Svårt att få dit kopplingen - Corneliusfat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Björn Vildljung
- Satsbryggare

Svårt att få dit kopplingen - Corneliusfat
Hej,
Jag köpte nyligen två begangnade corneliusfat av en annan hembryggare. Faten var smutsiga när jag köpte dem, och jag har ännu inte tvättat dem. När jag försökte sätta den svarta ölkopplingen (kulkoppling, inte bajonett) på plats så krävs det ett himlans stånk för att få dit den. Faktum är att jag vid flera försök misslyckats och fått ge upp. Eftersom det inte finns något l i faten så är det ju bara för tests skull som jag överhuvudtaget försökt, men det gör mig orolig.
Varför är det så segt? Vad kan jag göra åt saken? Kan det ha med rengöring att göra? Jag har 26L öl i hink som luktar gudomligt och som jag tänkte mig skulle på fat nästa helg, tills dess behöver jag har köpt alla eventuella reservdelar och gett faten en redig genomgång.
Jag har hört talas om "keg-lube" men hittar inget på humle.se, kan någon tala om för mig vad jag behöver köpa inför min första fattappning?
Tacksamt!
Jag köpte nyligen två begangnade corneliusfat av en annan hembryggare. Faten var smutsiga när jag köpte dem, och jag har ännu inte tvättat dem. När jag försökte sätta den svarta ölkopplingen (kulkoppling, inte bajonett) på plats så krävs det ett himlans stånk för att få dit den. Faktum är att jag vid flera försök misslyckats och fått ge upp. Eftersom det inte finns något l i faten så är det ju bara för tests skull som jag överhuvudtaget försökt, men det gör mig orolig.
Varför är det så segt? Vad kan jag göra åt saken? Kan det ha med rengöring att göra? Jag har 26L öl i hink som luktar gudomligt och som jag tänkte mig skulle på fat nästa helg, tills dess behöver jag har köpt alla eventuella reservdelar och gett faten en redig genomgång.
Jag har hört talas om "keg-lube" men hittar inget på humle.se, kan någon tala om för mig vad jag behöver köpa inför min första fattappning?
Tacksamt!
Re: Svårt att få dit kopplingen - Corneliusfat
Keg lube
http://www.bryggeributiken.se/product/s ... r-keg-lube
Det du behöver mer än fatet är: Regulator, kolsyretub, kolsyreslang, ölslang (ev. restriktorslang beroende på hur du har tänkt att tappa), gas-koppling, öl-koppling och någon typ av kran.
http://www.bryggeributiken.se/product/s ... r-keg-lube
Det du behöver mer än fatet är: Regulator, kolsyretub, kolsyreslang, ölslang (ev. restriktorslang beroende på hur du har tänkt att tappa), gas-koppling, öl-koppling och någon typ av kran.
Passar gaskopplingen på båda? Det kan ju vara så att dom monterat endast en sorts koppling på båda posterna. Då är det svårt att få på ölkopplingen.
Det kan ju vara tvärtom, att gasen inte kopplar på ölkopplingen utan tvång. Minns inte åt vilket håll det var mindre diameter...
Det kan ju vara tvärtom, att gasen inte kopplar på ölkopplingen utan tvång. Minns inte åt vilket håll det var mindre diameter...
-
Björn Vildljung
- Satsbryggare

Jag har försökt med bägge poster utan lycka. Bara den ena har jack i basen som antyder att det är en Gas post.
Jag funderar på om det kan vara torkad öl eller liknande som gjort der så segt.
Jag funderar på om det kan vara torkad öl eller liknande som gjort der så segt.
Låter ju som att det är rätt. Skruva av och rengör kopplingarna, lättaste sättet att kolla läget verkar det som.
-
LasseKongo
- Torrhumlare

Jag har vissa kulkopplingar som inte höll riktigt tätt utan att man bytte o-ringarna till en lite tjockare typ. Efter det är det tätt, men kopplingarna sitter som f-n. Kanske kan vara liknande på dina fat. Keg lube är definitivt att rekommendera.
Brygger med Braumeister 20l
Är keglube motsvarande armaturfett eller vaselin? Armaturfett och vaselin brukar funka annars.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Känner igen problemet, ibland får jag trycka som en tokig för att få på kopplingen, ska nog testa med lite armaturfett från Klas i sjön.