chinoissil för humleseparation / filtrering

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: chinoissil för humleseparation / filtrering

Inlägg av Hjulbult »

Kunde inte låta bli att googla vidare på detta, vad tros om denna variant?

http://www.aliexpress.com/store/product ... 25524.html

Mesh number 50 som det står att de kan leverera motsvarar 297 microner enligt en översättningstabell jag hittade. Helst skulle man även vilja ha gavlarna i nät för optimal filtering men kanske vore denna lösning bra nog?

MVH
//NJN

PS: Blev fasen sugen på att provbeställa en bara för att se hur det funkar.
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Som gammal biodlare, kommer jag spontant att tänka på silar för honungshantering. finns i olika grovlekar, de är ju till för att sila bort små föroreningar (antenner, ben, m.m.) som absolut inte får finnas med i honungen,
http://www.joelvax.se/butik/produkter.p ... 26sida%3D1
Dö inte okunnig!!
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Jag beställde den jag länkade till ovan från Aliexpress igår mest på kul. Hoppas den funkar, räknar med att spara lite tid på rengöring i så fall då det är lite bök med att diska BIAB påsen som jag filtrerar humle med förnärvarande. Denna kan jag bara slänga in i diskmaskinen. Dessutom slipper jag ha en trissa i taket att hissa upp BIAB påsen med.

Tog "mesh number 50" vilket enligt tillverkaren motsvarar 0,355mm vilket enligt andra källor egentligen är "mesh number 55". Men men återstå att se om den funkar borde ligga i rätt härad åtminstone. Skall bli spännande, återkommer med rapport om några veckor ifall den dyker upp.

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Hallå!

Igår kom så silen jag beställde från Kina på posten. Det tog bara 15dar från beställning till leverans :-)

Blev tvungen att testa den direkt, hade 30g humlepellets liggande i en gammal påse, kokade upp den humlen i en kastrull vatten:
1.jpg
Hällde sedan sörjan över silen som på bilden placerats ovanpå en stekpanna:
2.jpg
Som synes verkar den sila bort det mesta av humlepelletsen, återkommer när jag snickrat ihop så att den passar ovanpå en jäshink samt när jag testat den vid riktig bryggning.

MVH
//NJN
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

@Hjulbult
Riktigt intressant, återkom när du testat mer :-) Kan man få till så den sitter på jäshinken direkt så ser jag bara fördelar och se slippa saftsilen *yes*
// Jonas
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Falkens skrev:@Hjulbult
Riktigt intressant, återkom när du testat mer :-) Kan man få till så den sitter på jäshinken direkt så ser jag bara fördelar och se slippa saftsilen *yes*
Min tanke är att montera 3st rostfria M6 bultar som spretar ut åt sidorna så att den skall kunna läggas ovanpå en standard 30L jäshink.

MVH
//NJN
Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

Jag beställde en sådan här

http://www.kitchenlab.se/index.php/cata ... il-o-24cm/

Den fungerade också bra och kräver ingen moddning, men det konstade lite mer.

Jag ska försöka ta lite bilder vid nästa bryggning :)
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Såhär såg det ut vid bryggning igår efter att jag silat ut 180g Humle ur koket, funkade fint bara man hällde någorlunda försiktigt. Fick ta en liten paus på 10-20s för att det skulle hinna rinna undan.

Det allra mesta av humlen torde ha fastnat i silen, däremot noterade jag att det var mer "trub" än vanligt i botten av jäshinken någon timme senare då det satt sig. Kalldruv/varmdruv som slinker igenom?
180g_humle.jpg
MVH
//NJN
Skriv svar