Strilmunstycke, sparge arm?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Strilmunstycke, sparge arm?
Du kan fortfartande få problem med ojämn temperatur och kanalbildning, har man recirkulering "behöver" man spridning av vörten.
Med 3½ l/min känns det som man snarare kan få problem med kompaktering av maltbädden. Man vill ju helst undvika att 'suga' ut vörten.
Jag håller helt med skaran som tycker spargearm är överflödigt. En lösning på ett ickeproblem. Har man ngra cm vätska ovan maltbädden, vad hjälper det då med spridning? Det flyter ju ändå ut.
Men å andra sidan, man kan inte ha för mycket prylar, så 'whatever floats your boat'...
Jag håller helt med skaran som tycker spargearm är överflödigt. En lösning på ett ickeproblem. Har man ngra cm vätska ovan maltbädden, vad hjälper det då med spridning? Det flyter ju ändå ut.
Men å andra sidan, man kan inte ha för mycket prylar, så 'whatever floats your boat'...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Jag har märkt att även med lägsta spänning jag kan ha för att pumpen ska gå så "gräver" strålen ett hål i maltbädden.
I och med att jag inte har så många cm kvar med vört över maltbädden så hinner inte spridningen bli så stor.
Men det är klart hade jag haft en pump som kunnat köra ännu långsammare, typ styra den med pwm så kanske det löser sig ändå. Men än så länge styr jag pumphastigheten med spänningen
I och med att jag inte har så många cm kvar med vört över maltbädden så hinner inte spridningen bli så stor.
Men det är klart hade jag haft en pump som kunnat köra ännu långsammare, typ styra den med pwm så kanske det löser sig ändå. Men än så länge styr jag pumphastigheten med spänningen
Naturligtvis är det inte bra att skjuta en grop i malten, men som tidigare talare sagt, lägger man slangen på bädden, så är ju det problemet löst.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
Det löser tyvärr inte problemet heller när jag lägger den på maltbädden så trycker den undan och skjuter över den åt sidan och lägger jag den på kanten av maltbädden(mot kastrullkanten) så till slut har den lyckats skjuta undan och blottgjort falskbotten med resultatet att den strömmen lyckas få med sig massa småpartiklar ner under falskbotten och vips så stannar pumpen.
Så länge jag inte kan få ner flödet så pass att det inte orkar röra om i bädden så behöver jag nåt sätt att "bryta upp" den koncentrerade strålen.
Så länge jag inte kan få ner flödet så pass att det inte orkar röra om i bädden så behöver jag nåt sätt att "bryta upp" den koncentrerade strålen.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag mäskar i kylbox och lakar i hink-i-hink med 78-gradigt lakvatten. Jag recirkulerar bara första tillbringaren vört som kommer ut.
Vid lakningen ser jag till att maltbädden hela tiden är täckt av lakvatten. Om maltbädden blottas innebär det risk för kompaktering av bädden, den behöver vara nedsänkt i vätska. Eftersom vattennivån är ett par cm ovan bädden rinner vattnet ut över hela ytan av sig självt. Om maltbädden är ca 20 cm djup så tror jag heller inte att det gör så mycket om man skulle röra upp ytan lite, den del av bädden under som är orörd filtrerar det grums som frigjordes ovanför. Däremot är det viktigt att bädden är lika djup över hela ytan, annars har bädden olika genomströmningsmotstånd på olika platser vilket borde leda till kanalisering. Jag lakar sakta för att få ett så homogent flöde som möjligt samt att bädden inte ska sättas igen. Ibland rör jag dock upp övre 2/3 av bädden när jag lakat halvvägs för att säkerställa att det inte bildats fickor i bädden som inte lakas ur.
Jag anstränger mig inte för att få ut helt klar vört vid lakningen, det viktigaste för mig är att få ut mesta möjliga maltsocker. Vid jäsning låter jag all druv ligga med i jäskärlet och har inte några problem med felsmaker eller klarhet på ölet, det handlar bara om tålamod och förvaring i kylskåp.
Om det är så att man använder en sparge-arm för att inte röra upp bädden vid recirkulering med pump så förstår jag poängen. Men jag upplever att det finns en tro på att en sparge-arm på något sätt generellt förbättrar lakningsprocessen, och det tror jag inte på.
Vid lakningen ser jag till att maltbädden hela tiden är täckt av lakvatten. Om maltbädden blottas innebär det risk för kompaktering av bädden, den behöver vara nedsänkt i vätska. Eftersom vattennivån är ett par cm ovan bädden rinner vattnet ut över hela ytan av sig självt. Om maltbädden är ca 20 cm djup så tror jag heller inte att det gör så mycket om man skulle röra upp ytan lite, den del av bädden under som är orörd filtrerar det grums som frigjordes ovanför. Däremot är det viktigt att bädden är lika djup över hela ytan, annars har bädden olika genomströmningsmotstånd på olika platser vilket borde leda till kanalisering. Jag lakar sakta för att få ett så homogent flöde som möjligt samt att bädden inte ska sättas igen. Ibland rör jag dock upp övre 2/3 av bädden när jag lakat halvvägs för att säkerställa att det inte bildats fickor i bädden som inte lakas ur.
Jag anstränger mig inte för att få ut helt klar vört vid lakningen, det viktigaste för mig är att få ut mesta möjliga maltsocker. Vid jäsning låter jag all druv ligga med i jäskärlet och har inte några problem med felsmaker eller klarhet på ölet, det handlar bara om tålamod och förvaring i kylskåp.
Om det är så att man använder en sparge-arm för att inte röra upp bädden vid recirkulering med pump så förstår jag poängen. Men jag upplever att det finns en tro på att en sparge-arm på något sätt generellt förbättrar lakningsprocessen, och det tror jag inte på.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Re: Sv: Strilmunstycke, sparge arm?
Hade samma problem och pwm räckte inte. Köpte en mini kulventil, nu är allt frid och fröjd.urkelme skrev:Jag har märkt att även med lägsta spänning jag kan ha för att pumpen ska gå så "gräver" strålen ett hål i maltbädden.
Vilken tur att jag har en kulventil för slangmontering liggandes då 
Ska koka lite öl nästa vecka och ska testa den då, solar pumpen kan man
väl låta gå på 12v då och strypa utloppet bara? Det är väl en magnetkoppling
i den så den inte tar skada av att jobba i mottryck...?
Ska koka lite öl nästa vecka och ska testa den då, solar pumpen kan man
väl låta gå på 12v då och strypa utloppet bara? Det är väl en magnetkoppling
i den så den inte tar skada av att jobba i mottryck...?