Tänkte bara tipsa er som brygger lite mindre batcher om en 10L hink som funkar bra för jäsning. Jag primärjäser annars i en 15L hink från Jula, men har också velat haft en hink som har lite mindre head-space när jag torrhumlar och/eller kallagrar. Vill ha minimalt med syre ovanpå ölen efter omtappning samt att jag har hört att aromerna vid torrhumling stannar lättare kvar i ölen om man minimerar head-spacet.
Har då iaf testat Granngårdens 10L inläggningshink för första gången nu, och den fyllde sin funktion riktigt bra. Den sluter riktigt tätt i locket. Man måste dock skapa egna volymmarkeringar om man nu vill ha det.
Jag skrev till Jula om 15-liters hinken för en vecka sen. Då sa de att den gått ur sortimentet -- och de hade ingen uppgift om det skulle komma något motsvarande. Vi kanske alla ska skriva ett tårdrypande mail till Jula om våra hembryggarbehov....
Samma erfarenheter här. Hinkarna har inte funnits på hemsidan sen i somras men de fyller på i butiken när de tar slut, så det borde finnas fortfarande.
13e januari fick jag mail från Jula där hon skrev att det bara va ett fel på deras hemsida, och hinken ÄR kvar i sortimentet. Hoppas hon har rätt.. Stackars oss småbryggare annars..
Såg att det fanns i butiken efter att länge sett att det är slut på hemsidan så jag köpte ett gäng för att passa på när det fanns. Sen dess har det alltid funnits i butiken men fortfarande slut enligt hemsidan.