Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Inlägg av bredsida »

Oerhört spännande det här. Så spännande att jag "torrkör" algoritmen för den nya stc-1000 programvaran :D
Funderar lite på hur det kommer att funka. Vad ska de olika parametrarna ställas till?
SO borde ju maxas, för att snabbt komma upp i temperatur? Samma med HO och bO säkert. I alla fall min Bielmeier behöver max för att koka bra.
Men hur ska man tänka med PO (Mashing Output)? Hur hög effekt behöver man för att behålla värmen i 60 min tex? I min isolerade gryta tror jag man behöver tillföra väldigt lite värme. Men om man sätter effekten lågt så tar det ju lång tid att flytta mellan olika mäsktemperaturer? Man vill ha låg effekt för att undvika överskjutning, men hög effekt för att snabbt flytta till högre mäsktemp. Hur ska man tänka?

Jag har bryggt i min Bielmeier ca 5 ggr och inte lärt mig riktigt hur den uppför sig. Dessutom så har jag hittills bara experimenterat med att använda pump för återcirkulering. Kan hända att pumpen gör att saker fungerar bättre.

Väntar som på julen efter att kunna få beställa en programmerbar stc-1000!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Funderade lite på det här med merge av funktionerna. Jäsning och bryggningsmjukvaran är ju nästan identiska i funktion. Det som skiljer mellan en jäsprofil, mäskprofil, kokprofil är ju temperaturen och tidbasen. Samt alarm/ack och pump på/av men det borde "borde" bara vara en liten kodsnutt för att byta läge på utgången för kylning/pump, samt på/av alarm/ack.
Folk kanske kan tänka sig att bara ha ett par jäsprofiler om man även kan har mäskprofil och kokprofil inlagd.
Vad säger du Mats?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

@bredsida: Vilken output man vill ha vid de olika stegen beror ju på vilket setup (värmare) man har och batchstorlek. Full bumpa kan nog funka för dig (men kanske inte för någon annan). HO kan ju vara idé att sänka något om man får skapligt rull på koket. Tanken med hotbreak steget är ju att man ska förhindra överkok. PO är ju helt klart en avvägning. Kanske man skulle haft en parameter till, eller kanske använda SO istället när man går från ett steg till nästa, men PO för att 'hålla' temperaturen?

@Bee: Onekligen är mycket av koden 'lånad' från jäsningsfirmwaren, men det finns inte en chans att få plats med båda i samma. Du anar inte hur tight det är... :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Kanske är dags för dig att vidareutveckla hårdvaran också? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Inlägg av Bee »

bryggapa skrev: @Bee: Onekligen är mycket av koden 'lånad' från jäsningsfirmwaren, men det finns inte en chans att få plats med båda i samma. Du anar inte hur tight det är... :)
Jag kan tänka mig... Hoppas iaf att jag sått ett frö. Vem vet du kanske lyckas med ett underverk iaf.

Vet du om det finns någon pinkompatibel PIC som man kan uppgradera till?
danave
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av danave »

Härligt Bryggapa.
Kommer programera in den i min stc och testa, kör likadan setup som du.
Bugar å bockar så jag får ryggskott
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Bee skrev: Jag kan tänka mig... Hoppas iaf att jag sått ett frö. Vem vet du kanske lyckas med ett underverk iaf.

Vet du om det finns någon pinkompatibel PIC som man kan uppgradera till?
I 'jäsningsfirmwaren' (alltså STC-1000+) så är jag rysligt nära bristningsgränsen. Jag håller på och filar på v1.08 nu och även om det inte är några stora förändringar egentligen, så är jag tvungen att att ändra i koden utefter hur kompilatorn genererar ut binären för att det ska få plats. Och även om det finns likheter, så är hela tillståndsmaskinen för bryggprocessen + menyhanteringen annorlunda. Så, jag tror inte det räcker med underverk... Det får helt enkelt inte plats två elefanter i en folkvagn :)

Det finns en pinkompatibel PIC, PIC16F1829, som är 'dubbelt så stor'. Den går absolut att använda. Problemet är att man måste löda bort LED/knapp kortet från 'moderkortet', vilket är en plåga. Jag har gjort det två ggr och har inte lyckats utan att förstöra lödpaddar. Sedan är PIC:en ytmonterad, så även det är ett meckigt lödjobb. Kontentan är att jag tror inte det är många som är villig att göra det, och därmed känns det inte så motiverande att skriva kod för det heller...
STC-erna är ju dessutom så pass billiga att det känns lättare och mer flexibelt att bara skaffa en till eller att man helt enkelt flashar om när man ska använda de olika mjukvarorna.
danave skrev:Härligt Bryggapa.
Kommer programera in den i min stc och testa, kör likadan setup som du.
Bugar å bockar så jag får ryggskott
Cool beans. Testa gärna! Hittar du buggar eller så, så hör av dig!
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

bryggapa skrev: STC-erna är ju dessutom så pass billiga att det känns lättare och mer flexibelt att bara skaffa en till eller att man helt enkelt flashar om när man ska använda de olika mjukvarorna.
Jo stc-1000 är billig, men verkar ju svårt att hitta rätt sort. Jag har köpt 2 st, båda av fel sort, från olika ställen på ebay. Efter några felköp blir det dyrt :D
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

bredsida skrev: Jo stc-1000 är billig, men verkar ju svårt att hitta rätt sort. Jag har köpt 2 st, båda av fel sort, från olika ställen på ebay. Efter några felköp blir det dyrt :D
Jag sitter på kvällarna nu och ordnar flera :) Så det är på gång. Visst dom blir några kr dyrare än eBay, men du får iaf rätt :)
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

bryggapa skrev: Jag sitter på kvällarna nu och ordnar flera :) Så det är på gång. Visst dom blir några kr dyrare än eBay, men du får iaf rätt :)
Du är en hjälte! På riktigt!
freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av freddeg »

Hejsan. Köpte just ett par stc'er av bryggapa som kom programmerade för bryggning men undrar var jag skall koppla (löda) in pumpen? Den styrs ju via bryggprogrammet.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Min tanke är att styra 12V pumpen via en LED dimmer.
Då kopplar du in utgången till mittenpinnen på potentiometern i dimmern. Sedan måste du även se till att du har gemensam jord för STC:n och dimmern. Jord för STC tar du lättast från mitten pinnen på programmeringsheadern.
https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc/tree/work

Mvh
//mats
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Enbart en LED-dimmer ger nog inte optimal funktionalitet vad gäller flödeskontrollen från pumpen. Det behövs då en ventil på utgången för finreglering eller för att stänga av helt.
Björn Petersson
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

assistredo skrev:Enbart en LED-dimmer ger nog inte optimal funktionalitet vad gäller flödeskontrollen från pumpen. Det behövs då en ventil på utgången för finreglering eller för att stänga av helt.
Får man fråga vad du baserar det uttalandet på? Jag säger inte att du har fel, men jag har använt mig av LED dimmer till styrning av min pump (6W) vid ett antal bryggningar och tycker det fungerar utmärkt. Från full bumpa till helt av. Visst, det går inte att få hur lågt flöde som helst innan pumpen stannar, men tillräckligt lågt för mitt tycke för att kunna köra kontinuelig recirkulering. Dimmern PWM:ar ju matningen, så det går att få lägre flöde än med bara spänningsreglering.
Men vill man kan man ju absolut strypa med ventil efter pumpen, men jag har själv inte sett något behov av det. Man skulle säkert kunna komma undan med något så enkelt som en sån där strypklämma man kan få med häverten.

Edit: Dessutom fyller dimmern även en annan funktion här, nämligen som drivare till pumpen, vilken även gör det enkelt att styra den från STC:n.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Hallå!

Jag har en fundering angående STC1000+ bryggvarianten. Hur integrerar du tempsensorn i systemet? Skulle det vara möjligt att bygga in den befintliga sensorn "inline" enligt länk? I så fall vilka prylar behöver man och går det få en någorlunda exakt mätning på så vis?

http://www.theelectricbrewery.com/images/IMG_5215_2.jpg

Jag vet ju även att man kan ha två sensorer till en STC-1000, kunde man då tänka sig att man integrerar en sensor på utloppet från en HLT och styr på den medan man integrerar sensor 2 i utloppet från MLT endast för temperaturangivelse?

MVH
//NJN
Skriv svar