Big beer

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

JanneMannen
Satsbryggare
Satsbryggare

Big beer

Inlägg av JanneMannen »

Hej

Efter att att bryggt mer normal helmaltslöl något år tänkte jag experimentera med att brygga min första Big beer. Med Big beer menar jag ca 15-16%. Inte för att det kanske blir bättre men kul experiment. Är inne på att göra en Imp Stout då jag tror det görs sig bäst i de alkoholnivåerna, ja skulle väl vara en Barley isådant fall. Men nu ska det blir Imp Stout. Någon som gjort det förut och har lite tips?

Har funderat på lite olika problem/funderingar.

Jäst? Klarar en stor pitchning jäst av så starkt eller behöver man ha i jäst i omgångar kanske?
Kan man verkligen klara av att laka ur så mycket socker så man får upp OG eller kanske lättare att köra i DME för att få upp OG över sig 10 som jag klarat med ren lakning.
Syresättning? Behöver man syresätta flera gånger under jäsningen eller räcker det att skaka/syresätta med sten vid uppstart?

Jag kommer nog på mer eller ni kanske kommer på fler problem iofs.

Tänkte bara göra en batch på 8-10 liter mot normala 20-22 liter ifall det går åt fanders. :)

All input välkommen.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Big beer

Inlägg av Karl R »

jag har några mer eller mindre välgrundade inputs. =)

Syresättning ska du bara göra en gång. Skakning sägs vara det överlägset bästa, om man gör det ordentligt. Fanns i nån annan tråd här på forat för nån vecka sen.

där finns nån tumregel som säger att du får ut 2/3 av sockret på den första 1/3 runnings (vad heter det på svenska, utlöpan?).

Jag [u]gissar[/u] att du kommer behöva en förkultur av stor storlek som du kastar i vid högkröjs.

Strösocker/DME bör räcka för allt över 1100. är ytterligare en gissning.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det är alltid kul att experimentera, även om man får vara beredd på att resultatet långt från alltid blir bra.

Om du vill göra något så starkt som 15-16 % så måste du ha en jäst som tål den alkoholhalten vilket de flesta jäststammar inte gör. Det finns säkert fler, men det enda jag kommer på är champagnejäst, typ Lalvin EC-1118. Problemet med denna jäst och andra champagnejäster är två:

* Dålig utjäsning (för vört)
* Ger "belgiska" jästbiprodukter

Så en variant är att göra en vanlig vört på säg OG 1100 och sätta igång jäsningen som vanligt med din favoritjäst, fast med rejält med pigg och förhållandevis alkoholtålig jäst. När jäsningen börjar avta gör du en förkultur på champagnejästen och tillsätter den på höjden av sin aktivitet. Sedan matar du jäshinken kontinuerligt med socker för att komma upp i tänkt OG. Du kan köra en kombination av smakrikt socker som muscovadoscoker och liknande, samt vanligt strösocker, fast med en övervikt på det sistnämnda.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Big beer

Inlägg av Judgecc »

Syresättning kan man göra mer än en gång på sådana här monster.
Bästa syresättning är oxygen, inget snack.. När man skakar kommer man bara kunna syresätta till en viss mängd med rent syre/oxygen får man vara lite försiktigare..
Mina vetanden åtminstone
Mestadels minnen härifrån:
http://thebrewingnetwork.com/shows/574
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Har haft god erfarenhet av WLP099 Super high gravity ale yeast. Den har klarat jäsningar upp mot 15% för mig utan problem med kolsyrejäsningen på flaska. Rekommenderar särskilt kommentaren ovan att använda socker för att höja alkoholen den sista biten. Bara malt i så starka öl blir lätt alltför tungt och sött. Ett alternativ är att fryskoncentrera en typ 10% öl men det är en helt annan grej och svårare att få till tycker jag. Börja gärna med mycket jäst och låg jästemp för att sedan höja successivt och tillsätta det extra sockret när värsta jäsningen är över.

Beträffande andra jästval än WLP099 så kan du jäsa ut vört runt 12% med många olika sorters öljäst för att sedan tillsätta extra socker och en vinjäst, champagne fungerar bra men även de flesta rödvins och starkvinsjäster.
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Ja, syresätt mer än en gång. Jag brukar skaka armarna ur led innan jag pitchar och sen skaka lite till morgonen efter. I nåt TBN-avsnitt så snackar de om att man även kan ge ölet ett par snurr precis efter högkreusen.
Beträffande OG så går det att koka rejält också. Jag gjorde nyligen en imp stout uppdelat på två bryggningar (biab). Första bryggningen var utbytet lite lägre så jag fick dryga ut med lite dme. OG hamnade på 1110. 9 l vört men hade beräknat på 15 l och kokade ner resten. Andra bryggningen hade jag slut på dme så jag tog ett halvkilo pale ale malt extra. Utbytet blev då (pga olika faktorer antar jag) mycket högre, ca 1125, kokade ner till 8,5 l.
Sen slog jag ihop de båda batcherna och fick ett OG på 1116. Tanken var att jag skulle jäsa med en tvättad jästkaka (wlp007 dry english) men fick inte ut så mycket jäst som jag trodde och började noja. Det slutade med att jag mitt i natten efter denna mastodontbryggardag gick upp och pitchade i 2 pkt us-05. Efter en vecka stod SG på 1045 och efter ytterligare några dagar 1032. Hade tänkt att tillsätta socker efter högkreusen men kom fram till att det inte behövdes då ölet redan var närmare 12%.
Jäste den i 17°C (innertemp) så den smakade inte spritigt heller.
Vet inte vad jag ville ha sagt med allt detta mer än att OG går att få högre genom långt kok. Tror jag kokade 2,5 timmar på båda. Det är hu lätt att räkna ut i förväg om man vet hur stort bortkok man har.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Har bryggt en del imperial stout. Samlat en del tips i det här blogginlägget:
http://fearwolf.blogspot.se/2014/12/bry ... stout.html

Har även skrivit ett blogginlägg om starka öl här:
http://fearwolf.blogspot.se/2014/02/bry ... tarka.html

I korthet så får du räkna med att antingen koka länge, tillsätta socker, honung eller maltextrakt för att komma upp i tillräckligt högt OG. Sen en jäst som klarar av att jäsa ut ett så starkt öl.

Lycka till!

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
JanneMannen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av JanneMannen »

Hej och tack för svaren. Ska väl börja med att be om ursäkt för att jag ställde en fråga och sedan försvann :) Varit lite mycket och nästan glömt att jag skrev här.

Har hur som helst gjort en Imperial Russian Stout och som nu står och jäser sedan två veckor. Gått över förväntan hittills

Mitt mål var att få ungefär 10 liter på jäsning och grundade mitt recept på det. Hade införskaffat DME samt honung för att kunna höja OG.

Då jag för första gången använde mig av en IKEA kastrull med kokplatta och grilltändare istället för storkok med gasol var jag osäker på bortkoket. Men efter mäskningen på 64 grader så hade jag ca 16 liter och ett SG på 1.080. Så under koket så hade jag i 1kg DME samt 350g honung.

Efter koket var det spännande att mäta OG. Jag hade 13 liter kvar och skulle jag komma upp i siffrorna jag önskade. Och det gjorde jag absolut, 1.160 hamnade jag på. Kommer bli en stark rackare det här om jag lyckas jäsa ut den.

Hade som plan att börja att jäsa med US-05 i några dagar för att sedan ha i WLP099 för att jäsa ut det hela. Tanken var just inte köra enbart köra med WLP099 då vissa flaggat för att smakerna inte alltid blir de bästa med den jästen samt att det är under första dagarna som den mesta karaktären från jästen kommer. Sedan ska man inte förringa att båda jästerna tål hög alkohol och det lär ju behövas.

Rehydrerade tre paket US-05 enligt anvisningarna och skakade skiten ur jästunnan för att syresätta vörten till max som går genom att skaka. Hivade i jästen och termometerstyrde värmen i rummet så att vörten höll ca 18-19 grader.

Ett dygn senare så var jäsningen igång som det skulle och det härliga bubblet var i full gång.

Hade sedan någon dag dragit igång en två liters förkultur på WLP099 och den fick gå en dag till innan jag ställde inte den i kylen för att separera jästen.

När det jäst i tre dagar så var det dags att ha i WLP099 jästen. Hade sedan morgonen den dagen haft den i samma temperatur som jäskärlet för inte chocka jästen allt för mycket. Hällde i jästen och höll tummarna. Skulle den gilla nya omgivningen var frågan.

Det gick 4-5 dagar och det bubblade på som det skulle för att sedan lugna ner sig. Hade då höjt temperaturen till ca 19-20 grader för att få jästen att vilja jobba vidare. Bestämde mig för att den får stå två veckor totalt sedan mäter jag ett FG så får vi se vart vi hamnat.

I förrgår var det alltså dags. Var minst sagt spännande att se hur långt hade den kommit. Hade den slutat för tidigt? Skulle jästen orka? Beersmith hade beräknat ett FG på 1.030 men det vet man ju hur det kan vara med. Vilken lättnad när FG visade sig vara 1.020 och då hade inte slutat jäsa helt, ca 1 minut mellan bubblorna. Inte mycket jäsningen längre men inte helt slut. Nästan så att jag tror FG kan bli för låg... inte det jag trodde jag skulle få problem med.

Naturligtvis var jag ju tvungen att provsmaka och jäklar man känner av alkholen så lär behöva lagring på ca 1 år för att bli något gissar jag.. Men kul och spännande har det varit än så länge och god var den och stark.

Kommer att få stå 1-2 veckor till för att sedan flyttas över till sekundärjäsning ett tag till. Vet inte om jag vågar ha den stående på den döda jästen i mer än 4 veckor. Erfarenheter där?

Sedan kommer det spännande med om man lyckas få kolsyra i flaskorna. Tänker ha i extra jäst, Safbrew F2, för att ha något att jäsa, frågan är dock om den jästen överlever så stark öl. Hittar ingen info om hur stark öl den klarar förutom att den ska klara stark öl.

Om ingen redan räknat ut ABV så kommer den hamna på ca 18%. Helt okej om man frågar mig.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Hur sjutton räknar man ut alkoholstyrkan om man pytsar i extra socker under jäsningen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

dernebo skrev:Hur sjutton räknar man ut alkoholstyrkan om man pytsar i extra socker under jäsningen?
Som vanligt? Man vet ju hur mycket en viss mängd socker höjer OG.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Det kanske är så enkelt? Tänkte att det blir svårt att mäta og. Är det bättre att köra vanligt socker än torkat maltextrakt?

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

dernebo skrev:Det kanske är så enkelt? Tänkte att det blir svårt att mäta og. Är det bättre att köra vanligt socker än torkat maltextrakt?
Du mäter ditt OG som vanligt, därefter adderar du de extra punkter som sockret bidrar med. Som överslag så ger varje 2 g/l en extra punkt, men vill du få det exakt är det bara att mata in i ett bryggprogram.

Om socker är bättre än maltextrakt beror på vad du vill åstadkomma. Maltextraktet finns det nog ingen större poäng med att tillsätta under jäsningen.
Skriv svar