Humlefråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Färsking
Delmäskare
Delmäskare

Humlefråga

Inlägg av Färsking »

Jag har en fundering om humle, nedan så står humlegivorna i ett recept. Om man nu bara har tillgång till humlepellets med sama alphasyra. Hur ska jag dosera? Jag har läst att pellets är mer koncentrerade än kottar.

47 g Kent Goldings kottar (60 min.) 4,4 AA
25 g Kent Goldings kottar (5 min.) 4,4 AA

Tack på förhand

Roger
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Humlefråga

Inlägg av Weinkeller »

Färsking skrev:Jag har en fundering om humle, nedan så står humlegivorna i ett recept. Om man nu bara har tillgång till humlepellets med sama alphasyra. Hur ska jag dosera? Jag har läst att pellets är mer koncentrerade än kottar.

47 g Kent Goldings kottar (60 min.) 4,4 AA
25 g Kent Goldings kottar (5 min.) 4,4 AA

Tack på förhand

Roger
man brukar räkna med 10% mindre mängd jämfört med kottar applicerat på givor som ger bidrag till främst beska. I ditt recept hade jag behållt 5min givan intakt och minskat 60min till 42g. I slutändan har det nog ingen större betydelse då skillnaden i beska säkert även kan påverkas av andra avvikelser från ursprungsprocessen, tex kokintensitet, volym etc.
Färsking
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Färsking »

tack för svar! Då har jag ytterligare en humlefråga.

I ett recept jag hittade i shbfs recepdatabas så ser humlegivorna ut som följer

17 g challenger 60 min
20 gram cascade 20 min
20 gram cascade 5 min
50 gram cascade 0 min

När det gäller sista givan så förstår jag att vörten inte ska koka men det framgår inte hur länge humlen ska vara i, ska den vara i från det att det slutar koka och under hela kylningen eller ska man ha humlen i en nätpåse och bara låta den ligga i och dra en stund? Det är väl svårt att gissa sig till hur receptskaparna tänkt men hur gör man i allmänhet i såna här fall. Och vilken effekt får humlen? Är det enbart arom? Det är en rätt stor mängd humle.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Mest arom och mycket lite beska. Humlen ska ligga i hela kylningen. Man kan även köra varm hopstand, men det är en helt annan sak.
Hakberkumla
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hakberkumla »

Jag har ett recept med liknande tider på humlen men har inte riktigt våga mig på det tackvare den sista där det ska vara 0 min. Så man ska alltså kyla i kokkärlet innan man tappar upp i gästunnan? Jag har alltid tappat i gäskärlet och kylt där i med kylspiralen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Nochill för otåliga typ!
En ny metod för mig, men allt som funkar är bra! :lol:
Skriv svar