Tunn kropp - vägledning önskas - BIAB

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tunn kropp - vägledning önskas - BIAB

Inlägg av Airboden »

Hallå där!

Har hållit på med ölbryggning i lite över ett år nu och behöver nu vägledning då jag kört fast något.
Brygger med BIAB i väldigt liten skala då jag tycker det räcker gott och väl för tillfället, brukar få ut ca. 3.4 l färdig öl.

Mitt "problem" är att jag upplever nästa alla mina öl som tunna i kroppen. Visst skiljer smaken beroende på ölsort, men jag skulle ändå beskriva alla mina brygder (pale ale, ipa, dubbel-IPA, veteöl, berliner-weisse, porter, stout och saison, i flera olika omgångar) som "vattniga och söta". Humledelen tycker jag funkar bra så den delen stör jag mig inte på i nuläget. Men just detta med att kroppen nästan alltid upplevs som tunn, vattnig och söt är ju inte särskilt roligt.

Jag använder mig av en 10L kastrull som jag fyller med 7 L vatten. Värmer upp vattnet till ca 70 grader, i med påsen och malten. Brukar hamna kring 68 grader när jag rört om och sett till att malten blandats väl i kastrullen. Sedan lindar jag in den i liggunderlag. Står i 68 grader i 60 min. Sista 10 min brukar jag höja till 70-72 grader. Tappar 2 grader i timmen. Efter det lyfter jag ur påsen och låter den rinna ur i kastrullen samt att jag klämmer lite lätt.

Efter det kokar jag i 70 min på något som jag bedömer är "mitt-i-mellan"-hårt. Humleschemat varierar men jag upplever som sagt inte humlesmaken som mitt problem. Ingen stormkokning. Sedan kyler jag i vattenbad ned till 18 grader. Brukar ta ca 20 min. Sedan häller jag vörten i en 5-liters glasdammejeanne, brukar vara kring 4.4 liter, och jäser i ungefär en vecka. OG har jag lärt mig pricka in någorlunda rätt.

Använder nästan alltid dubbelkrossad malt. Har provat olika fabrikörer som basmalt men oftast kör jag med Weyermann eller Briess. Specialmalter varierar så klart beroende på öl men till mina ljusare sorter har jag förutom basmalten provat att tillsätta både vetemalt, olika sorter crystal samt muncher-aromatic för att få lite mer kropp. Har provat de flesta kombinationer men blir aldrig riktigt nöjd.

Har även kört med olika sorters torrjäst, oftast US-05 till pale ales och ipor, men även flytande från WL. Har inte hittills haft några problem med jäsningen, vad jag vet, utan FG landar alltid där det ska. Har även provat sekundärjäsa i ett andra kärl. Både faktisk sekundär med en andra jästsort när jag testat brett, och ibland även bara en omtappning till ett andra jäskärl.

Är noggrann med rengöring och är en frekvent användare av star-san.

Nu kan jag ha missat något, men detta känns som en grundläggande beskrivning av min metod. Jag gillar att hålla det enkelt och noggrant, men har samtidigt inget problem med att utveckla metoder för att det ska bli ett bättre slutresultat. Vilket jag uppenbarligen är i behov av. Har under året som gått plöjt en hel del litteratur samt lyssnar på olika poddar för att kunna plocka upp nya tips. Men det känns sällan som om det dyker upp något jag känner att jag har nytta av. Det finns ju inte mycket skrivet om BIAB i böcker och det är ju sällan det nämns bland de mer rutinerade amerikanske hembryggarna.

Enligt min egen smakbedömning handlar det heller inte om någon infektion, utan då handlar det om helt andra bismaker. Jag utesluter också att det skulle vara fel på råvarorna då jag jobbat mig igenom så pass många olika. Jag har provat brygga recept från olika böcker samt medaljvinnare i SM, så jag ligger heller troligtvis inte fel på maltfördelningen. Har provat det mesta, SMASH för att lära känna råvarorna...

Är det någon som har en idé om vad jag bör göra annorlunda. Jag skulle gissa att det är något i mäskprocessen som kan förbättras? Cirkulation av vörten eller att jag ska börja laka? Dock verkar ju andra rutinerade BIAB-bryggare köra på "No-sparge"... När jag jämför mina mätningar med litteratur och andra bryggarforum så har jag förhållandevis bra brewhouse %, så jag får ut den alkohol jag vill. Att utvinna socker från malten går alltså bra, men det kanske inte per automatik hänger ihop med andra komponenter som gör att malten tillför smak och kropp?

Grymt tacksam för hjälp och vägledning i detta!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Tunn kropp - vägledning önskas - BIAB

Inlägg av Drake »

Känner igen det där från ett par batcher. Kör också biab. Misstänker att det har med min mäsktemp att göra.
Vad använder du för termometer? Kalibrerat den?
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

Jag har en elektronisk termometer. Bra tips att dubbelkolla den. Fast jag tror dock att den stämmer bra. Kollar tempen vid kylningen samt att jag flyttar den mellan rumstempererat "star san-vatten" mellan mätningarna för att hålla den ren, och då har jag aldrig reagerat på att den visat fel. Ska kika ett varv till på den, men det känns inte särskilt troligt att det är där det felar... Har en klassisk bryggtermometer också så det är lätt jämföra!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Testa att brygga en typiskt maltig öl tex något engelskt/skotskt med lämplig jäst. Mäska vid 70C och använd inte så mycket karamellmalt som ger mer sötma än kropp och fyllighet. Bättre att använda en mustig basmalt som tex Münchener. Tillsätt även 1 tsk kalciumklorid till mäsk eller kok. Överhumla inte så malten får spelrum. Hjälper inte detta så kanske det är dina personliga preferenser som inte stämmer. Låt några öldomare prova ölen och återkomma med analys.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

Tack för svaret Weinkeller!

I min senaste IPA provade jag att tillsätta 14% Aromatic-Munich, för få en tydligare maltighet, vilket jag tyckte den gav. Jag har aldrig behandlat mitt vatten något, men det kanske är nästa steg om det kan göra skillnad. Kalciumklorid ska beställas under dagen.

Jag är i regel väldigt försiktig med de olika crystalmalterna jag använder, då jag håller med om att de lätt tar över. Blir det lättare att identifiera felet om jag brygger en engelsk/skotsk maltig öl rent smakmässigt, Weinkeller?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Airboden skrev:Tack för svaret Weinkeller!

I min senaste IPA provade jag att tillsätta 14% Aromatic-Munich, för få en tydligare maltighet, vilket jag tyckte den gav. Jag har aldrig behandlat mitt vatten något, men det kanske är nästa steg om det kan göra skillnad. Kalciumklorid ska beställas under dagen.

Jag är i regel väldigt försiktig med de olika crystalmalterna jag använder, då jag håller med om att de lätt tar över. Blir det lättare att identifiera felet om jag brygger en engelsk/skotsk maltig öl rent smakmässigt, Weinkeller?
US-05 Jäst, stilarna APA och IPA ska ju inte vara malttunga, det är svårt att få en direkt fyllig öl med den jästen. Humlen döljer malten till viss del, höga sulfatmängder jämfört med klorid maskerar också malten en hel del. Jag tänkte att det är lättare att hitta eventuella fel i din process om du försöker brygga en maltfokuserad öl. Brygg en Scottish Strong Ale runt 7,5% med Wyeast Scottisch Ale jästen och jäs runt 16-18C. Ingen aromhumle och mäska lite högre än vanligt och tillsätt kalciumklorid. Det borde ge dig en fyllig maltbomb.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

Har nu fått hem mitt kalciumklorid (33%). Får se om det blir att brygga nu i veckan eller till helgen. Jag kommer absolut prova på en maltigare öl (scotch eller liknande), ska bara beställa grejerna. Jag har min vattenprofil hemma och knapprade in den i brewersfriends kalkylator. Mycket riktigt tyckte den att jag ska tillsätta 0.2 tsk kalciumklorid (brygger ju små satser). Eftersom jag har köpt 33%-ig kalciumklord, antar jag att jag ska gångra med 3, eller är jag ute och cyklar?

När rekommenderar du att jag tillsätter kalciumkloriden? I mäsken eller direkt i vattnet innan malten åker i? Eller efter koket?

Brewersfriend rekommenderade även lite kalciumsulfat, men det kanske blir ett senare inköp, eller är det att rekommendera på en gång? Som jag förstått det handlar mycket av salttillsatserna om vilken öl man vill göra. Typ av salt beror alltså på vilken typ av öl du vill göra, och där kanske jag behöver grotta ner mig lite mera. Vill ju gärna förstå varför jag tillsätter de olika salterna, och inte bara "hälla kors och tvärs".
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Vattenbehandling har det stötts och blötts en hel del om så du lär hitta info om det här. Jag vet inte hur ditt vatten ser ut men om du postar rapporten så kan jag hjälpa dig. Multiplicera flytande kalciumklorid med 2,3 för samma koncentration som flingor.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

Summan 2.3 låter bekant.

Tackar och bockar för hjälpen, verkligen tacksamt med hjälpsamma bryggare!

Här är de parametrar som brewersfriend frågar efter samt mina värden:

Calcium Ca mg/l 25
Magnesium Mg mg/l 3,8
Sodium Na mg/l 10
Chloride Cl mg/l 12
Sulphate SO4 mg/l 36
pH 8,5

Hela rapporten finns här, ifall jag missat något:
http://www.stockholmvatten.se/commondat ... -03-23.pdf
Har vatten från Norsborg...

Åter igen, tusen tack!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Airboden skrev:Summan 2.3 låter bekant.

Tackar och bockar för hjälpen, verkligen tacksamt med hjälpsamma bryggare!

Här är de parametrar som brewersfriend frågar efter samt mina värden:

Calcium Ca mg/l 25
Magnesium Mg mg/l 3,8
Sodium Na mg/l 10
Chloride Cl mg/l 12
Sulphate SO4 mg/l 36
pH 8,5

Hela rapporten finns här, ifall jag missat något:
http://www.stockholmvatten.se/commondat ... -03-23.pdf
Har vatten från Norsborg...

Åter igen, tusen tack!
Alkaliniteten är intressant också, men den fanns ju där. Tror du tjänar på kalciumklorid i mäsken för att få ett bra pH i ljus öl. Det kommer även hjälpa dig med att framhäva malten då sulfatvärdet är 3 ggr högre i vattnet. En balanserad kvot eller med övervikt mot klorid är att föredra vid maltiga öl. Ökat kalciumvärde kommer också få jästen att flocka bättre och ge dig blankare öl.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

En liten uppdatering

Idag tänkte jag prova på en Scottish Strong Ale för att se om jag kan få en fylligare kropp. Hittade ett recept på Scottish Strong i Gordon Strongs "Brewing better beer" som jag gjorde om efter tillgänglighet på råvaror. Har även räknat in weinkellers tips på mäskning och salt. Kom fram till detta:

8L vatten

800gr Vienna (Viking) - Egentligen Pauls Mild men enligt en "substitute chart" så skulle det funka med Vienna.
800gr Maris Otter Pale (Crisp)
25 gr Rostat korn (Crisp - tror jag)

Mäskar 120 min i 70 grader

Salter:
0.2 tsk Kalciumsulfat
En nypa bordssalt
0.3 x 2.3 = 0.69 tsk flytande kalciumklorid
(Landar då så nära Edingburgvatten jag kan enligt brewersfriend. Samt att detta är salterna jag har hemma)

När mäskningen är klar samlar jag upp 10% och häller denna i en separat gryta och kokar ner till 75% har avdunstat. Häller sedan ned denna del av vörten i den större.
Total koktid 2.5h.

4gr Challenger 60 min
IBU landar då på 16

WLP028 Edingburgh Scottish Ale

Att samla upp "first runnings" kan jag ana som lite överkurs. Men samtidigt ser jag inte riktigt vad som kan gå galet. Utgår vanligtvis med 7L vatten men med tanke på den långa koktiden så tillsätter jag ännu en liter från början. Färgen hamnar inom genren för Scottish, även om den är åt det ljusare hållet. Känner att jag allmänt vill vara lite försiktig med rostat korn så därför har jag inte med mer.

Åsikter, tankar eller förslag?
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Hur har det gått för dig Airboden? Jag har lite av samma problem och är nyfiken på om/hur du löste det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

PutteP skrev:Hur har det gått för dig Airboden? Jag har lite av samma problem och är nyfiken på om/hur du löste det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hallå!

Har inte hunnit brygga något under semestern men ska hemmåt igen nu i veckan och då kommer jag göra nya försök.

Den scottish ale som jag bryggde tidigare blev dessvärre på tok för stark, runt 12%, och var därmed väldigt söt. Så jag måste prova metoden på nytt. MEN, jag tagit mig en funderare sista tiden kring min ölbryggning. Eftersom jag bor i lägenhet och inte har särskilt mycket utrymme begränsas jag och kan inte unna mig den "lyx" som många andra bryggare kan. Detta kan ju påverka, men vad ska man göra? Jag har dock summerat ihop mina funderingar och vissa, in alla, är utrymmesberoende:

- Lägenhetstempreratur?
Jag jäser i garderoben och där ligger tempen på ca 17 grader. Har ingen jäsningskammare där jag kan reglera tempen. 17 grader borde dock fungera bra för de flesta ale, men själva flasklagringen ska enligt alla böcker, bloggar och forum jag läst ske i lägre temp. Detta har jag inte möjlighet att göra. Hur kan detta tänkas påverka smaken? Dessvärre inget jag kan göra åt den saken oavsett:-(

- Flaska vs. Fat och kolsyra.
Jag fullkomligt avskyr flaskningsprocessen! Nu har även min handjagare kapsyleringsmaskin börjat ge upp så jag kommer övergå till enbart bygelflaskor. Är också vansinnigt trött på att inte kunna kontrollera kolsyrenivån på ölen. Vissa öl blir helt avslagna medan vissa sprutar över vid öppning så pass mycket att det inte återstår något i flaskan när det lugnat ner sig. Ser att maltmagnus fått in carbonation drops, vilket skulle göra mitt liv betydligt enklare.
Efter jäsningen flyttar jag över ölen till en kastrull för att se hur mycket öl det verkligen blev. Sedan matar jag in siffrorna i brewersfriends primningsverktyg, kokar sockerlag därefter, häller försiktigt ner sockerlagen i kastrullen, låter stå ett tag och för sedan över ölen till falska med hjälp av en flaskfyllare (som jag uppskattar). Det vore ju skönt att bli av med hela denna process och bara kunna köra ner ölen direkt i flaska och släppa ner en sockertablett.
Jag funderar också på att införskaffa ett partyfat med en Partystar deluxe (för att det ryms i kylen). Vore skönt att slippa flaskpillet ibland, även om jag fortfarande då måste prima. Kolsyran påverkar trots allt smaken och framför allt upplevelsen av ölen, så att inte kunna kontrollera denna process bättre kan ju många gånger vara skillnaden mellan bra och dålig öl.

- Malt och humlerester i jäsningen.
Detta kan nog vara den stora boven. Jag inser nu efter vissa efterforskningar att jag har extremt mycket rester i mitt jäskärl. Kör med 5l damejeanne och ca 1/3 av hela kärlet är maltrester. Har precis läst lite på BYO, Brulosphy och Lindh, och det verkar ju kunna vara så att alla dessa rester gör att jag inte får ut så pass rena och klara smaker som jag vill när jag brygger Apa, IPA och Saison, vilket är de sorter jag föredrar. Jag kan införskaffa en ny BIAB-påse, men det blir ju till en ren chansning. Min fundering är dock om man ska försöka att göra sig av med så mycket maltrester som möjligt redan innan koket, eller om det inte spelar någon roll och man ska satsa på att få en klarare vört efter kylning och vid överföringen till jäsdamejeannen? Lutar åt det sistnämnda men det vore intressant med lite åsikter? Frågan är också hur jag ska gå till väga för att rena vid överföringen till jäsdamejeannen? Whirlpoola och redan använda slang och undvika att röra botten kanske? Vore dock skönt om man kunde hälla något via ett filter för att verkligen få bort det grövsta. Gjorde limoncello till ett bröllop förra veckan och då silade vi genom ett ursköljt kaffefilter. Det tog ju en evighet, men skulle det kunna vara något? Har något ett förslag på annat filter som inte lämnar bismaker?
Jag tror verkligen att alla dessa rester kan vara en bov. Även om jag tidigare beskrivit min öl som tunn i kroppen, så upplever jag mina IPOr som faddiga och utan särskilt rena och tydliga humlesmaker. Tar även den dubbelkrossade malten med i beräkningen av detta samt maltsort...

-Vatten.
Har jag fått mycket hjälp med av weinkeller och känns egentligen inte som särskilt avancerat att förstå sig på. Ska köra vidare på samma spår. Brewerfriends vattenverktyg är relativt smidigt och jag kan där knappa in min vattenrapport och få förslag på vad som ska tillsättas.

-PH?
När jag började brygga köpte jag pH-stickor för att kunna mäta. Dessa är ju dock fullkomligt värdelösa. Att köpa en digital pH-mätare kan vara något för framtiden då Palmer och andra ibland inte verkar vilja prata om annat än PH. Kanske är det mer logiskt att börja i denna ända istället, men jag vill se om andra korrigeringar kan ge önskad effekt innan jag lägger 500 :- på detta verktyg.

Men kanske börja med maltresterna?
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Långt och utförligt svar :) Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig med allt men kanske lite.

När det kommer till BIAB-påse och att sila bort humle efter kok så använder jag mig av IKEAS Teresia tyg (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60260330/) Jag sydde min egen BIAB-påse av tyget och använder en annan bit för att sila av humlen, tar lite tid med humlen fungerar bra tycker jag. För mig fungerar det bra och är en billig lösning. Skalrester från mäskning kan ge skärva smaker i ölen (har jag hört).

När det kommer till buteljering håller jag med om att det inte är det roligaste. När jag blandar sockerlösningen med ölen så rör jag om med en slev försiktigt, får dock lite problem med oxidering (tror jag). Men jag får jämn kolsyra i flaskorna iaf ;)

Du får gärna uppdatera när du bryggt nästa gång!
Skriv svar