Hur sjutton har jag kunnat missa BCS-enheterna??? :shock:

Kittlar nördnerven lite extra känns det som. :lol:
Skriv svar