Hej alla
Har sett att många har problem med stektermometrar som inte håller så länge, och så har det varit för mig också...
Köpte två nya termometrar som höll i två bryggningar och då tog tålamodet slut.
Gick och snålbytte dom på garantin, vilket gick bra, och sedan byggde jag två dykrör alá weldbegone.
Ville ha allt i rostfritt och livsmedelsgodkänt material, samt att det skulle vara lätt att plocka bort eftersom jag kör allt i diskmaskinen.
Recept:
Mutter, bricka och bult (M10) i rostfritt - Finns hos de flesta bygghandlare
Kupolmutter rostfri (M10) - Finns på närmsta marina / båttillbehörsaffär
Sockerkaksform i livsmedelsgodkänd silikon (packningsmaterial) - Finns på Biltema för 30:-
Verktyg:
Håldon 8,10mm
Håltång, sax, borrmaskin
Borr i bra kvalité (Cobolt el.liknande)
Tillgång till pelarborr underlättar, då hålet måste vara hyggligt centrerat.
Här har ni resultatet:
https://drive.google.com/open?id=0Byt98 ... authuser=0
Lycka till
Billigt dykrör till stektermometer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Billigt dykrör till stektermometer
Det där ser ju bra ut.
Vad har du för stektermometer?
Jag har en gammal jag kör med, för den ger bra värden, använder den för att ha koll på temperaturen under uppkok och kylning. Köpte sen en på IKEA, den tyckte att vörten kokade vid 96°C, den byttes och den nya tyckte att koktemperaturen låg vid 113°C, så dem har jag inte så mycket förtroende för =)
Vad har du för stektermometer?
Jag har en gammal jag kör med, för den ger bra värden, använder den för att ha koll på temperaturen under uppkok och kylning. Köpte sen en på IKEA, den tyckte att vörten kokade vid 96°C, den byttes och den nya tyckte att koktemperaturen låg vid 113°C, så dem har jag inte så mycket förtroende för =)
Re: Billigt dykrör till stektermometer
Det är Clas Ohlsons, dom verkar OK.
Har lagt dom i vatten som jag har värmt upp tillsammans med en Kina PID, och dom verkar vara ganska linjära.
Har inte haft något bättre som referens dock.
Stickan/proben är exakt 4mm, så det är lätt att hitta borr.
Har lagt dom i vatten som jag har värmt upp tillsammans med en Kina PID, och dom verkar vara ganska linjära.
Har inte haft något bättre som referens dock.
Stickan/proben är exakt 4mm, så det är lätt att hitta borr.