Konstiga vita flarn i min öl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Re: Konstiga vita flarn i min öl?

Inlägg av Groopen »

Jag kapar tråden lite då jag upplevt något liknande. I mitt fall började det komma flaggor i hela vörten redan under koket, jag stod med en kökssil och tog bort det mesta, trodde jag. När jag lyfte på locket till jästunnan idag så var det liknande flaggor som i TS bild, fast färre och större, lukt plus smak var bra och jäsningen har gått som planerat snart är det dags för buteljering. Skillnaden i tillvägagångssättet denna gång jämfört med andra gånger var att vi dels vattenbehandlade med kalciumsulfat och dels inte kom upp i riktigt bra kok, pga att vi var ute och blåst gjorde att gaslågan inte ville stabilisera sig ordentligt.

Kan jag desinficera en kökssil och ta bort flagorna eller tycker ni att jag ska låta dem vara? Jag vill helst inte ha in dem i flaskorna och kan inte se någon anledning till att inte ta bort dem, förutom att det tar emot lite att vara nere och röra i den nästan färdiga ölen.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Sätt på en finmaskig påse (tex en bra biab-påse) äver hävertens utlopp i buteljeringshinken så slipper du att riskera oxidering av att sila den med vanlig sil.
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Groopen »

Var det så du gjorde?

Nu har jag ingen hävert som fungerar efter jag slängt min gamla som läckte (och gav ölet en rejäl syresättning..), istället kör jag med jäshinkar med kran. Jag lutar nog att koka silen och sedan starsana den och försiktigt försöka lyfta ur flagorna ur hinken.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Groopen skrev:Var det så du gjorde?

Nu har jag ingen hävert som fungerar efter jag slängt min gamla som läckte (och gav ölet en rejäl syresättning..), istället kör jag med jäshinkar med kran. Jag lutar nog att koka silen och sedan starsana den och försiktigt försöka lyfta ur flagorna ur hinken.

Ja det funkar så klart också, jag var rädd att du skulle sila hela vörten genom silen och därmed oxidera hela :) Så kan du såklart också göra!
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Groopen »

Jonas Johnsson skrev:jag var rädd att du skulle sila hela vörten genom silen och därmed oxidera hela :)

Det var min första tanke.. men som tur var så stannade den endast några sekunder innan jag insåg just det att jag skulle stå med 50 L välluftad öl.... :D
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Att det är vita flarn i koket är inget konstigt utan snarare normalt, det är ju koagulerade proteiner.
Skriv svar