US-05 felsmaker
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Daddybrewer
- Torrhumlare

US-05 felsmaker
Hej,
Har bryggt ett antal öl (apa, ipa, brown ale) med US-05 och blir lika besviken varje gång,
får alltid en lite "unken" hembryggd smak när jag använder den, denna smak framträder aldrig då jag använder
annan jäst.
Och det beror inte på oxidering som kan ge en unken smak utan är nu säker på efter ett större antal bryggningar
att smaken kommer från jästen.
Jäser i jäskyl, nu senast i 18 grader, men här även jäst i 20 grader med samma problem.
Någon mer med samma problem?
Har bryggt ett antal öl (apa, ipa, brown ale) med US-05 och blir lika besviken varje gång,
får alltid en lite "unken" hembryggd smak när jag använder den, denna smak framträder aldrig då jag använder
annan jäst.
Och det beror inte på oxidering som kan ge en unken smak utan är nu säker på efter ett större antal bryggningar
att smaken kommer från jästen.
Jäser i jäskyl, nu senast i 18 grader, men här även jäst i 20 grader med samma problem.
Någon mer med samma problem?
Re: US-05 felsmaker
När jästemperaturen under sommaren har stigit uppåt 23-25 grader i rummet har inte ölen gynnats av us-05 (men jag hoppas ändå att förra årets sommarvärme återkommer). Jag jäser oftast i vanlig rumstemperatur i klädkammaren, utan bismaker. Men betänka är att en stark jäsning ökar temperaturen ytterligare!
Har gjort minst 5-6 batcher med 05:an och tycker att den jäser väldigt rent utan några som helst bismaker.
Vad menar du föresten med unken hembrygd smak? Tycker nog att det blir minst lika gott som köpeöl.
Det är inte så att du underpitchat så jästen blivit stressad? Tycker mina öl blivit mycket bättre sedan jag börjat med ett par paket jäst till en normal sats, speciellt om jag bara strött på jästen och inte rehydrerat. Kör numera de första 3-4 dagarna vid 15-17 graders yttemperatur på jäskärlet vilket också gjort stora förbättringar jämfört med när jag jäste i rumstemperatur. Riktigt stora!
Vad menar du föresten med unken hembrygd smak? Tycker nog att det blir minst lika gott som köpeöl.
Det är inte så att du underpitchat så jästen blivit stressad? Tycker mina öl blivit mycket bättre sedan jag börjat med ett par paket jäst till en normal sats, speciellt om jag bara strött på jästen och inte rehydrerat. Kör numera de första 3-4 dagarna vid 15-17 graders yttemperatur på jäskärlet vilket också gjort stora förbättringar jämfört med när jag jäste i rumstemperatur. Riktigt stora!
- Weinkeller
- Maltrostare

@Daddybrewer, varför fortsätta med den jästen om du inte gillar karaktären du får av den? Man kan vara riktigt känslig för olika aromer och smaker och troligen ger US-05 ett bidrag över din personliga tröskel av den unkna karaktären.
-
Daddybrewer
- Torrhumlare

Hej,
Normalt nuförtiden använder jag den inte,
Men jag är ändå intresseserad av att veta Om andra Har samma problem.
Normalt nuförtiden använder jag den inte,
Men jag är ändå intresseserad av att veta Om andra Har samma problem.
Jag använder inte US-05 längre men jag har hört att det ska vara viktigt att rehydrera den. Så om du bara pitchar den rakt i kärlet kan det kanske vara där problemet ligger.
Förra årets SM-vinnare (Drakens IPA) bryggdes med ej rehydrerad US-05, så särskilt viktigt kan det inte vara. Finns många andra som ej rehydrerar US-05 med goda resultat, inklusive undertecknad. Måhända kan det bli problem i kombination med andra problem som för lite jäst eller gammal jäst.st1 skrev:Jag använder inte US-05 längre men jag har hört att det ska vara viktigt att rehydrera den. Så om du bara pitchar den rakt i kärlet kan det kanske vara där problemet ligger.
Om jag inte minns fel så är väl instruktionerna på paketet ungefär "rehydrate or sprinkle directly into wort".
Såg något test där hälften av jästcellerna dog när man sprinklade istället för att rehydrera i vatten först. Kör som sagt med dubbel mängd numera och oftast rehydrering.
Jo, hälften av cellerna dör tydligen när man inte rehydrerar. Vilket alltså inte verkar spela någon större roll.Drake skrev:Såg något test där hälften av jästcellerna dog när man sprinklade istället för att rehydrera i vatten först. Kör som sagt med dubbel mängd numera och oftast rehydrering.
Exakt!
Däremot så verkar pitch rate vara viktigare. Ett paket ohydrerad jäst till en normalbach normalstark ipa tror jag blir för lite. Det är åtminstone den slutsatsen jag dragit utifrån mina försök.
Vet du hur mycket jäst dom hade i Drakens ipa?
Däremot så verkar pitch rate vara viktigare. Ett paket ohydrerad jäst till en normalbach normalstark ipa tror jag blir för lite. Det är åtminstone den slutsatsen jag dragit utifrån mina försök.
Fast slutsatsen blir ju att även mängden tillsatt jäst inte är så viktig som det ibland görs gällande. Om det går lika bra med 1 paket jäst med eller utan rehydrering trots att antalet levande celler skiljer sig med en faktor två, så går det lika bra med ett halvt respektive ett paket med rehydrering. Om vi nu pratar 20 l normalstak vört alltså.Drake skrev:Exakt!
Däremot så kan kanske kombinationen av för lite jäst, skippad rehydrering och eventuellt även gammal jäst vara problematisk.
Jag vågar inte svära på hur mycket jäst Draken-grabbarna använder, men jag skulle gissa på ungefär 1 paket till 20 liter, inte avsevärt mycket mer i alla fall. Rick skriver ibland på detta forum så han kanske kan upplysa oss.
Att hälften av jästcellerna dör om man häller i torrjästen påverkar ju pitch rate som sagt. Cellväggarna är inte redo för en vört med hög sockerhalt helt enkelt.
Halva jästmängden är inte nödvändigtvis ett problem i alla lägen men det kan vara det. Det samverkar ju med faktorer som jästemperatur, syresättning och vörtstyrka.
Och om man brygger större mängder, varför köra ner två påsar direkt i vörten om det räcker med en påse rehydrerad jäst?
Halva jästmängden är inte nödvändigtvis ett problem i alla lägen men det kan vara det. Det samverkar ju med faktorer som jästemperatur, syresättning och vörtstyrka.
Och om man brygger större mängder, varför köra ner två påsar direkt i vörten om det räcker med en påse rehydrerad jäst?
Vi har bryggt många öl med US-05 och det är en bra och rensmakande jäst om den används på rätt sätt. Kyl ner ölet till 17-18 C och se till att även rumstemperaturen ligger där. Jäser man US-05 runt 20 C och uppåt så smakar ölet "hembryggt". Har ingen bättre term liggandes tyvärr.
Vi rehydrerar alltid och tillsätter alltid den mängden som mrmalty säger eller något mer. Hellre överpitch en underpitch resonerar vi. Och av våra ca 20 öl som är jästa med US-05 har bara ett smakat dåligt och det fick jäsa för varmt.
Sen har vi inte gjort något test med rehydring så det vet vi inte om det gör någon skillnad. Men jästemperaturen och rumstemperaturen är viktig.
/Peter
Vi rehydrerar alltid och tillsätter alltid den mängden som mrmalty säger eller något mer. Hellre överpitch en underpitch resonerar vi. Och av våra ca 20 öl som är jästa med US-05 har bara ett smakat dåligt och det fick jäsa för varmt.
Sen har vi inte gjort något test med rehydring så det vet vi inte om det gör någon skillnad. Men jästemperaturen och rumstemperaturen är viktig.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Om man har låg jästemperatur i början och höjer temperaturen när primärjäsningen börjar ge med sig är det fortfarande risk för hembryggd smak med US-05?
Nej det ska det inte vara utan det är så det ska gå till. Man börjar jäsningen kallt (17-19 grader) för att sen stega upp tempen för att få en fullständigare & renare utjäsning. Vicka runt lite på jäsdunken efter 1-2 veckor för att få upp jästen i ölen igen tror jag också kan vara bra. Sen får jag intrycket att folk generellt har väldans brådis med att tappa på flaska. Kan ju förstå att man är ivrig & vill testa ölen men tycker att lite tålamod betalar sig. Jag jäser i 3 veckor & kallkraschar sen en vecka innan flasktappning när jag brygger ale.
J
J