Vad tål en E-kolv?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Vad tål en E-kolv?
Kan man hälla kokande vört direkt i en kall E-kolv eller spricker den då? Eller rättare sagt, jag vet att det funkar åtminstone en gång för jag provade nyss att hälla i lite försiktigt i omgångar så att glaset hann värmas upp.
Det sägs ju att man inte ska ställa den direkt på en het platta och jag har tidigare råkar ut för att en flaska sprack när jag hällde i för varm vört. Här handlar det ju om specialglas men klarar den verkligen att hälla i kokande vätska direkt i den?
Det sägs ju att man inte ska ställa den direkt på en het platta och jag har tidigare råkar ut för att en flaska sprack när jag hällde i för varm vört. Här handlar det ju om specialglas men klarar den verkligen att hälla i kokande vätska direkt i den?
Re: Vad tål en E-kolv?
Finns olika glas så det är svart att svara generellt på men borosilicateglas är väldigt tåligt. Jag brukar dock förvärva lite med varmvatten för att vara på säkra sidan.
Kokande vört borde inte vara några problem på en riktig kolv, finns ju dricksglas som grejar den temperaturen.
In caelum cerevisiae est nullum, Itaque hic bibemus illum
En riktigt E-kolv ska kunna stå i isvatten när du häller kokande vatten i den
Ok, då är jag lugn. Det förenklar ju en hel del!
Jo, det är ju självklart! Men frågan var mera hur stora skillnader i temp dom klarar.
Ja, jo. Men jag tänkte att skillnad mellan gaslåga och vätsketemp är större än mellan tom ekolv och kokande vattentemp. Men som sagt, pyrex ska det va.
Nja, då blir det ju en långsam uppvärmning och det är nog inget problem. Snabba temperaturskillnader i glaset är tydligen värre. Dom rekommenderar ju som sagt inte att man ska ställa dom på kalla på en het platta så därför undrade jag. Men dom verkar tåla mer än jag trodde. 
Låter bra. Har du någon mer info/belägg för detta?Brewsnail skrev:En riktigt E-kolv ska kunna stå i isvatten när du häller kokande vatten i den
Vore bra att få det på papper
Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag värmer min e-kolv med varmt vatten innan jag häller i vörten och det har funkat på min 5 liters, i alla fall hittils.
Att hälla i en helt kall/rumstempererad kolv skulle jag inte göra.
Ser ingen anledning i och med att jag har varmvatten nära tillhands
Att hälla i en helt kall/rumstempererad kolv skulle jag inte göra.
Ser ingen anledning i och med att jag har varmvatten nära tillhands
När man läser lite om e-kolvar så verkar det vara mest påfrestande att gå från kallt till varmt. Jag brukar koka i e-kolven och ställa den direkt från platta ner i kallt vatten, har säkert gjort det 30 gånger utan problem.
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag häller alltid kokande vört direkt ner i min kolv. Lite skraj är jag ändå fortfarande, fast jag gjort det många gånger, så jag brukar ställa den på golvet och ha gummistövlar (som man alltid ska ha tycker jag, speciellt under vörtkoket sen)
Det kan lätt bli lite övertryck och stänk om man har en tättslutande tratt...
- assistredo
- Maltrostare

Jag föredrar (och rekommenderar) att, liksom Karl R ovan, värma upp och koka vörten till förkulturen i e-kolven. Jag har en fem-liters samt några mindre. Kolven tål ju värme för man ska kunna koka i den. Att värma upp vörten i ett separat kärl och sedan hälla den kokhet i e-kolven känns som ett onödigt (och riskfyllt) slabbande. Att testa gränserna för en kolv som ny kostar 400-500 kronor känns inte lockande.
Efter koket, på elspisen, ställer jag dock den fyllda kolven direkt i kallt vatten i diskhon för kylning. Det har den hållit för i många år.
Efter koket, på elspisen, ställer jag dock den fyllda kolven direkt i kallt vatten i diskhon för kylning. Det har den hållit för i många år.
Björn Petersson
Jag har spräckt en E-kolv en gång när jag ställde den kall på en het platta.
Snabba kast från het till kall ska dock inte vara något problem.
Snabba kast från het till kall ska dock inte vara något problem.