Den Optimala Avsilningen / Falskbotten HERMS MLT

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Den Optimala Avsilningen / Falskbotten HERMS MLT

Inlägg av Hjulbult »

Som rubriken lyder, vad skall man välja för avsilning till MLT:n i ett HERMS system där man pumpar runt mäsken under mäskningen och även kör pump för lakning.

Eller mera specifikt i mitt fall, hur skall man utforma sitt mäsk/lakkärl om man vill kunna processa 3-10kg malt i ett litet HERMS som skall producera 19L ÖL per Batch för att fylla ett Corneliusfat?

- "Manifold, ett nät av kopparrör som man kapar skåror i undertill" Har läst på flera ställen i de Amerikanska forumen att detta inte är perfekt för ett HERMS oklart varför.

- "Bazooka Screen (Av något slag)" dessa dömmer jag ut som för känsliga, vill kunna röra runt ordentligt i mäsken utan att riskera att kvadda något.

- LauterHelix, En intressant ny produkt men funkar den nått vidare med pump?

- "Heltäckande slitsad falskbotten Woodpecker från t.ex. Humle.se", har länge tänkt att denna skulle bli bra i en 36L Patina för att kunna mäska/laka upp till 10kg malt. I butik läste jag dock på lappen som följer med produkten att den inte är rekomenderad för pump vilket förvånade mig, någon som testat pumpa genom en sådan?

- Heltäckande hålat falskbotten (MaltMagnus säljer t.ex. en 360mm), slitsat skall vara bättre än hålat enligt vad jag tidigare läst men stämmer detta?

- "Välvd hålad falskbotten som inte täcker hela botten", en sådan har jag i mitt nuvarande gravitationsmatade system, risk att få in malt under gör så att jag inte tycker den är optimal även om den funkar helt OK.

- "Blitchmann", dessa falskbottnar verkar väldigt optimala med sin lite speciella design. Däremot är de ju avpassade för just Blitchmans kärl också vilka jag dömmer ut som på tok för dyra.

Någon som har några idéer om vad som är bäst?

MVH
//NJN
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Den Optimala Avsilningen / Falskbotten HERMS MLT

Inlägg av urkelme »

Letar efter något jag med, har en biltema kastrull med en falskbotten och en pump från solarproject. Men
pumpen stannar då och då för att det kommer ner malt under falskbotten.
Tror detta kommer ner längs kanterna för falskbotten är lite för liten och när man lägger ner slangen för i kastrullen
så pressar den undan malten längs kanten(för slangen lägger sig längs kanten om man inte har någon hållare) och efter att
glappet mellan kastrullen och falskbotten är blottat så drar strömmen med sig malt ner.

Lösningar jag kommer prova är
1. Lägga på ett ikea stekskydd på falskbotten och låta den "spänna" upp sig och täta kring kanterna och så får man ett finare filter.
2. Någon form och spridarmunstycke så man inte får en koncentrerad stråle ner i malten.

Tror detta ska funka, ska även byta till en mer tillförlitlig pump då jag åkte på ett pumpbyte sist mitt i bryggningen(tur jag hade en reserv).
Hoppas mina tankar kanske ger någon idé
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

jag har kört med hink i hink och cirkulationspump, det funkar så en falskbotten med hög "håltäthet" bör funka bra. Jag tycker att allt annat än falskbotten eller maltpipa verkar ytterst krångligt när det kommer till diskning...
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

knox skrev:jag har kört med hink i hink och cirkulationspump, det funkar så en falskbotten med hög "håltäthet" bör funka bra. Jag tycker att allt annat än falskbotten eller maltpipa verkar ytterst krångligt när det kommer till diskning...
För 3-kärls system har jag strukit alla former av maltpipa då man ju inte behöver lyfta ur malten under processen. En maltpipa verkar mycket krångligare att diska samt att den lär bli dyrare än andra alternativ.

Om någon har erfarenhet av Woodpecker från humle.se vore det dock intressant, det borde väl gå bra att pumpa genom en sådan? Är det för klen plåt? För dåligt genomsläpp?

Är Patina allmänt lämpliga som mäskkärl eller skall man leta något högre med mindre diameter? Blir det på tok för tunn maltbädd om man vill kunna laka så lite som 3-4kg i en 36L Patina?

//NJN
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

urkelme skrev:Letar efter något jag med, har en biltema kastrull med en falskbotten och en pump från solarproject. Men
pumpen stannar då och då för att det kommer ner malt under falskbotten.
Tror detta kommer ner längs kanterna för falskbotten är lite för liten och när man lägger ner slangen för i kastrullen
så pressar den undan malten längs kanten(för slangen lägger sig längs kanten om man inte har någon hållare) och efter att
glappet mellan kastrullen och falskbotten är blottat så drar strömmen med sig malt ner.

Lösningar jag kommer prova är
1. Lägga på ett ikea stekskydd på falskbotten och låta den "spänna" upp sig och täta kring kanterna och så får man ett finare filter.
2. Någon form och spridarmunstycke så man inte får en koncentrerad stråle ner i malten.

Tror detta ska funka, ska även byta till en mer tillförlitlig pump då jag åkte på ett pumpbyte sist mitt i bryggningen(tur jag hade en reserv).
Hoppas mina tankar kanske ger någon idé
Hur länge låter du malten sätta sig innan du slår igång pumpen?
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Jag startar pumpen ganska omgående efter malten kommit i.
Skulle vilja ha tag på ett "duschmunstycke" som är livsmedelsklassat för att få optimal lakning så man får spridning på vattnet över hela maltbädden
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Stenstugan »

urkelme skrev:Jag startar pumpen ganska omgående efter malten kommit i.
Skulle vilja ha tag på ett "duschmunstycke" som är livsmedelsklassat för att få optimal lakning så man får spridning på vattnet över hela maltbädden
En sparge arm kanske, jag gjort en av siliconslang som jag borrat små hål i och lägger den på maltbädden.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

urkelme skrev:Jag startar pumpen ganska omgående efter malten kommit i.
Prova att vänta 5-10 minuter, det löste samma problem för mig.

Sparge arm bör dock också fixas :)
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Ska testa genast bara :) ska bara leta upp en schysst spare arm som är ok i livsmedel.
Sen är ju frågan man skulle byta upp sig mot en chugger, fått för mig att de är inte lika känsliga för
druv som tagit sig igenom samt att livslängden på pumpen är mer än några enstaka bryggningar
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Den Optimala Avsilningen / Falskbotten HERMS MLT

Inlägg av Bee »

Hjulbult skrev:Är Patina allmänt lämpliga som mäskkärl eller skall man leta något högre med mindre diameter? Blir det på tok för tunn maltbädd om man vill kunna laka så lite som 3-4kg i en 36L Patina?
Funkar för mig, men jag RIMSar och satslakar.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Den Optimala Avsilningen / Falskbotten HERMS MLT

Inlägg av Hjulbult »

Bee skrev:Funkar för mig, men jag RIMSar och satslakar.
Låter intressant, har du lagt upp några bilder på din utrustning vid något tillfälle?

Kör du med just en 36L Patina och i så fall hur mycket malt kan man räkna med att kunna mäska? 10-11kg?

MVH
//NJN
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Här är inlägget med min setup.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=44012#p44012
Jag har uppgraderat och skippar biab-påsen. Istället är falskbotten klädd med rostfritt stålnät.
Alla kopplingar är camlock snabbkopplingar.
LED-dimmern är skrotad och istället använder jag en mini-kulventil. Säkert någon mer uppgradering som jag glömt..
Magnus_Stockhaus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Magnus_Stockhaus »

En helix kanske? Den används ju flitigt i andra länder. Jag har köpt en men inte fått tilfälle att testa än då jag fortfarande saknar lite prylar för mitt RIMS verk på 115L.

http://www.storagrytor.se/p/lauterhelix-1800-mm
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ix-1800-mm

Finns säkert på ebay också.
Skriv svar