Förkulturen blev mörk!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Förkulturen blev mörk!

Inlägg av eric »

ImageUploadedByTapatalk1431464043.227324.jpg
Vad i hela halva beror detta på? Gjorde en förkultur på Muntons Light DME. Kokade i 15-20 minuter och resultatet blev den här mörka vörten. Jag har aldrig varit med om något liknande. Det var en oöppnad förpackning som har utgångsdatum om ett år. Tillsatte lite jästnäring om det har betydelse. Någon som har en idé?
Magnus A
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Förkulturen blev mörk!

Inlägg av Magnus A »

Den kanske satt på Kameruns avbytarbänk.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Maillardreaktioner?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Karl R skrev:Maillardreaktioner?
Jo vars, sådana reaktioner har definitivt pågått här, men jag har aldrig varit med om att min pilsner blivit en Brown ale i koket. Nå väl, en dag senare har färgen återgått till det normala. Måste ha varit någon tillfällig fällning av nått slag. Jag kan inte tänka mig att färgen kan skifta så bara av partiklar i suspension.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Om det återgått till det normala så lär det inte vara maillard iallafall. taskig diskning som skapat utfällning som sen sjunkit till botten?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Maillard reaktion har skett eftersom det kokade men den är förmodligen inte ansvarig till att den blev så mörk som den blev. Taskig diskning, jag vet inte, första gången jag använde den är kolven så den var ju inte nerskitad precis. Jaja, mysteriet kvarstår...
Magnus A
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Magnus A »

Kanske fanns någon beläggning på kolven i och med att den var ny. Det händer mycket med öl som man inte vet vad det är. Något av tjusningen med den här hobyn.
Skriv svar