Fråga om tappning till flaska

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Burglar
Delmäskare
Delmäskare

Fråga om tappning till flaska

Inlägg av Burglar »

Hej igen!
Det börjar dra ihop sig för tappning och jag har läst om en massa olika sätt och jag tror jag har kommit fram till en lösning som jag gärna vill ha bekräftad/dementerad.

Jag tänkte tappa över vörten från min jäshink till en annan desinficerad hink, kolla hur många liter det blir och sedan hälla i 6gram socker för varje lite vört, för att sedan hälla över på flaska. Är detta ett sätt som ni rekommenderar ? Eller ska jag tappa direkt till flaska och hälla socker i varje flaska för sig? Hur gör du? :?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Fråga om tappning till flaska

Inlägg av Weinkeller »

Koka ihop lite vatten med sockret först och blanda sedan i tappningshinken. Mängd beror på öltyp och smak men 6g/l är ett bra typvärde.
paytrik
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av paytrik »

Jag brukar koka en liten sockerlag med den mängden socker som behövs för den ölstilen jag jäser, ca 6gr/liter.
Häller sedan ner lagen i en desinficerad hink som jag därefter tappar över ölen till, sedan så är det bara till att tappa på flaska och korka igen.
Burglar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Burglar »

Tack så mycket för svaren, nu känner jag mig tillräckligt självsäker inför tappningen :)
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Vet inte om du har det men vi kör med en flaskfyllare köpt via humlegården som du sätter direkt på tapphinkens kran, funkar kanon o smidigt...
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

I början av bryggkarriären hade jag en sockerbit i var 50cl flaska. De väger ganska exakt 3.6gr. Inte optimalt på många sätt men enkelt. Jag hade aldrig något problem. Anledningen att jag gick över till sockerlag är att kunna få en mer exakt sockermängd.
Burglar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Burglar »

Jag har en flaskfyllare, vet inte hur jag skulle klarat mig om jag inte haft den, smidigt gick det iaf :)

Hur menar du att du får mer exakt sockermängd om du har sockerlag? Känns som det inte kan bli mer exakt än en sockerbit, det är ju alltid samma mängd.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Sant. Men om man vill ha 4g/l blir det svårt med sockerbiten. Men om man gillar just 7.2g/l för 50cl eller 10.9g/l för 33cl är det perfekt.
Skriv svar