När justerar jag pH i mäskningen (BIAB)?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

När justerar jag pH i mäskningen (BIAB)?

Inlägg av woelj »

Jag har bryggt i snart ett par år utan att justera pH i mäskningen. Började nyligen att kolla med stickor och ser att jag ligger alldeles för högt. Mjölksyra är inhandlat men min fråga är när justeringen skall ske? Tycker mig se att pH sjunker kontinuerligt under de 75 min jag brukar mäska. Om jag justerar direkt efter att jag hällt i malten kan det bli för lågt pH mot slutet? (även basmalter sänker pH efter en stund?)
Hur gör ni andra?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: När justerar jag pH i mäskningen (BIAB)?

Inlägg av Weinkeller »

Väntar 10min och justerar om det behövs till 5,2-5,5 dvs 5,55-5,85 vid 20C. Låga delen av intervallet för ljusa öl och det högre för mörka. Aldrig mer än 2ml mjölksyra per 10l vatten, då kör jag mer salter i såna fall.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Tackar. Då kör jag på det nästa gång.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Weinkeller skrev:Väntar 10min och justerar om det behövs till 5,2-5,5 dvs 5,55-5,85 vid 20C. Låga delen av intervallet för ljusa öl och det högre för mörka. Aldrig mer än 2ml mjölksyra per 10l vatten, då kör jag mer salter i såna fall.
Kung.. Är det så att du mäter i din mäsktemp jämnt då? Fått lära mig sked med isbit under, att det är viktigt att kyla ner för att få rätt mätvärde. Men om det här sättet funkar bra så blir det mitt nya sätt att mäta ph!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Judgecc skrev:
Weinkeller skrev:Väntar 10min och justerar om det behövs till 5,2-5,5 dvs 5,55-5,85 vid 20C. Låga delen av intervallet för ljusa öl och det högre för mörka. Aldrig mer än 2ml mjölksyra per 10l vatten, då kör jag mer salter i såna fall.
Kung.. Är det så att du mäter i din mäsktemp jämnt då? Fått lära mig sked med isbit under, att det är viktigt att kyla ner för att få rätt mätvärde. Men om det här sättet funkar bra så blir det mitt nya sätt att mäta ph!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Har pH-mätare med tempkorrigering men mäter alltid vid 20C ändå. Faktorn 0,35 är teoretisk. Har läst någonstans att det är ok att mäska ända ner till pH 5,0 utan sämre utbyte och smakpåverkan men försöker alltid hålla mig i intervallet 5,2-5,5 för säkerhets skull.
oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av oskars »

Jag försöker också förstå… Gäller alltså dessa siffror oavsett vad för typ av malt man använder? Det är alltid inom dessa intervaller man ska ligga?

Ljus öl: 5,2 - 5,5
Mörka öl: 5,55 - 5,85

Är en IPA med 6kg pale ale malt, och 200gr amarillohumle en ljus eller mörk öl? :)
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

@weinkeller
Jag ska testa att använda det helt enkelt. Skönt att slippa kyla ner om det kan stämma nåt så när.. Det här med tempkorrigering verkar lurigt du måste väl ändå mäta i samma temp jämnt för att få rätt värde? Den klarar ju inte av att omvandla 66c ph till ett korrekt 20c ph.?
Tack för 0,35 faktorn.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

oskars skrev:Jag försöker också förstå… Gäller alltså dessa siffror oavsett vad för typ av malt man använder? Det är alltid inom dessa intervaller man ska ligga?

Ljus öl: 5,2 - 5,5
Mörka öl: 5,55 - 5,85

Är en IPA med 6kg pale ale malt, och 200gr amarillohumle en ljus eller mörk öl? :)
pH ändras med temperatur. 5,55-5,85 är önskat pH-värde vid 20C. 5,2-5,5 är samma mäsks pH vid ~67C. För ljusa öl vill man ligga i den lägre delen av intervallet och för mörka i den övre delen, detta för att den mörka ölen inte ska riskeras att upplevas syrlig.
Skriv svar