Svårt att få dit kopplingen - Corneliusfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Björn Vildljung
Satsbryggare
Satsbryggare

Svårt att få dit kopplingen - Corneliusfat

Inlägg av Björn Vildljung »

Hej,

Jag köpte nyligen två begangnade corneliusfat av en annan hembryggare. Faten var smutsiga när jag köpte dem, och jag har ännu inte tvättat dem. När jag försökte sätta den svarta ölkopplingen (kulkoppling, inte bajonett) på plats så krävs det ett himlans stånk för att få dit den. Faktum är att jag vid flera försök misslyckats och fått ge upp. Eftersom det inte finns något l i faten så är det ju bara för tests skull som jag överhuvudtaget försökt, men det gör mig orolig.

Varför är det så segt? Vad kan jag göra åt saken? Kan det ha med rengöring att göra? Jag har 26L öl i hink som luktar gudomligt och som jag tänkte mig skulle på fat nästa helg, tills dess behöver jag har köpt alla eventuella reservdelar och gett faten en redig genomgång.

Jag har hört talas om "keg-lube" men hittar inget på humle.se, kan någon tala om för mig vad jag behöver köpa inför min första fattappning?

Tacksamt!
magnus_a
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Svårt att få dit kopplingen - Corneliusfat

Inlägg av magnus_a »

Keg lube
http://www.bryggeributiken.se/product/s ... r-keg-lube

Det du behöver mer än fatet är: Regulator, kolsyretub, kolsyreslang, ölslang (ev. restriktorslang beroende på hur du har tänkt att tappa), gas-koppling, öl-koppling och någon typ av kran.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Passar gaskopplingen på båda? Det kan ju vara så att dom monterat endast en sorts koppling på båda posterna. Då är det svårt att få på ölkopplingen.

Det kan ju vara tvärtom, att gasen inte kopplar på ölkopplingen utan tvång. Minns inte åt vilket håll det var mindre diameter...
Björn Vildljung
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Björn Vildljung »

Jag har försökt med bägge poster utan lycka. Bara den ena har jack i basen som antyder att det är en Gas post.

Jag funderar på om det kan vara torkad öl eller liknande som gjort der så segt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Låter ju som att det är rätt. Skruva av och rengör kopplingarna, lättaste sättet att kolla läget verkar det som.
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Jag har vissa kulkopplingar som inte höll riktigt tätt utan att man bytte o-ringarna till en lite tjockare typ. Efter det är det tätt, men kopplingarna sitter som f-n. Kanske kan vara liknande på dina fat. Keg lube är definitivt att rekommendera.
Brygger med Braumeister 20l
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Är keglube motsvarande armaturfett eller vaselin? Armaturfett och vaselin brukar funka annars.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Känner igen problemet, ibland får jag trycka som en tokig för att få på kopplingen, ska nog testa med lite armaturfett från Klas i sjön.
Skriv svar