Karl R skrev:satte i höstas en Svalöv klon 85 som dock sniglarna var på lite. Är ute och kollar varje dag efter tecken på liv, ovan jord. När kan man förvänta sig, här i skåne?
I övrigt så håller surskörsbärsträdet (inte humle, men väl öl-relaterat) som också planterades i höst i knoppsprickning. Blir skoj.
Hej Karl R,
Mina humle växter har sista vecka börjat växa här i södra Skåne.
Jag fick av en god vän en humle planta som är av någon gammal svensk sort från Näsum. Det var snarare en hel rotvälta. Hur bör man bäst ta hand om denna? Och det är ett helt gäng med nya skott som kommer, ska man spara alla eller bör man som på en vinranka välja ut de bästa? Vid säsongsslut ska man låta de vara eller klippa ner dem? Jag vet verkligen inget om detta, men det vore synd att vansköta en så fin gåva.
Mange81 skrev:Jag fick av en god vän en humle planta som är av någon gammal svensk sort från Näsum. Det var snarare en hel rotvälta. Hur bör man bäst ta hand om denna? Och det är ett helt gäng med nya skott som kommer, ska man spara alla eller bör man som på en vinranka välja ut de bästa? Vid säsongsslut ska man låta de vara eller klippa ner dem? Jag vet verkligen inget om detta, men det vore synd att vansköta en så fin gåva.
Jag har själv vara börjat odla men jag tror att du bör spara bara 3-4 stycken bra rankor för att få bästa kottsättning. Och att du klipper bort rankorna först bör frosten tar dem. Så rötterna kan suga tillbaka så mycket näring som möjligt. Har du mycket stor rot kan det vara vettigt att dela den till flera plantor.
Jag sätter ut mina humle idag. De har hittills växt till i växthuset. Jag tänkte plantera dem precis som weinkeller ovan. Min fundering är om man bara ska ett rep upp per planta och låta 2-3 revor växa upp?
Mälte skrev:Jag sätter ut mina humle idag. De har hittills växt till i växthuset. Jag tänkte plantera dem precis som weinkeller ovan. Min fundering är om man bara ska ett rep upp per planta och låta 2-3 revor växa upp?
Det räcker med tre revor och ett rep. Ännu bättre är en humlestör för då blir humlen kraftigare och klättrar inte lika fort.
Weinkeller skrev:[quote="Mälte"]Jag sätter ut mina humle idag. De har hittills växt till i växthuset. Jag tänkte plantera dem precis som weinkeller ovan. Min fundering är om man bara ska ett rep upp per planta och låta 2-3 revor växa upp?
Det räcker med tre revor och ett rep. Ännu bättre är en humlestör för då blir humlen kraftigare och klättrar inte lika fort.[/quote]
Jag kan ju spika fast snedsträvor mot väggen. Tror du det är bättre?
Mälte skrev:[quote="Weinkeller"][quote="Mälte"]Jag sätter ut mina humle idag. De har hittills växt till i växthuset. Jag tänkte plantera dem precis som weinkeller ovan. Min fundering är om man bara ska ett rep upp per planta och låta 2-3 revor växa upp?
Det räcker med tre revor och ett rep. Ännu bättre är en humlestör för då blir humlen kraftigare och klättrar inte lika fort.[/quote]
Jag kan ju spika fast snedsträvor mot väggen. Tror du det är bättre?[/quote] Du kan ju alltid prova med en.