Kalibrera termometer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kalibrera termometer
Efter att det visat sig att piden visar nästan 3 grader mindre än grilltermometern och nästan 4 grader mindre
än termometern monterad på kastrullen så undrar man lite hur man ska gå till väga för att
kalibrera dem.
Man kan ju hyra kalibrerade termometrar:
http://www.kemkab.se/index.php/hyr-kali ... ument.html
Annars har de i webbutiken termometrar till salu som är godkända att använda enligt HACCP
men de har inget certifikat att de är kalibrerade i sin tur.
Vill man ha med ett certifikat så hamnar man på uppåt 3000kr.
Hur viktigt är det att man prickar temperaturer när man mäskar?
Så som jag har det nu så har jag ett spann på 4 grader från högst till lägst,
Lade mig i mitten sist jag bryggde men det är ju inte säkert att det är rätt.
än termometern monterad på kastrullen så undrar man lite hur man ska gå till väga för att
kalibrera dem.
Man kan ju hyra kalibrerade termometrar:
http://www.kemkab.se/index.php/hyr-kali ... ument.html
Annars har de i webbutiken termometrar till salu som är godkända att använda enligt HACCP
men de har inget certifikat att de är kalibrerade i sin tur.
Vill man ha med ett certifikat så hamnar man på uppåt 3000kr.
Hur viktigt är det att man prickar temperaturer när man mäskar?
Så som jag har det nu så har jag ett spann på 4 grader från högst till lägst,
Lade mig i mitten sist jag bryggde men det är ju inte säkert att det är rätt.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Kalibrera termometer
Jag har samma erfarenhet av de PIDar jag använt. Jag har två digitala och en glastermometer som jag använt för att dubbelkolla temperaturerna och justera så att MLT och HLT är så exakt som möjligt vid 70 grader. Verkar som dom billiga ebay-sensorerna inte är riktigt att lita på, inte så länge man inte kalibrerat iaf. Dom dyrare jag köpte sen (som iofs var billiga i sammanhanget) var helt klart närmare de andra termometrarna.
Dom senare termometrarna är dessutom mer linjära. Om jag kalibrerar på 70 grader med 0,1 nogrannhet så misstämmer det ca 1 grad när jag mäter vid 20 grader. Samma test med en billig ebaygivare pt100 så hade jag en diff på 5-6 grader...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dom senare termometrarna är dessutom mer linjära. Om jag kalibrerar på 70 grader med 0,1 nogrannhet så misstämmer det ca 1 grad när jag mäter vid 20 grader. Samma test med en billig ebaygivare pt100 så hade jag en diff på 5-6 grader...
IMO: Är noggrannheten mindre än 2°C spelar det ingen roll. Det handlar mer om processen och repeterbarheten än de exakta siffrorna.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Självklart har Lindh redan grottat ner sig i det här...!
King. Dessa inlägg hade jag missat.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Bee skrev:IMO: Är noggrannheten mindre än 2°C spelar det ingen roll. Det handlar mer om processen och repeterbarheten än de exakta siffrorna.
Håller med till fullo men det finns nån outgrundlig tillfredställelse av att tro sig veta att det stämmer ner till en tiondels grad.
dernebo skrev:Håller med till fullo men det finns nån outgrundlig tillfredställelse av att tro sig veta att det stämmer ner till en tiondels grad.
Tro ja...
Det är naturligtvis inte fel att 0,1 grads upplösning, även om man har 1 eller 2 graders noggrannhet. Men det kan vara bra att veta om.
Ang. kalibrering, så bör man kalibrera runt mätpunkten om det ska vara någon riktig mening. Det finns inget som säger att givaren även efter ev. linjärisering ger ett linjärt resultat.
Att kalibrera med isvatten resp kokande vatten, gör att man iaf ligger rätt där, men man kan fortfarande vara fel ute vid 50 grader.
Så om det är mäskningstemp man ska mäta, är det bättre att kalibrera vid 66-67 grader och istället hellre dubbelkolla att det är någorlunda rimliga värden vid 0 och 100 grader.
Med det sagt, så håller jag med Bee... Tycker inte det är så skitnödigt om man verkligen är spot on eller inte. Kalibrera mot en eller en par termometrar man 'litar' på och försök pricka så gott det går. Det känner jag mig nöjd med.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Precis. Det är därför jag kalibrerar mot 70 grader. Känns som att den eventuella felmarginalen mellan 60-80 grader borde vara försvinnande liten.
Men som med allt annat så gillar man ju att nörda ner sig...
Men som med allt annat så gillar man ju att nörda ner sig...
Vad kalibrerar du med?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Inget vetenskapligt. Jag har tre eller fyra termometrar som alla visar relativt lika. Därför har jag bestämt att ett medelvärde mellan dessa är tillräckligt noggrant för mig. När jag kommer över nån dokumenterat exakt termometer så gör jag nog om testet igen.
Personligen förundras jag av upplösningshysterin gällande temperaturer vid ölframställning. En vän till mig som också brygger öl, kalibrerar och räknar och har sig inför varje brygg men när det kommer till mat så serveras det hårdpasta, falukorv, tacos, påsbea och annat skit. Han kan slänga på 1 kg lokalproducerad, hängmörad ryggbiff á 400 kr/kg på grillen utan att bry sig nämnvärt över innertemperaturen, men när det kommer till 5 kg malt för en hundring då jävlar...
Själv har jag haft gula klassikern sedan urminnes tider. Lämnar in den vartannat år för kalibrering för att hamna rätt i matlagningen där 1 grad hit och dit faktiskt gör stor skillnad på många råvaror, men oroar mig inte över eventuella felmätningar när det kommer till ölbryggning.
Se på http://fabrikorekstedt.blogspot.se/ som bevisligen brygger jävligt bra öl utan att kontrollera processen med pinne-upp-i-röven-noggrannhet.
Välj era strider...
Själv har jag haft gula klassikern sedan urminnes tider. Lämnar in den vartannat år för kalibrering för att hamna rätt i matlagningen där 1 grad hit och dit faktiskt gör stor skillnad på många råvaror, men oroar mig inte över eventuella felmätningar när det kommer till ölbryggning.
Se på http://fabrikorekstedt.blogspot.se/ som bevisligen brygger jävligt bra öl utan att kontrollera processen med pinne-upp-i-röven-noggrannhet.
Välj era strider...
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Förundras får man göra... Du får det att låta som om det är ett problem. Har jag ett intresse och dyker djupt på nördnivå så är det ju för att jag tycker det är kul och intressant. Inte för att jag i det här fallet är hysteriskt rädd för att min öl skulle bli odrickbar om jag inte prickar temperaturen med 0,1 grads nogrannhet.
Är man nördigt intresserad av cykling så har man säkert testat olika kedjeoljor för att hitta den bästa, inte för att man tror att det vinner några cykellopp.
Det låter som att du är matintresserad själv. Jag tror inte att alla skulle använda hårdpasta, tacos, falukorv osv som exempel på "skit". Allt handlar om intressen.
Jag kommer fortsätta att nörda ner mig i ölbryggandets beståndsdelar. På onödigt noggrann nivå och det är inget jag hymlar med heller.
Är man nördigt intresserad av cykling så har man säkert testat olika kedjeoljor för att hitta den bästa, inte för att man tror att det vinner några cykellopp.
Det låter som att du är matintresserad själv. Jag tror inte att alla skulle använda hårdpasta, tacos, falukorv osv som exempel på "skit". Allt handlar om intressen.
Jag kommer fortsätta att nörda ner mig i ölbryggandets beståndsdelar. På onödigt noggrann nivå och det är inget jag hymlar med heller.
@dernebo och andra
Förlåt för den otroligt dåliga tonen i mitt inlägg samt det minst sagt förvirrade innehållet i dito.
Två kräksjuka barn gav 6 timmars sömn på 3 dygn. Eftersom kocken i familjen var trött fick den underbara sambon stå för maten vilket inte direkt flög här hemma, om man säger så
Lägg därtill ett samtal från min vän, en halvtimma innan jag skrev mitt inlägg, där han oroades över ölet som bryggdes tidigare under dagen då tempen i mäsktunnan gått ner 1,8 grader vid sockerrasten.
Frustrationen kom ut i inlägget här, när det i själva verket borde hamnat i en tråd på Flashback
Jag kan dock helt ärligt se temperaturnoggrannheten som ett problem då det kan skrämma nybörjare samt de som funderar på att börja brygga öl. De flesta som börjar eller vill börja brygga öl hamnar förmodligen på detta fora förr eller senare och då kan jag tycka att det är olyckligt om dessa får uppfattningen att slutresultatet hänger på tiondels grader i mäskprocessen, eller hela grader för den delen.
För mig är den sortens noggrannheten en parameter för repeterbarhet, man styr temperaturen för mäskning och jäsning på en tiondels grad så när. Man kontrollerar syresättningen och vet hur många jästceller man tillsätter och hur pigga dessa är. Allt detta för att gång på gång kunna hamna precis där man hamnat tidigare.
Själv är jag en väldigt flitig läsare av din/eran blogg/hemsida - http://randomseed.se/ - . Vill gärna automatisera bryggandet pga små barn hemma och är extremt glad över att just du "nördar" ner dig och delar med dig, då jag personligen saknar relevant kunskap.
Mvh och ursäkt för ett extremt taktlöst inlägg samt en allvarlig oro över hur jag fick in tacos, falukorv och påsbea i ett inlägg på shbf...
Förlåt för den otroligt dåliga tonen i mitt inlägg samt det minst sagt förvirrade innehållet i dito.
Två kräksjuka barn gav 6 timmars sömn på 3 dygn. Eftersom kocken i familjen var trött fick den underbara sambon stå för maten vilket inte direkt flög här hemma, om man säger så
Frustrationen kom ut i inlägget här, när det i själva verket borde hamnat i en tråd på Flashback
Jag kan dock helt ärligt se temperaturnoggrannheten som ett problem då det kan skrämma nybörjare samt de som funderar på att börja brygga öl. De flesta som börjar eller vill börja brygga öl hamnar förmodligen på detta fora förr eller senare och då kan jag tycka att det är olyckligt om dessa får uppfattningen att slutresultatet hänger på tiondels grader i mäskprocessen, eller hela grader för den delen.
För mig är den sortens noggrannheten en parameter för repeterbarhet, man styr temperaturen för mäskning och jäsning på en tiondels grad så när. Man kontrollerar syresättningen och vet hur många jästceller man tillsätter och hur pigga dessa är. Allt detta för att gång på gång kunna hamna precis där man hamnat tidigare.
Själv är jag en väldigt flitig läsare av din/eran blogg/hemsida - http://randomseed.se/ - . Vill gärna automatisera bryggandet pga små barn hemma och är extremt glad över att just du "nördar" ner dig och delar med dig, då jag personligen saknar relevant kunskap.
Mvh och ursäkt för ett extremt taktlöst inlägg samt en allvarlig oro över hur jag fick in tacos, falukorv och påsbea i ett inlägg på shbf...
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Haha... Du kan vara lugn. Jag tog iaf inte illa vid mig.
Jag förstod ändå innebörden, vilket jag håller med om själv också. En hysteri för en del som faktiskt tror på fullaste allvar att man kanske blir sjuk av ölen om man inte träffar tempen exakt. Jag försöker väl ändå hålla lite distans till mina nördigheter och erkänner gladeligen att jag överarbetar det hela väldigt mycket när det är nåt jag är intresserad av, och som kanske inte har någon vidare tidspress. Jag menar, att gå från noll till att första bryggningen köra helmalt, syresättning med syrgas, förkulturer, tempstyrning och allt annat till att efter två bryggningar ha ett helt trekärls HERMS-system i garaget är nog inget jag skulle rekommendera någon. Om nu inte denne har lika lätt att snöa in på saker som jag då...
Fnissade gott när jag läste ditt inlägg. Känner så väl igen hur det kan köra ihop sig. Hade det varit jag så hade nog inte mitt inlägg varit så sansat som ditt.
Så, nu skall jag nog återgå till att läsa lite i boken Yeast om räkning av jästceller.
Jag förstod ändå innebörden, vilket jag håller med om själv också. En hysteri för en del som faktiskt tror på fullaste allvar att man kanske blir sjuk av ölen om man inte träffar tempen exakt. Jag försöker väl ändå hålla lite distans till mina nördigheter och erkänner gladeligen att jag överarbetar det hela väldigt mycket när det är nåt jag är intresserad av, och som kanske inte har någon vidare tidspress. Jag menar, att gå från noll till att första bryggningen köra helmalt, syresättning med syrgas, förkulturer, tempstyrning och allt annat till att efter två bryggningar ha ett helt trekärls HERMS-system i garaget är nog inget jag skulle rekommendera någon. Om nu inte denne har lika lätt att snöa in på saker som jag då...
Fnissade gott när jag läste ditt inlägg. Känner så väl igen hur det kan köra ihop sig. Hade det varit jag så hade nog inte mitt inlägg varit så sansat som ditt.
Så, nu skall jag nog återgå till att läsa lite i boken Yeast om räkning av jästceller.
Give a man a beer, waste an hour. Teach a man to brew, and waste a lifetime...