SM 2015, flaskor

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp


Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Jonas » tisdag 2015-04-21 09:09

Jonas skrev:Alltså en sådan här pantflaska:

Bild


Som ska vara i en sådan här back:

Bild



Om man nu har bryggt den bästa ölen man kan och lagt ner en massa jobb och tid på det, så funderar jag på varför man lämnar in den i en engångsflaska? Har man inte läst/förstått/sett/inte brytt sig om vad som står på SHBF:s hemsida om "att tävla i SM"?
Hur ska SHBF kunna vara tydligare för att alla ska lämna in sina öl i rätt flaskor och därmed slippa bli diskade?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2015-04-21 09:34

Tror inte det går att vara tydligare?

Misstänker att de som ändå lämnar in andra flaskor inte läst reglerna eller hoppas på att man är "snäll" och låter det gå?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav ekstedt » tisdag 2015-04-21 10:09

Detta är ett problem som jag har stött på i andra sammanhang. Man kan vara hur tydlig som helst, skriva i punktform, med stora bokstäver, fetstil o.s.v. En del läser helt enkelt inte de instruktioner som finns. Jag tror inte att det går göra något åt det.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Brewbro » tisdag 2015-04-21 10:22

När jag införskaffade mina flaskor så fick jag höra att ica ska sluta med dessa flaskor. Om ica slutar med dem så kan det väl finnas en viss risk att de flesta mataffärer ska sluta med dem? Vad byter shbf till då?
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Weinkeller » tisdag 2015-04-21 11:10

Brewbro skrev:När jag införskaffade mina flaskor så fick jag höra att ica ska sluta med dessa flaskor. Om ica slutar med dem så kan det väl finnas en viss risk att de flesta mataffärer ska sluta med dem? Vad byter shbf till då?

Jo, det håller på att fasas ut och börjar bli svårare att få tag på. Så det kan vara läge att börja se över alternativ.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Jonas » tisdag 2015-04-21 11:15

Den frågan jobbar domarkommitén med, men än så länge finns flaskorna att få tag på utan större svårigheter. Någon gång i en (nära?) framtid kommer SHBF att tvingas byta flasktyp, vilken det blir får vi se då.
Vad än SHBF byter till så misstänker jag att det ändå kommer att lämnas in felaktiga flaskor.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav arvid » tisdag 2015-04-21 12:29

Jag tycker nog att det finns utrymme för SMBF att vara lite tydligare på sin hemsida med detta om det nu är ett problem. Jag ställer upp för första gången i år, är inte dum i huvudet och har läst instruktionerna flera gånger. Är ändå diskad. Jag läser svenskt och 33 cl, reagerar inte på returglas, då alla flaskor ju returneras. Har inte köpt ett svenskt returglas på säkert 10 år, finns inte i den lokala affären.
T.ex. Kan man skriva OBS., inga starkölsflaskor. Eller den där pedagogiska bilden ovan från Jonas :)
arvid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 2014-03-10 22:47

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav ekstedt » tisdag 2015-04-21 12:39

arvid skrev:Jag tycker nog att det finns utrymme för SMBF att vara lite tydligare på sin hemsida med detta om det nu är ett problem. Jag ställer upp för första gången i år, är inte dum i huvudet och har läst instruktionerna flera gånger. Är ändå diskad. Jag läser svenskt och 33 cl, reagerar inte på returglas, då alla flaskor ju returneras. Har inte köpt ett svenskt returglas på säkert 10 år, finns inte i den lokala affären.
T.ex. Kan man skriva OBS., inga starkölsflaskor. Eller den där pedagogiska bilden ovan från Jonas :)


Vad är en "starkölsflaska"? De flesta svenska flaskor jag kan komma på härbärgerar såväl lättöl som starköl.

Men visst, man kunde ge ett exempel på ett öl/bryggeri som enkom tappas/tappar på denna flaska för extra tydlighet. Eller komplettera med en bild. Men jag misstänker att det ändå kommer lämnas in felaktiga flaskor, oavsett hur man formulerar sig.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2015-04-21 17:07

En bild är helt klart rätt väg att gå. Verkar ju som att det finns en del osäkerhet i frågan varje år.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav the_knife » onsdag 2015-04-22 11:32

arvid skrev:Jag tycker nog att det finns utrymme för SMBF att vara lite tydligare på sin hemsida med detta om det nu är ett problem. Jag ställer upp för första gången i år, är inte dum i huvudet och har läst instruktionerna flera gånger. Är ändå diskad. Jag läser svenskt och 33 cl, reagerar inte på returglas, då alla flaskor ju returneras. Har inte köpt ett svenskt returglas på säkert 10 år, finns inte i den lokala affären.
T.ex. Kan man skriva OBS., inga starkölsflaskor. Eller den där pedagogiska bilden ovan från Jonas :)


Men samma här. Blev också diskad pga av fel flaskor och var tydligen "i gott sällskap" vid inlämningen. Har såklart lärt mig en läxa till nästa år men kan nog tycka att en bild vore helt på sin plats med tanke på hur många som gjort fel just där.
the_knife
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2015-04-22 11:22

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav martinb » onsdag 2015-04-22 15:54

När jag var och lämnade in i Malmö så noterade jag flera som inte förstått att svensk 33-cl returglas innebär alltså flaskor som används i det svenska returflask-systemet. Återvinning är inte samma sak som retur.
Vad jag vill minnas har det inte varit så här "stora" problem tidigare med vilken flaska som är giltig. Vad är det som hänt de senaste åren som gör att den här frågan ALLTID dyker upp?

Sedan har jag sett flertalet som ritat eller markerat sina kapsyler med pennor, även detta är felaktigt och ligger till grund för diskvalificering. Målar man på en kapsyl är den inte längre enfärgad.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav arvid » onsdag 2015-04-22 15:59

Det som hänt de senaste åren är att returglasen är på väg att försvinna.
arvid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 2014-03-10 22:47

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Ölamatören » onsdag 2015-04-22 16:03

martinb skrev:När jag var och lämnade in i Malmö så noterade jag flera som inte förstått att svensk 33-cl returglas innebär alltså flaskor som används i det svenska returflask-systemet. Återvinning är inte samma sak som retur.
Vad jag vill minnas har det inte varit så här "stora" problem tidigare med vilken flaska som är giltig. Vad är det som hänt de senaste åren som gör att den här frågan ALLTID dyker upp?


Min gissning på "vad som hänt": Gemene man köper inte glasflaskor med pant längre och förknippar inte dem med retur på det sättet. Dessutom används ordet pant och panta idag, till och med i reklamen för retursystemet, vilket antagligen gör att många tolkar ordet "retur" snarare som återvinning än retursystem (pant). DVS skulle man få med ordet Pantflaska så tror jag mycket skulle vara vunnet för att reda ut missförstånd...
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: SM 2015, flaskor

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2015-04-22 16:40

Jag misstänker att antalet nya deltagare i domartävlingen ökat markant sedan förra året. Större än ökningen mellan 2013 och 2014. Sen tror jag det ligger en del i att många inte förstår vad svenska returflaskor är för något. En bild säger mer än ett par otydliga ord ;)
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster