Element och inkapsling till BK
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Element och inkapsling till BK
Tänkte höra hur ni andra som kör "egenbyggda" elektriska bryggverk har löst monteringen av element och framförallt inkapsling/hölje på utsidan av grytan? Jag skulle gärna ha ett element rakt i kokgrytan om det kan lösas på ett bra sätt. Med "bra" menar jag:
* Lätt att ta ur/göra rent
* En säker och snygg lösning för inkapsling
* ULWD ifall man skulle råka torrköra elementet
Det som jag har sneglat på hittills är att löda fast en tri-clover på min gryta och köpa en färdig snygg inkapsling (med tri-clover) med jordpunkt. Dom här lösningarna är ju anpassade efter den amerikanska marknaden med 1" NPS gänga för elementen, vilket minskar urvalet av element något. De enda element jag hittar som är 220-240V är väldigt kraftiga, 4-6 kW. Det är mer än vad jag behöver. Jag har 13A säkringar där jag brygger så jag bör väl hålla mig under 2,8 kW iallafall. För att sammanfatta:
- Hur har ni löst montering/inkapsling av era element?
- Skulle man kunna köpa ett kraftigare element och reglera ner effekten med exempelvis en effektregulator från Auber? Finns det några nackdelar med det? Går det på enfas ens?
* Lätt att ta ur/göra rent
* En säker och snygg lösning för inkapsling
* ULWD ifall man skulle råka torrköra elementet
Det som jag har sneglat på hittills är att löda fast en tri-clover på min gryta och köpa en färdig snygg inkapsling (med tri-clover) med jordpunkt. Dom här lösningarna är ju anpassade efter den amerikanska marknaden med 1" NPS gänga för elementen, vilket minskar urvalet av element något. De enda element jag hittar som är 220-240V är väldigt kraftiga, 4-6 kW. Det är mer än vad jag behöver. Jag har 13A säkringar där jag brygger så jag bör väl hålla mig under 2,8 kW iallafall. För att sammanfatta:
- Hur har ni löst montering/inkapsling av era element?
- Skulle man kunna köpa ett kraftigare element och reglera ner effekten med exempelvis en effektregulator från Auber? Finns det några nackdelar med det? Går det på enfas ens?
Re: Element och inkapsling till BK
Spännande....
Detta är ett område jag forskat en del kring. Den lösning du nämner med Tri-Clamp och skräddarsydd kapsling är den även jag helst skulle vilja ha men då måste man ju svetsa eller löda vilket komplicerar det hela
Här finns ett bra alternativ om man vill köra Weldless (Weldless borde funka med denna?):
https://store.brewpi.com/mashing/heatin ... losure-kit
Angående värmeelement så är det som du skriver att 1" amerikansk gänga verkar vara standard. Jag har mest sneglat mot "Camco" element från Amazon.com. Vill man som vi ha 240V så finns de i väldans många olika utföranden och effekter. Till kok vill man nog helst ha "Ultra Low Watt Density" för att undvika fastbränning. Då verkar tyvärr inte 3000W varianten finnas men du kan välja mellan 2500W eller 3500W:
http://www.amazon.com/Camco-02903-Screw ... tt+Density
http://www.amazon.com/Camco-02913-Screw ... tt+Density
Kommer följa denna tråd med största intresse.
MVH
//NJN
Detta är ett område jag forskat en del kring. Den lösning du nämner med Tri-Clamp och skräddarsydd kapsling är den även jag helst skulle vilja ha men då måste man ju svetsa eller löda vilket komplicerar det hela
Här finns ett bra alternativ om man vill köra Weldless (Weldless borde funka med denna?):
Angående värmeelement så är det som du skriver att 1" amerikansk gänga verkar vara standard. Jag har mest sneglat mot "Camco" element från Amazon.com. Vill man som vi ha 240V så finns de i väldans många olika utföranden och effekter. Till kok vill man nog helst ha "Ultra Low Watt Density" för att undvika fastbränning. Då verkar tyvärr inte 3000W varianten finnas men du kan välja mellan 2500W eller 3500W:
http://www.amazon.com/Camco-02903-Screw ... tt+Density
http://www.amazon.com/Camco-02913-Screw ... tt+Density
Kommer följa denna tråd med största intresse.
MVH
//NJN
Jag har kikat på den också, den är snygg men inte så smidig att montera ur. Möjligtvis skulle man kunna skruva på en tri-clover i monteringsänden på kapslingen, hmm, får fundera vidare på det.Hjulbult skrev: Här finns ett bra alternativ om man vill köra Weldless (Weldless borde funka med denna?):
Tack! Alltså timmar av letande och du hittar vad jag söker med en gång, stort tack!Hjulbult skrev: http://www.amazon.com/Camco-02903-Screw ... tt+Density
Hehe, ja jag har suttig och glott på de där elementen ett antal gånger, det finns så otroligt många varianter så det är inte helt lätt att hitta just den man söker.eric skrev:Tack! Alltså timmar av letande och du hittar vad jag söker med en gång, stort tack!
Beroende på volym så är mitt tips att säkra upp till 16A och köpa 3500W varianten. Känns förvisso inte helt bra att plocka ut så mycket effekt på en enda fas men tre-fas element verkar ännu mera krångligt och dyrt att installera. Förmodligen går det köra 3500W på en 13A säkring rätt länge men det är kanske inte att rekomendera.
MVH
//NJN
Det känns som om jag hittat hem i lite mindre batcher runt 20 L, så jag tror inte jag behöver så mycket effekt egentligen. I värsta fall får man väl byta ut elementet i framtiden. Jag läste nu att det NPT gänga på just det elementet men jag skulle tro att dom menar NPS och använder samlingsnamnet NPT (National pipe thread). Inte NPT som i National pipe tapered.Hjulbult skrev: Beroende på volym så är mitt tips att säkra upp till 16A och köpa 3500W varianten. Känns förvisso inte helt bra att plocka ut så mycket effekt på en enda fas men tre-fas element verkar ännu mera krångligt och dyrt att installera. Förmodligen går det köra 3500W på en 13A säkring rätt länge men det är kanske inte att rekomendera.
Jag är fortfarande intresserad av hur ni andra har gjort och tänkt när ni valde element och inkapsling!
Om du väljer Weldless och lösningen från BrewPi så är det ju föressten inte allt speciellt svårt att demontera elementet. En mutter man lossar på är ju allt som behövs för att ta ur det?
Sen vill även jag ha svetsade anslutningar då det känns rejälare på nått vis. Istället för "M15 Cable gland" skulle jag vilja ha stickkontakt av något slag i bakändan på inkapslingen för att enkelt kunna demontera kabeln.
MVH
//NJN
Sen vill även jag ha svetsade anslutningar då det känns rejälare på nått vis. Istället för "M15 Cable gland" skulle jag vilja ha stickkontakt av något slag i bakändan på inkapslingen för att enkelt kunna demontera kabeln.
MVH
//NJN
Mja, mjo... "bara lossa en mutter" är just det jag vill komma bort ifrån. Jag vill kunna ta ur den efter varje bryggning utan att stå med en skiftnyckel. Men om man monterar på en sådan här tri-clover/clamp fitting på brewpi kapslingen så kan man ju få det bästa av två världar.
Kunde inte hålla mig så jag klickade hem den här lösningen nu. Fördelen är att man slipper löda eller svetsa i grytan utan kan skruva i tri clover kopplingen. Återkommer med det färdiga resultatet om någon månad.

Intressant, väntar med spänning på den rapporten. Tri-Clamp är ju en jäkla snygg lösning men går det alltså installera en Tri-Clamp WeldLess? Länka gärna till de pryttlar som krävs för det.
MVH
//NJN
MVH
//NJN
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Ang element så använder jag 3 st av dessa på en 10 a trög säkring, funkar perfekt i en väl isolerad gryta.
Får rullande kok på 50 liter.
http://www.aliexpress.com/item/U-type-e ... 28846.html
Får rullande kok på 50 liter.
http://www.aliexpress.com/item/U-type-e ... 28846.html
- assistredo
- Maltrostare

Jag blir lite fundersam när jag tittar på bilden vad gäller triclamp-delen som ska sättas i grytan . Den är gängad i ena änden men i övrigt helt slät. Sedan visas en låsmutter och en packning som tydligen ska sitta inne i grytan. Men hur ska den ska den kunna sättas fast och täta när den inte har någon fläns eller dylikt samt packning på utsidan som håller emot? Bara en låsmutter även där lär inte räcka för att få det tätt.eric skrev:. Fördelen är att man slipper löda eller svetsa i grytan utan kan skruva i tri clover kopplingen.
Björn Petersson
Det slog mig igår också! Jag har dock sett varianter med en fläns på utsidan, så det finns. Jag får testa hur det här fungerar först och i värsta fall komplettera om det inte håller tätt. Jag ska försöka få hålet så tight att gängorna i sig utgör ett motstånd, får se om det räcker eller ej.assistredo skrev: Jag blir lite fundersam när jag tittar på bilden vad gäller triclamp-delen som ska sättas i grytan . Den är gängad i ena änden men i övrigt helt slät. Sedan visas en låsmutter och en packning som tydligen ska sitta inne i grytan. Men hur ska den ska den kunna sättas fast och täta när den inte har någon fläns eller dylikt samt packning på utsidan som håller emot? Bara en låsmutter även där lär inte räcka för att få det tätt.
- assistredo
- Maltrostare

Jag är skeptisk. Om man ändå måste gå the hard way så är det lättare att löda om man ska göra det själv. Den här killen säljer komplett kit för lödning och har här även en instruktionsvideo om hur man går tillväga. https://www.brewhardware.com/product_p/etc4s.htmeric skrev: Jag ska försöka få hålet så tight att gängorna i sig utgör ett motstånd, får se om det räcker eller ej
Själv har jag inte någon triclamp el.dyl. men jag ville inte ha en sladd dinglande på kokkärlet så jag satte elementanslutningen innesluten i en liten aluminiumlåda och i locket på den satte jag en C22-kontakt (intag/hane). Honan på sladden heter C21 och de är specade för 16A och för att tåla värme. I kärlet sitter ett 2500W-element egentligen avsett för tvättmaskin. Aluminiumlådan och kontakterna är köpta hos Conrad.
Björn Petersson
Ok, liten uppdatering då! Delarna kom snabbt från både Kina och USA. Inkapslingen är en rejäl pjäs, säkert 2 kilo, undrar om min gryta kommer klara av den tyngden. Elementet var ganska kort som som synes på bilden. Jag hoppas att det inte innebär för stora effektförluster. Till sist kvarstår frågan hur jag fäster det hela i grytan på bästa sätt. Jag kommer definitivt inte kunna få på en till mutter från utsidan. Antingen får jag lita på att det håller i nuvarande uppsättning, svetsa/löda eller byta fäste till ett med fläns på utsidan. Återkommer med fler uppdateringar om intresse finns.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Intresse finns! Helt klart i åtanke för nästa bygge av kokkärl.