Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
Kört några småbatcher? Är något skeptisk till det då det blir väldigt mycket vatten i förhållande till malt.
Jag har bryggt 15 och 17 liter. Det har funkat bra. För mindre maltnotor (<4,5 kg) ska man använda en annan formel för att räkna ut mängden lakvatten, men det kanske du har koll på?
Vad jag läst mig till så ska man fylla på med vatten upp till den övre perforerade skivan.
-
victornorell
- Helmaltsbryggare

Nej man trycker ned den perforerade skivan till vattnet... Formeln är 3.5 liter vatten plus 2.7x(antal kilo malt) vatten enligt GF... Funkade bra för mig men jag körde med 29 liter preboil! Kör man med mindre än typ 3.5kg malt har de en annan formel.. Har för mig att det står i manualen på deras hemsida...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Under 4,5 kg malt gäller följande:
1. Fill the boiler with the same amount of initial mash water based on the standard calculation:
2. Add the grain and mix it in.
3. Fit the top perforated plate (38) and overflow pipework (39 & 40). Depending on how small your grain bill is,the top perforated plate may not go down all the way to rest on top of the grain. This is fine, push it down as far as it will go.
4. Fill the unit with additional water until the water level is just above the perforated plate. You must record how much water you add. And then you are ready to begin the mash.
5. Use the standard sparge water calculation with the total mash water (original calculated amount + additional water added).
1. Fill the boiler with the same amount of initial mash water based on the standard calculation:
2. Add the grain and mix it in.
3. Fit the top perforated plate (38) and overflow pipework (39 & 40). Depending on how small your grain bill is,the top perforated plate may not go down all the way to rest on top of the grain. This is fine, push it down as far as it will go.
4. Fill the unit with additional water until the water level is just above the perforated plate. You must record how much water you add. And then you are ready to begin the mash.
5. Use the standard sparge water calculation with the total mash water (original calculated amount + additional water added).
Lite forumgnäll... borde man inte på 7 sidor komma fram till om Grainfather bryggverk är nått att ha?
Upplever det som att man har typ 5 olika frågor i dessa 7 sidor eller så kommer de igen. Det går att skapa en ny tråd och det skulle underlätta för de som letar svar på sina frågor
Upplever det som att man har typ 5 olika frågor i dessa 7 sidor eller så kommer de igen. Det går att skapa en ny tråd och det skulle underlätta för de som letar svar på sina frågor
// Jonas
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Fast som med allt annat så får man ju skapa sig en egen åsikt om den är nåt att ha efter att ha läst alla sidor. Tror inte man skall räkna med att man skall få ett ja/nej-svar på frågan i ärendet. Lite som att ställa frågan om Volvo är nåt att ha eller om man skall gå på Audi istället...
/Dernebo, som gärna gnäller på folk som gnäller.
Måste fråga, vad var det i min fråga/önskan som du inte kunde hålla med om?dernebo skrev:Fast som med allt annat så får man ju skapa sig en egen åsikt om den är nåt att ha efter att ha läst alla sidor. Tror inte man skall räkna med att man skall få ett ja/nej-svar på frågan i ärendet. Lite som att ställa frågan om Volvo är nåt att ha eller om man skall gå på Audi istället...
Fattar inte? Fast sen gillar ju jag enkelt... därför tittar jag mycket i Bryggarwikin.
// Jonas
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Njä, alltså det var menat med glimten i ögat...
Inget ont i det, och jag håller absolut med om att fler trådar sällan är en nackdel.
Menade bara att en fråga som titeln anger aldrig kommer att få ett rakt svar. Och eftersom det blir en diskussion som spinner vidare i all oänlighet om det vill sig, så får man nog vara beredd på att det vandrar iväg en del. Det tar bra mycket mer emot att gå in i rätt subkategori, skapa ny tråd, ge den ett nytt beskrivande ärende, och skriva ett inlägg istället för att bara trycka svara. Och blir resultatet att man istället väljer att inte kommentera alls pga det så blir det ju inte bra. Ren saklig (förhoppningsvis) information hör isf bättre hemma på en wiki precis som du skriver.
Ta bara detta inlägg tex. Jag hade nog inte orkat skapa en ny tråd bara för att diskutera utforming av trådsvar. Så viktigt känner jag inte att det är. Om det nu inte blir världens största snackis, då kan man ju bara säga att - Hörni, nu tar vi detta i en egen tråd.
Just my 5 cent.
Menade bara att en fråga som titeln anger aldrig kommer att få ett rakt svar. Och eftersom det blir en diskussion som spinner vidare i all oänlighet om det vill sig, så får man nog vara beredd på att det vandrar iväg en del. Det tar bra mycket mer emot att gå in i rätt subkategori, skapa ny tråd, ge den ett nytt beskrivande ärende, och skriva ett inlägg istället för att bara trycka svara. Och blir resultatet att man istället väljer att inte kommentera alls pga det så blir det ju inte bra. Ren saklig (förhoppningsvis) information hör isf bättre hemma på en wiki precis som du skriver.
Ta bara detta inlägg tex. Jag hade nog inte orkat skapa en ny tråd bara för att diskutera utforming av trådsvar. Så viktigt känner jag inte att det är. Om det nu inte blir världens största snackis, då kan man ju bara säga att - Hörni, nu tar vi detta i en egen tråd.
Just my 5 cent.
Fan... föl på mitt egna så att säga
Point taken
(Ska fixa en egen tråd om detta)
Rest my case...for nowe!
(Ska fixa en egen tråd om detta)
Rest my case...for nowe!
// Jonas
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Hehe, ja då får det bli en tråd om det... I sinom tid. 
För att återgå till grundfrågan, så känner jag mig själv väldigt ointresserad av att skaffa ett färdigt bryggverk. Iaf för tillfället. För mig är att bygga utrustningen en nästan lika stor del som att brygga. Men när jag tappar bygg-intresset så kommer jag säkert att skaffa nåt helautomatiskt som kan styras helt och hållet från mobilen istället.
Men det är kul att läsa om det, och framför allt se vilka olika lösningar som de olika modellerna har, så jag följer såna här trådar slaviskt ändå. Trots många sidor inlägg.
För att återgå till grundfrågan, så känner jag mig själv väldigt ointresserad av att skaffa ett färdigt bryggverk. Iaf för tillfället. För mig är att bygga utrustningen en nästan lika stor del som att brygga. Men när jag tappar bygg-intresset så kommer jag säkert att skaffa nåt helautomatiskt som kan styras helt och hållet från mobilen istället.
Men det är kul att läsa om det, och framför allt se vilka olika lösningar som de olika modellerna har, så jag följer såna här trådar slaviskt ändå. Trots många sidor inlägg.
Fick hem min Grainfather idag, monterade ihop den testkörde med 20l vatten och mätte följande saker.
- 10°C till 65°
- 65°C till rullande kok
- Kylning från rullande kok, återcirkulering av kyld vätska.
Resultatet blev följande:

- 10°C till 65°
- 65°C till rullande kok
- Kylning från rullande kok, återcirkulering av kyld vätska.
Resultatet blev följande:

Fick hem min igår =)
Jag är på gång att införskaffa ett bryggverk och GF känns som ett bra alternativ.
Man kan dock konstatera att det dykt upp en hel den nya verk,
BM är den som man dräglar mest över, med lite tillbehör landar en 20 liters varianter på närmre 20k vilket svider lite väl mycket.
EN GF är betydligt billigare, sedan har vi BB25 från bryggbolaget och BK35 från maltmagnus,
alla verkar vara potenta bryggverk men med någon liten skillnad här och var.
Vad det gäller GF har jag några undringar, det beskrivs att man med motströmmskylaren ska kunna köra direkt ner i
jäskärlet, men inte på någon demonstrationsvideo ser man att de gör så, varför? vad har ni för erfarenheter.
Sedan gäller det humlegivorna och risken för igensättning i pumpen, de videor jag sett använder pellets och anser att man
bör koka med humlepåse, men hur är det med kottar är risken för igensättning lika stor där? Om man kör med pellets
behövs ens filtret då? BM har väl inget särskilt filter...
Jag är inte helt med på skillnaden på STC-200 och STC-1000.
Är det så att man med modell 1000 kan förprogramera alla raster liksom på en BM?
Hur va det med det andra reläet och att styra pumpen? får då inte knappen som styr pumpen
på kontrollpanelen på GF någon funktion?
När ni säger lätt att byta ut är det liknande uppmärkt på baksidorna av de olika styrenheterna
så att en novis lätt kan byta ut 200:an mot 1000?
Tips på vilket bryggverk man ska välja och varför?
/Mange
Man kan dock konstatera att det dykt upp en hel den nya verk,
BM är den som man dräglar mest över, med lite tillbehör landar en 20 liters varianter på närmre 20k vilket svider lite väl mycket.
EN GF är betydligt billigare, sedan har vi BB25 från bryggbolaget och BK35 från maltmagnus,
alla verkar vara potenta bryggverk men med någon liten skillnad här och var.
Vad det gäller GF har jag några undringar, det beskrivs att man med motströmmskylaren ska kunna köra direkt ner i
jäskärlet, men inte på någon demonstrationsvideo ser man att de gör så, varför? vad har ni för erfarenheter.
Sedan gäller det humlegivorna och risken för igensättning i pumpen, de videor jag sett använder pellets och anser att man
bör koka med humlepåse, men hur är det med kottar är risken för igensättning lika stor där? Om man kör med pellets
behövs ens filtret då? BM har väl inget särskilt filter...
Jag är inte helt med på skillnaden på STC-200 och STC-1000.
Är det så att man med modell 1000 kan förprogramera alla raster liksom på en BM?
Hur va det med det andra reläet och att styra pumpen? får då inte knappen som styr pumpen
på kontrollpanelen på GF någon funktion?
När ni säger lätt att byta ut är det liknande uppmärkt på baksidorna av de olika styrenheterna
så att en novis lätt kan byta ut 200:an mot 1000?
Tips på vilket bryggverk man ska välja och varför?
/Mange
-
victornorell
- Helmaltsbryggare

Hej Mange! Jag kör en GF med stc1000 och bryggstyrning med raster. Körde en bryggning med veteöl och fyra raster, men om man bara värmer med 500w elementet tar det rätt så lång tid mellan rasterna. Men allt går att programmera och det sköter sig själv. Satte även in en hemmabyggd bazooka screen över det gamla filtret för att få större genomströmningsarea. Till slut håller jag på med en hop spider för att få den sista touchen.
Att byta styrningen var rätt lugnt bara att tänka logiskt. Jag fotade hur det satt på 200 först. /Victor
Att byta styrningen var rätt lugnt bara att tänka logiskt. Jag fotade hur det satt på 200 först. /Victor