en zero - bara torrhumling

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

en zero - bara torrhumling

Inlägg av Karl R »

Hej

tänkte oss eventuellt ge oss på att brygga en zero - alltså bara torrhumling av en PaleAle. Ingen humle i själva koket. Efterom man inte isomeriserar humlen och därmed inte får någon bitterhet från det då det sker i koket och vi tillsätter samtligt kallt, så vill man istället ha någotsånär höga nivåer polyfenoler, som istället ska ge bitterheten. ( den här ölen luktar huvudvärk lång väg...)

Det vore förhastat att tänka att hög alfasyra-humle också har höga nivåer polyfenoler, varför experimentet kommer isf ske med en splitbatch med en högalfasort och en lågalfasort. MEN, mängder på det här, är det nån som vet? Vilka sorter kan lämpa sig för dylikt experiment? Någon med erfarenhet?


Mvh
Karl
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Weinkeller »

Se till att mäska lågt och använd en jäst med grym utjäsning, typ saison så kanske det kan gå vägen. Angående humle så spelar det nog ingen större roll men kanske kottar för mer växtmaterial. Minst 10g/l men säkert uppåt 15-20g/l för astringenspåverkan. Bra om det får ligga i två tre veckor också.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Karl R »

tack!

Men varför vill man ha högre utjäsning? Är det för att maltigheten stör humlesmaken? att man vill ha den balansen långt skjuten åt ena hållet för att låta humlen ta all plats?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Weinkeller »

Har du en mycket låg beska så kommer ölen bli för söt och jolmig, alternativt kan du balansera med syra isf beska.
Ek kan också ge lite strävhet.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Karl R »

ah. Detförståss. Tack.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av ekstedt »

Dugge gjorde något liknande för ganska länge sedan som ett experiment, det blev inget vidare. Vill minnas att det blev lätt syrligt, kanske på grund av att bristen på alfasyror gjorde ölet mottagligt för mjölksyrabakterier.

Slottskällan Zero däremot var ganska lyckat, men där tillsattes ju all (eller + torrhumle möjligtvis) humle vid kokslutet vilket gav en ganska rejäl beska.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Karl R »

hmm, hade först tänkt att göra som slottsskällan, men gav upp den idén för det mer renodlade. Ska kanske svänga tillbaka tankebanan.

tack för input
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Bee »

Slottskällan tillsatte väl all humle i whirlpool för att den teoretiska IBUn skulle bli 0 men i praktiken typ 80. Maarten berättade om det i ett avsnitt av Sveriges Bryggradio har jag för mig.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Weinkeller »

Tänker inte säga bu eller bä om ditt experiment. Men om du gör det kommer du få något helt annat än slottskällans Zero vilket jag förutsätter att du heller inte vill efterlikna?
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Karl R »

@weinkeller: Nu är jag inte ensam om att bestämma, vi är tre om bryggandet. Men idén var att bara tillsätta humle som torrhumling. Tror måttligt på experimentet själv men jag har redan lärt mig saker på det, så det är ju bra på det sättet.

@bee: jag borde leta fram det där programmet, jag brukar göra min wirlpool kallt, men de gjorde sin varm alltså? Kanske det som är brukligt?
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av ekstedt »

Ja, Slottskällan Zero fick all beska från att humlen låg med i whirlpoolen. Och det är ganska missvisande att säga att "teoretisk IBU är 0" när humlen ligger i het vört i en halvtimma. Över huvud taget är "teoretisk IBU" ett väldigt märkligt begrepp. Man borde prata om "skattad IBU" i stället, där det finns mer eller mindre bra skattningar. Att skatta IBU till 0 för humle som ligger med i whirlpool tillhör förstås de sämre.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Karl R »

Kan inte annat än att hålla med!
Johannes Hultman
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:46

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Johannes Hultman »

Weinkeller skrev:Se till att mäska lågt och använd en jäst med grym utjäsning, typ saison så kanske det kan gå vägen. Angående humle så spelar det nog ingen större roll men kanske kottar för mer växtmaterial. Minst 10g/l men säkert uppåt 15-20g/l för astringenspåverkan. Bra om det får ligga i två tre veckor också.
Hur menar du med "växtmaterial"? De absolut flesta pellets är ju bara "hackade" och komprimerade, inte koncentrerade på något sätt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Weinkeller »

Johannes Hultman skrev:
Weinkeller skrev:Se till att mäska lågt och använd en jäst med grym utjäsning, typ saison så kanske det kan gå vägen. Angående humle så spelar det nog ingen större roll men kanske kottar för mer växtmaterial. Minst 10g/l men säkert uppåt 15-20g/l för astringenspåverkan. Bra om det får ligga i två tre veckor också.
Hur menar du med "växtmaterial"? De absolut flesta pellets är ju bara "hackade" och komprimerade, inte koncentrerade på något sätt.
Nä, du har nog rätt. De 10% som försvinner vid produktion behöver inte spela någon roll. Om man sedan kör T45 isf T90 pellets så är det en mer betydande skillnad. I det här fallet spelar det troligen ingen roll.
Johannes Hultman
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:46

Re: en zero - bara torrhumling

Inlägg av Johannes Hultman »

Jag skulle nog, utan källor vilja hävda att du har större chans att extrahera kärva smakämnen av olika slag med pellets, p.g.a. den utökade kontaktytan. Säkert ingen jätteskillnad men jag tänker lite på hur svårt det t.ex. är att koka buljong med hela grönsaker gentemot hackade.
Skriv svar