Fastferment koniskt jäskärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Slog till på en Fastferment från Humlegården som jag kommer väggmontera i min jäskyl som jag får hem om en månad. http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... l-30-liter

Förhoppningen är att få bra kontroll över jästemp samt kunna skörda jästen, att man sedan får bort jästkakan kan ju ev. vara till en fördel enligt vad jag läst. Dock finns det ett litet krux...

När man skördat jästen så har man plötsligt en luftfylld behållare som skruvas tillbaka. När man sedan vrider upp kranen (för att samla nästa laddning av sediment som avlägsnas före tappning) då skjuts all luft genom jäskärlet. Vad har ni för tankar och ideer kring detta?

Ser själv några möjligheter...

1. Skitsamma jag gör det efter 4-6 dagar och jäsningen fortsätter ändå och städar upp syret i vörten samt skjuter ut luften på toppen via vattenlåset.

2. Spara lite vört från koket och göra en mindre laddning krausen som jag fyller behållaren med och som sedan blandas med ölet och städar syret.

3. Bara fylla med steril vört som sedan fermenteras.

4. Strunta i att sätta tillbaka behållaren och istället tappa ut den första grumligaste bottensatsen via slangen som fästs nertill och sedan gå direkt på fatfyllning och trycksättning.

5. Sluta tänk å kör på tillverkarens instruktioner se punkt 1 samt filmen på humle...

Synpunkter? :)
Senast redigerad av Robbix den tisdag 2015-02-10 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Fastferment koniskt jäskärl

Inlägg av Bee »

4.

Det är inte särskilt mycket kvar ovanför behållaren efter att jäsningen är klar. Onödigt att ta bort den innan tappning.

(Recension kommer i hembryggaren)
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Är också sugen på kärlet, Hur hade du tänkt fästa det? P
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

4. Är det jag kommer testa först hoppas bara den sluter tillräckligt tätt i låsanordningen. Ser fram emot testet! :)

Tänkte köra en riktigt permanent lösning och sätta fast hållarna med epoxy å glasfiberremsor från biltemas båthörna. :) Har möjlighet att göra nya/fler om det behövs i framtiden.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

Det ända negativa jag hittat med Fast-Ferment är att om man kör med primning för att skapa CO2 så är det svårt att fördela sockret i den, samt att man riskerar att få med skit som fastnat på väggarna med ned i flaskan. Men om man kör rakt ned i ett corneliusfat så har man ju verkligen minimerat oxidationsmöjligheterna.

Men jag är bra sugen ändå :)
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Nä det verkar som du får tappa till en flaskningshink innan (med de risker det för med sig). En fundering är att testa och skaka kärlet lätt ett par ggr mitt under kallkrasch för att få ner mer längst ner i konen och förhindra att röra upp det vid primning. Vid flaskning så tappar man x antal deciliter bös med slangen och sedan flaskar man på. Min kusin som är vintillverkare drämmer till sina sjukt enorma jäskärl med en gummiklubba då å då av samma anledning. Värt ett försök. :)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag är nöjd med min trots lite hack i kuggarna första gången. Det finns lite saker som går att förbättra som med allting men över lag så är den kanon.
Jag fick byta bollen 1 gång sen kasserar man andra så man får ha med i beräkningen att man slänger (eller om man ska spara jäst) 2x70cl. Mycket står i tråden nedan.

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=7736

Den dagen jag skaffar en Braumeister så kommer jag skaffa en till... men det är ju då det.
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

En liten fråga angående locket som inte ville sitta tätt.
Nötte ni in gängorna genom att skruva på och av locket tio gånger som det stod i monteringsanvisningen?
Jag hade inte alls problem att få det till att sluta tätt.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Bee skrev:En liten fråga angående locket som inte ville sitta tätt.
Nötte ni in gängorna genom att skruva på och av locket tio gånger som det stod i monteringsanvisningen?
Jag hade inte alls problem att få det till att sluta tätt.
Får jag väl erkänna att jag inte gjorde....
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

OK, tack.
Jag har era åsikter i tankarna när jag skriver min recension till HB.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Blev det någon recension @bee ? :) Jag har precis fått fyllt min med en Munich Helles och är än så länge nöjd med min set up! :) Bild
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Den kom i förra numret av hembryggaren.
Dags att bli medlem i SHBF kanske? ;-)
Skriv svar