Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » torsdag 2015-03-26 21:10

Jag är intresserad över era rengöringsrutiner. Hur gör ni och med vilket medel/vilka borstar och eller svampar?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav jeddiper » torsdag 2015-03-26 22:46

Tjena!!!
Jag kör i vatten, borstar ur det värsta med rengöringskitet till BM, kör pumpen manuellt, sen i med nytt vatten igen och upprepar proceduren tills det det kommer rent vatten från pumparna.
Sen i med nytt så det täcker elementen, i med tillhörande medel. Borstar allt rent med borsten, och pumphålen med piprensaren som följde med kitet.
Spolar ur, kör pumpen igen. Upprepar även det nån gång, så allt medel är urspolad. Sen går jag på pumparna, och oftast är dom så pass rena, så att det är bara att torka av dom med en torr kökshandduk.
jeddiper
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: tisdag 2012-05-08 22:08

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav bbob » torsdag 2015-03-26 23:48

När jag har tappat ur till jäshink så spolar jag insidan uppifrån och ner med hett kranvatten tömmer repeterar några gånger.

Spolar hett kranvatten lätt tryck i insuget till pumpen för att trycka ut grums pellets mm tömmer repeterar några gånger.

Lätt blandning med PWB hett vatten över elementen låter stå ca 1 timma använder ren diskborste på elementen och i botten, insidan och elementens insida gnuggar jag med hand iförd gummihandske inget annat.
Låter PWB blandningen rinna ut genom kranen. Sköljer ordentligt spolar insuget ordentligt.

Efter några bryggningar brukar det ha bildats ett tunt inbränt lager på elementen då fyller jag hett vatten över elementen smeker elementen lätt med tvålull så blir dom som nya.

Sköljer ordentligt några gånger häller ur vänder BM upp och ner öppnar pumpen inspekterar.

Har lämnat BM efter bryggning en gång utan att göra rent bara skölja och låta torka då torkade det fast ordentligt i pumpröret gör inte samma misstag-
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-12-19 18:30

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav ProInc_BNB » fredag 2015-03-27 10:50

bbob skrev:När jag har tappat ur till jäshink så spolar jag insidan uppifrån och ner med hett kranvatten tömmer repeterar några gånger.

Spolar hett kranvatten lätt tryck i insuget till pumpen för att trycka ut grums pellets mm tömmer repeterar några gånger.

Lätt blandning med PWB hett vatten över elementen låter stå ca 1 timma använder ren diskborste på elementen och i botten, insidan och elementens insida gnuggar jag med hand iförd gummihandske inget annat.
Låter PWB blandningen rinna ut genom kranen. Sköljer ordentligt spolar insuget ordentligt.

Efter några bryggningar brukar det ha bildats ett tunt inbränt lager på elementen då fyller jag hett vatten över elementen smeker elementen lätt med tvålull så blir dom som nya.

Sköljer ordentligt några gånger häller ur vänder BM upp och ner öppnar pumpen inspekterar.


Gör ungefär lika, fast jag använder kittet som finns att köpa till BM, två borstar och medel och så följer jag instruktionerna på pappret.
Pumpen öppnar jag före jag kör rengöringsmedlet så att den inte har fastnat skrot i impellern, och en gång till efter rengöringsmedlet.
Bild
ProInc_BNB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 18:19
Ort: Västerbotten

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav MickeEklund » fredag 2015-03-27 10:58

Upp med den på diskbänken med en kloss under så det lutar mot slasken. Spolar ur med slang, strålpistol och varmvatten (då kan man ställa den på "hårdaste" och spola ur pumprören tills all gegga är borta. Har en diskborste som jag går över elementen och eventuella "ränder" på sidan som sitter hårdare. Passar på att skruva bort och rengöra pumparna när den ändå ligger med rumpan i vädret. Torkar ut- och insida med hushållspapper. Vid behov kör jag PBW och 60 gradigt vatten en timme så är den ju som ny (fast den jag har nu är ju ny :wink: )! Lätt som en plätt om man gör det direkt efter att vörten är avtappad! En fyllebryggning på gamla BM20 slutade med att maskinen stod med all gegga kvar över natten... Det tog lite på krafterna att få den fin igen, fast det gick ju det också.
Användarvisningsbild
MickeEklund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tisdag 2013-12-03 15:57
Ort: Enköping

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav MickeEklund » fredag 2015-03-27 10:59

Förresten, nu när vi fått en egen kategori i detta fina forum så kanske vi inte ska använda den här tråden till alla möjliga ämnen? Det har varit Camurri vs och BM och nu är det hur vi gör rent dom :wink:
Användarvisningsbild
MickeEklund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tisdag 2013-12-03 15:57
Ort: Enköping

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » tisdag 2015-03-31 20:07

Dissar nya panelen som ska tillbaka till tysken... Hoppas man kan hissa den som kommer i retur. Mycket god service av Spiedel att ordna transport och allt, dom tar helt klart problemet på allvar och visar att dom värnar om sina kunder och sitt rykte.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Skogsvaktaren » onsdag 2015-04-01 18:57

Hoppas dom skickar nya panelen snart. Har varit utan en vecka snart. Abstinens varning :shock:
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Falkens » onsdag 2015-04-01 19:16

Vad är det som strulat med de nya panelerna?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » onsdag 2015-04-01 19:49

Knapparna svarar inte som de ska och det är något galet med nedräkningen vid kok. Tror Speidel blev stressade när de skulle lansera nya modellen. De är hjälpsamma med support men det är väldigt många som fått problem.
https://forum.braumeisters.net/viewtopi ... it=display
https://forum.braumeisters.net/viewtopi ... 1&start=90
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Judgecc » torsdag 2015-04-02 02:10

Håller mina tummar konstant för att min kontrollenhet skall funka.. Vet inte tillverkning men min leverans levereras till Belgien nu på måndag/tisdag och skickas ons/Tors.. Hopas dom har sett över enheterna..
Betalade 5tkr mindre än i Sverige utan frakt medräknat i humles pris.. Då med isolering och dyrt lock..
4,3tkr skiljer
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Judgecc » lördag 2015-04-11 14:58

Skogsvaktaren skrev:Hoppas dom skickar nya panelen snart. Har varit utan en vecka snart. Abstinens varning :shock:

Hur har det gått??
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Skogsvaktaren » måndag 2015-04-13 23:04

Har tyvärr inte fått den än. :(
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Judgecc » måndag 2015-04-13 23:15

Skogsvaktaren skrev:Har tyvärr inte fått den än. :(

Ok. Du har inte fått datum lr så?
Vore väl bättre om du fått en ny när du lämnade den trasiga och sedan fått kontakt med speidel angående felet osv. Men inte ens speidel är väl så bra.. Var köpte du maskinen? Uppfattade som du kontaktade speidel direkt istället för återförsäljaren??
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Skogsvaktaren » måndag 2015-04-13 23:22

Jag beställde den från http://www.zapfanlagendoktor.de då den var 2500 kr billigare där än hos humle samt att frakten var billigare från Tyskland.
Jag kontaktade speidel direkt och dom sa då att dom skulle skicka en ny. Men nu när jag var i kontakt med så skulle dom reparera den.
Jag hoppas att dom skickat den snart.
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

FöregåendeNästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster