Första kommande bryggning

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Första kommande bryggning

Inläggav urkelme » onsdag 2015-05-13 23:44

Halloj,
har köpt mig en begagnad BM50 och skall försöka hinna med en bryggning nästa vecka och undrar helt enkelt efter lite Do's and Dont's.

Har bryggt efter ett recept jag hittade på nätet som jag gillade
Malt
Mäskade i 20l vatten 65grader 60 min lakade ur med 5liter 70grader
3,5 kg pilsnermalt
0,17 kg crystal 100
0,17 kg carapale

Humle
60 min Northern Brewer 15 g
30 min Fuggle 10 g
15 min Fuggle 20 g och Cascade 10 g
5 min Cascade 25 g och Fuggle 5 g

Kan jag bara skala upp receptet till 50L eller hur ska jag tänka?
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Första kommande bryggning

Inläggav ErikT » tisdag 2015-07-07 12:37

Hej.
Jag såg att det är ett tag sedan du skrev inlägget och jag hoppas det gick bra med bryggningen.
Min erfarenhet är att om man går från BIAB till RIMS så blir det lite annat resultat, och då speciellt om man går från en rast till flera raster.
Det man behöver veta och ha erfarenhet av vid stegmäskning är vad varje temperaturrast gör med mäsken och vilket resultat det blir, det är mycket vetenskap i detta.
Nu har jag haft ett enkelt 27L bryggverk från Lund Teknik i Danmark, och jag han med 36 bryggningar med den. De första bryggningarna var inte så lyckade, men sedan så blev det bra.
När jag sedan köpte en Braumeister 50L så blev inte de första bryggningarna så bra, nu 7 bryggningar senare så blir det så som jag hade förväntat mig att det skulle bli.
Det jag har lärt mig är att hålla rasten länge, om det står i ett recept att en rast på 60 grader Celsius ska vara 35 minuter så låter jag den vara i 45 minuter.
Då blir det som jag hade tänkt mig.
Och mängden malt i en BM50 är enligt Speidel 12kg, men senare så kom de med uppgiften 13kg som max.
Och jag har läst om en som lyckats brygga med 15kg malt, och krossningen på malten enligt Speidel ska vara grov (1,3mm-1,4mm).
Men där har jag också läst om de som kört med 0,9mm-1,2mm. Själv så kör jag med 1,2mm.
Är det för fint krossat så kan det resultera i en för tät maltbädd, och du får en fontän av mäsk som sprutar upp ur maltbädden.
Bra utbyte får man med finare krossning, men också med längre raster och bra urlakning (ca 2,5L vatten/1kg malt).
Jag lakar ur med ca 1L/1Kg till 1,5L/1Kg malt.
Lycka till med ditt nya bryggverk. :)
Varje dag är början på en ny möjlighet!
Användarvisningsbild
ErikT
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: lördag 2008-11-08 10:52
Ort: Enköping

Re: Första kommande bryggning

Inläggav urkelme » lördag 2015-07-11 19:40

Har faktiskt inte kört det... Än håller på att bygga nytt bryggrum med lite elfix så jag kan köra den utan massa specialkablar. Nu har jag helt enkelt ett 230v uttag för 16A. Fick dra nya kablar 2,5mm2 men nu så snart.
Kör med mitt recirkulerande biltema bryggverket så länge man hoppas kunna hoppa över till BM ganska smärtfritt sen.
Tänkte jag testar mitt receptivas fast mäskar in vid 45c i 10min sen 65c i 60 min och avslutar 70c i 10min.
Låter det som något som kanske skulle funka?
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Första kommande bryggning

Inläggav ErikT » söndag 2015-07-12 09:40

Jag vill rekommendera dig att köra:
52C i 5min
64C i 60min
70C i 45min
Fixering i 78C i 10 min

Då får du ett bra utbyte och en lagom skumkrona på ölen. :)
Varje dag är början på en ny möjlighet!
Användarvisningsbild
ErikT
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: lördag 2008-11-08 10:52
Ort: Enköping

Re: Första kommande bryggning

Inläggav urkelme » söndag 2015-07-12 14:42

Kommer absolut testa, märkte även att den sista batchen jag gjorde nu med med min gamla uppsättning grejer var väldigt ljus i färgen gul och blek, hur mycket mer specialmalt vägar man ladda på utan att det ändrar smaken nåt nämnvärt?
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Första kommande bryggning

Inläggav ErikT » söndag 2015-07-12 14:53

Om du med specialmalt menar karamellmalt så brukar 2,5% av vardera vara lagom, du kan hitta uppgifter om det på Humlegårdens Ekolagers- eller Malt Magnus hemsida där maltens beskrivningstext står. I texten står det oftast hur mycket som rekommenderas att använda i bryggningen.
Varje dag är början på en ny möjlighet!
Användarvisningsbild
ErikT
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: lördag 2008-11-08 10:52
Ort: Enköping


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster