Kyla med pumpen på
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Kyla med pumpen på
Hej,
Jag har nyligen investerat i en ny BM 20L, håller precis på att mäskar för fullt. Idag kommer jag att kyla med kopparslingan då min PVV är på annan ort. Är det några problem att kyla med pumpen igång (under 85°C), när man kokat med pellets? Tänkte att det borde gå bra mycket fortare att kyla med denna metod. Jag tänkte sedan försöka få till en whirlpool innan jag tappar ur den.
Jag har nyligen investerat i en ny BM 20L, håller precis på att mäskar för fullt. Idag kommer jag att kyla med kopparslingan då min PVV är på annan ort. Är det några problem att kyla med pumpen igång (under 85°C), när man kokat med pellets? Tänkte att det borde gå bra mycket fortare att kyla med denna metod. Jag tänkte sedan försöka få till en whirlpool innan jag tappar ur den.
Re: Kyla med pumpen på
För den som är intresserad gick det väldigt bra. Inga problem att spola ur pumpen.
Kör bah! 
Kyla med pumpen på
niklas_n skrev:För den som är intresserad gick det väldigt bra. Inga problem att spola ur pumpen.
Gott att höra. Hur stor mängd pellets petade du i detta recept?? Hur gick det med WP?
Hur pass mycket "skräp" följde med i jäskärlet då? Jag kör utan pump och tänker att det är bra när pellets och dylikt kan lägga sig på botten av braumeistern innan man tappar över till jäsning.
@Judgecc, det var 100gr pellets i receptet. Jag gjorde ingen WP, lät det sjunka till botten i tio minuter innan jag tappade ur.
@Klas det vart lite trub som följde med, men i princip all humle sjönk till botten så den följde inte med. Kommer nog i fortsättningen att koka mer med kottar i påsar, men nu hade Humlegården rea på lite humlepellets och snål som jag är så köpte jag såklart 10 påsar som jag måste använda upp...
@Klas det vart lite trub som följde med, men i princip all humle sjönk till botten så den följde inte med. Kommer nog i fortsättningen att koka mer med kottar i påsar, men nu hade Humlegården rea på lite humlepellets och snål som jag är så köpte jag såklart 10 påsar som jag måste använda upp...
-
Skogsvaktaren
- Torrhumlare

Humle silen jag köpte till min bm funkar riktigt bra med kottar 
Skogsvaktaren skrev:Humle silen jag köpte till min bm funkar riktigt bra med kottar
Jag brukar köra kottar i humlekokpåsar, helt ok att jobba med. Jag har nu 6 bryggningar i ryggen med BM och kan konstatera att det är en enorm skillnad om man kyler med pumpen eller inte. 100-70 går ungefär lika fort med sen stannar det av ganska snabbt till skillnad mot om man kyler med pumparna igång.
Skogsvaktaren skrev:Humle silen jag köpte till min bm funkar riktigt bra med kottar
Antar att du inte kan köra pumpen under kylning med kottar fritt?
Sätter kottarna igen anslutningarna till pumpen (även om du inte kör den under kylningen) ngt?
Mart skrev:Antar att du inte kan köra pumpen under kylning med kottar fritt?
Sätter kottarna igen anslutningarna till pumpen (även om du inte kör den under kylningen) ngt?
Ja de kan täppa till anslutningarna till pumpen, inget bekymmer att plocka bort dem iofs. Använda pumpen med kottar som ligger fritt är bara att glömma.
-
Skogsvaktaren
- Torrhumlare

Nä köra pumpen funkar inte då [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]