Fundering på min jäsning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Re: Fundering på min jäsning?

Inlägg av Groopen »

Här kan man räkna ut mängde socker utifrån olika typer av öl:

http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
agrotron
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Fundering på min jäsning?

Inlägg av agrotron »

Jaha nu har jag flaskat min öl! Ena ölen blev förbaskat god. Nästan som jag tänkt mig. Fylligheten i ölen är för som jag vill ha den. Det jag har att jobba med är humlegivorna. Vill ha lite mer citrus karaktär och en uns mer beska i denna veteöl. Detta var från recept 1. Och recept 2 tar jag och skrotar helt!! Blev inte bra alls. Kolsyre nivån la jag på 3.8 enligt tabell och det blev rätt bra. Förutom på recept 2 som inte ville alls med bara en uns kolsyra efter 5 dagar. Tackar för all hjälp som jag frågat om. Ska snart ge mig på min tredje brygd med lite andra humle givor på recept 1. Ska bli riktigt skoj[emoji2][emoji2]

man kan ha otur när man tänker ibland!!
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

Fem dagar på flaska är väldigt kort tid för att uttala sig om kolsyrenivån. I våra brygder brukar det ta tre veckor på flaska innan primningssockret jäst ut och kolsyran hamnat på tänkt nivå. Låg kolsyra bör dessutom inte ha något med receptet att göra i detta fall så mitt råd är att öppna en flaska om nån vecka och dra slutsatser kring receptet först då.
agrotron
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av agrotron »

Ja man får nog vänta lite till. Men var en jäkla skillnad mellan dom och smaken var minst sagt väldigt mycket humle haha. Men det kanske dämpar sig lite? Och smakar det urk sen iaf så har man lärt sig hur man inte ska göra. Jag har iaf skrivit upp exakt hur jag gjort alla steg.

man kan ha otur när man tänker ibland!!
Skriv svar