Bee's improved Ghetto Blaster

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inlägg av Bee »

Jag har kvar ett antal flaskor av en stark belgare som jag bryggde för två år sen. Den fick 38 poäng på SM förra året, och jag tror att jag har flaskor av både kolsyrejästa och tvångskarbonerade. Den skulle kunna vara en kandidat för jämförelse. :)
Att ordna domare som vill göra testet är nog inte så svårt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Bee skrev:Jag har kvar ett antal flaskor av en stark belgare som jag bryggde för två år sen. Den fick 38 poäng på SM förra året, och jag tror att jag har flaskor av både kolsyrejästa och tvångskarbonerade. Den skulle kunna vara en kandidat för jämförelse. :)
Att ordna domare som vill göra testet är nog inte så svårt.
Grymt, gört!
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Kör, skulle vara grymt intressant :)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Låter som ett bra experiment =)
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev: Det brukar bildas ett litet skumlager som skyddar ölet från den lilla luft som finns i flaskan under de 30s det tar att fylla flaskan.
Jag får max 2mm skum vilket gör att det är tomt en bit ner i flaskan. Detta trots att jag inte kyler ölet nått extra (7C), inte heller flaskorna är kylda. Jag kanske har ett lyxproblem med att det inte skummar men lite som skyddar ölet hade varit välkommet.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Om du kör en flasksköljning med Star San precis innan så har du lite skum gratis också.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

davgus skrev:
Bee skrev: Det brukar bildas ett litet skumlager som skyddar ölet från den lilla luft som finns i flaskan under de 30s det tar att fylla flaskan.
Jag får max 2mm skum vilket gör att det är tomt en bit ner i flaskan. Detta trots att jag inte kyler ölet nått extra (7C), inte heller flaskorna är kylda. Jag kanske har ett lyxproblem med att det inte skummar men lite som skyddar ölet hade varit välkommet.
Det är väl bara att toppa upp så det rinner över om du ska spara ölen en längre tid.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Bee's improved Ghetto Blaster

Inlägg av Bee »

Weinkeller skrev: Det är väl bara att toppa upp så det rinner över om du ska spara ölen en längre tid.
Ja, själv brukar jag låta det öl som är kvar i fyll-slangen rinna ur när jag drar ur fyllaren, då brukar det bildas tillräckligt med skum för en "cap on foam". Om det inte gör det så duttar jag till med lite så den fylls upp.
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Jag har också lyxproblemet med skumfri fyllning, brukar trycka lite lätt på picnickranen så det bara kommer skum
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kliff »

Jag har nu gettofyllt ett par gånger och det har gått bra. Men hur mycket är det normalt att det bubblar? Förmodar att det är kolsyra som frigörs. När jag fyller får jag i princip inget skum utan får dutta lite med picnic kranen för att kunna cap on foam. Försökte ta en bild men kanske svårt att se.

Bild
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det beror lite på...hur stort är flödet ner i flaskan, hur mycket kolsyra är det i ölet, hur kall är flaskan när du börjar, mm... Det är rätt normalt med lite skum.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Om man "duttar" lite med kranen för att få skum så består ju skummet av öl och luft, inte öl och koldioxid. Jag tror inte skummet i sig är en garanti för att inte syre kommer in i flaskan.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Morgan skrev:Om man "duttar" lite med kranen för att få skum så består ju skummet av öl och luft, inte öl och koldioxid. Jag tror inte skummet i sig är en garanti för att inte syre kommer in i flaskan.
Om man "duttar" bildas skummet av att kolsyran löser ut ur ölet och bildar ett skum, inte av att man vispar till ett skum med luft och öl. Så funkar det hos mig iaf.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Och hur vet du det då?

Jag ser framför mig ett scenario med en buteljeringshink med kran och slang. Slangen är tom (alltså full med luft). Om man "duttar" med kranen och det börjar skumma är det väl rimligt att tro att luften i slangen blandar sig i skummet.

I ett annat scenario där slangen istället är full med öl och flaskan fylls från botten så tror jag att det första skummet är luftblandat men att om man låter det första skumma över så är det nog bara koldioxidskum i flaskan sen. Men detta är bara vad jag tror.

hela denna diskussion bygger egentligen bara på spekulationer och bör därför bortses ifrån! Det är precis såna här spekulationer som fyller upp forumet med nonsens och inte tillför nåt till bryggarkonsten.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Morgan skrev: Jag ser framför mig ett scenario med en buteljeringshink med kran och slang. Slangen är tom (alltså full med luft). Om man "duttar" med kranen och det börjar skumma är det väl rimligt att tro att luften i slangen blandar sig i skummet.
I första ölen man tappar upp kan det säkert vara som du skriver. Men, skummet i sig bildas inte av syre utan av koldioxid, och det sker inuti picknick kranen när man inte öppnar den fullt. Dessutom borde den lösta kolsyran trycka bort mestadels av det syre som finns inuti flaskan. Problemet i sig känns inte som ett problem eftersom det redan finns en liten mängd syre i flaskorna om man primar i flaskan.
Skriv svar