Högt FG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Högt FG

Inlägg av AndersF »

Jag gav mig på en saison för 1 månad sedan. OG=1060. Jäste i 14 dagar i +24 med 2 liter förkultur av Wyeast3724. Sedan 14 dagar i +21. Testade SG nu och tänkte tappa på flaska. SG=1035. Ölet smakar lite sött och faktiskt rätt gott. Vad gör jag nu? Pytsa i mer jäst? Sätta till socker och tappa på flaska? Vaska hela brygden?
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Högt FG

Inlägg av LagerKing »

Förutsatt att Fg har chans att komma ner mer(maltnota/mäsktemp) så hade jag ruskat om hinken och ställt den varmare.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Som nämns ovan, försök att komma upp i 30C, Dupontjästen är känd för det där. Alternativt tillsätter du en pigg jäst av en annan typ.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Tack för tipsetn. Vad gör jag nästa gång jag använder denna jäst för att komma till ett lägre FG?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Så här skriver humle om jästen
jästemperatur: 21-35°C
http://shop.humle.se/jast/veteoljast-be ... -activator

Så jag säger som Weinkeller, dra upp tempen till minst 30 och du kan ju även testa att ruska runt hinken för väcka upp den lite :-D
// Jonas
Förövrigt
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Förövrigt »

När jag brygger Saison med jäst som inte vill jäsa ut så sätter jag jäshinken ovanpå torktumlaren. Så kör jag några tvättar. Jäshinken får både värme och vibrationer. Har en jäshink på tumlaren nu som gått ner till 1005 efter att ha stannat av.

Skickat från min iPad med Tapatalk
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Alla sätt är bra utom de tråkiga. Det där med torktumlaren var det mest orginella på länge! LER STORT
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Förövrigt skrev:När jag brygger Saison med jäst som inte vill jäsa ut så sätter jag jäshinken ovanpå torktumlaren. Så kör jag några tvättar. Jäshinken får både värme och vibrationer. Har en jäshink på tumlaren nu som gått ner till 1005 efter att ha stannat av.

Helt underbart!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

[quote="Förövrigt"]När jag brygger Saison med jäst som inte vill jäsa ut så sätter jag jäshinken ovanpå torktumlaren. Så kör jag några tvättar. Jäshinken får både värme och vibrationer. Har en jäshink på tumlaren nu som gått ner till 1005 efter att ha stannat av.

Skickat från min iPad med Tapatalk[/quote

Klart bäst tips i år.
Tror det blir svårslaget

Video? :D
Förövrigt
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Förövrigt »

Nu har den jäst färdigt och torktumlaren är stilla, så det skulle bli en ganska tråkig video :)

Men jag är ganska nöjd med min fiffiga innovation, har inte sett detta knep någon annanstans...

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

En del kör den jästen tillsammans med en annan jäst för att komma runt problemet. Om man gillar Brettad Saison är Brett Claussenii en trevlig kombo tycker jag.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag vill minnas att jag läste någonstans att det var någon som hade en teori om att wyeast 3724 var känslig för koldioxid och att det skulle vara en bidragande faktor till att den gärna avstannar tidigt. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men när man höjer temperaturen minskar man ju även lösligheten för co2.
Torktumlarmetoden, om man nu får kalla den det, låter ju som en bra idé. Höjer temperaturen, rousar jästen OCH driver av kolsyra. Kan tro att det hjälper.
Min begränsade erfarenhet av jästen var i stället tid och höja temperaturen. Kändes vanskligt att lämna jäskärlet i 30 grader i en månad, men det gick bra :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Det varmaste stället jag kunde hitta är duschrummet. Temp ca 25 plus golvvärme. Jag har skakat ett par gånger sedan igår eftermiddag varvid de bubblar mycket. Sedan rejäla BLURRRRP ca 1 gång/minut. Det verkar som den är på rätt väg.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ett alternativ som jag rekommenderar är WLP 568 som är en blaninng av en av Dupontstammarna och någon annan stam. Den jäser ut torrt och snabbt utan krångel, och ger en bra Dupont-karaktär. Jag kommer aldrig använda WY 3724 igen.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Som tidigare sagts så gillar den inte koldioxid. Så gör som jag gjorde förra veckan med samma problem.

Höj temperaturen till 30-31 grader och töm jäsröret på vatten så motståndet försvinner, sätt bara en plastpåse över så inte någon skit tar sig ner.

Efter en vecka med denna metoden hade min 3724 jäst ner till 1003.
Skriv svar