Biltemagrytan - hållbarhet?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Biltemagrytan - hållbarhet?
Har köpt en biltemagryta. Några rapporter på lossande handtag och dylikt? Kan man lyfta en full gryta "säkert"?
Re: Biltemagrytan - hållbarhet?
Du bör inte lyfta den med mycket vört i. Hantagen sitter men du kan få sprickor i själva plåten. Kvalitén är enligt prislappen...
Det ante mig. Tack!
Men det står t.o.m. på de dyra Blichmann att man inte ska lyfta med mycket vört i å andra sidan.
Kanske har nått att göra med att de är amerikanska... hehe.Lindh skrev:Men det står t.o.m. på de dyra Blichmann att man inte ska lyfta med mycket vört i å andra sidan.
Man får som sagt vad man betalar för men vad är syftet med den?
Montera elpatroner och laka eller koka i? Då funkar den kanon,
använder själv 2st (1 lakkärl och 1 kokkärl).
lyfta fyllda kastruller över 15l bör man inte göra oavsett märke.
Ska man köra på platta så funkar Biltemas inget vidare på induktion och
det är risk att botten slår sig. Botten är så tunn på dem. Men som sagt med patroner
i funkar det ju bra.
Montera elpatroner och laka eller koka i? Då funkar den kanon,
använder själv 2st (1 lakkärl och 1 kokkärl).
lyfta fyllda kastruller över 15l bör man inte göra oavsett märke.
Ska man köra på platta så funkar Biltemas inget vidare på induktion och
det är risk att botten slår sig. Botten är så tunn på dem. Men som sagt med patroner
i funkar det ju bra.
Jag har gasspis så det är lugnt med värmen. Har den som mäsk- och kokkärl (BIAB). Hade en gammal 20 l i aluminium tidigare och den lyfte jag alltid mellan spisen och diskhon utan problem. Även full. Får se hur det går. Jag lyfte den (biltema) fylld med vatten från golvet till spisen förut och det funkade ju bra även om jag blir lite nojig när jag tittar på fästena.
Min biltema funkade kanon på induktion. Men man bör ha minst 5-10 liter i grytan så att botten tyngs ned, annars wobblar den lite som du säger.
Min biltemagryta blev det sprickor i vid infästningen till handtagen vilket resulterade i läckage.
Kan erkänna att jag lyft runt den med en massa vört i grytan som garanterat är orsaken till sprickorna, 5 bryggningar funkade den i vart fall för mig.
Har nu en rostfri varmvattenberedare som jag fick tag på för en billig slant på blocket som kommer att hålla för all evighet. ;P
Kan erkänna att jag lyft runt den med en massa vört i grytan som garanterat är orsaken till sprickorna, 5 bryggningar funkade den i vart fall för mig.
Har nu en rostfri varmvattenberedare som jag fick tag på för en billig slant på blocket som kommer att hålla för all evighet. ;P
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag har två biltemakastruller. Pga priset så kommer jag aldrig att lyfta dem med innehåll. Better safe than sorry.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
... och på temat kvalitet
En kompis kastrull för ett par dagar sedan. Vid vattenkokning.

Kikade igenom min egna gryta och hittade detta märke som jag trodde var ett slag eller liknande, en buckla. Frågade kompisen och han berättade att det var exakt så den sett ut innan den sprack. Min spricka sitter precis under ena handtaget. Kompisens mitt på sidan.

Kommer i fortsättningen koka brygga de flesta satserna i Patinan istället.
En kompis kastrull för ett par dagar sedan. Vid vattenkokning.

Kikade igenom min egna gryta och hittade detta märke som jag trodde var ett slag eller liknande, en buckla. Frågade kompisen och han berättade att det var exakt så den sett ut innan den sprack. Min spricka sitter precis under ena handtaget. Kompisens mitt på sidan.

Kommer i fortsättningen koka brygga de flesta satserna i Patinan istället.