Efter lakning, dela upp vörten 50-50.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Efter lakning, dela upp vörten 50-50.
Hej !
Jag skall i helgen göra min första APA helmaltsbryggning och har en idé som någon kanske kan besvara om det är galet eller inte.
Jag har byggt ett mäskkärl av kylväska och med en tappkran. När jag lakat ut all vört i en hink så tänkte jag röra runt i den noga så allt blandas fint för att sedan dela upp vörten i två kastruller. Varför ? Jo, jag har två jäskärl och tänkte att det kunde vara kul att prova olika humlegivar och i olika ordning. Skall använda Amarillo och Cascade.
Kan detta vara galet ? - Har ju studerat så mycket om ölbryggning nu ett tag vad man får och inte - men detta borde vara lugnt eller hur ?
Jag skall i helgen göra min första APA helmaltsbryggning och har en idé som någon kanske kan besvara om det är galet eller inte.
Jag har byggt ett mäskkärl av kylväska och med en tappkran. När jag lakat ut all vört i en hink så tänkte jag röra runt i den noga så allt blandas fint för att sedan dela upp vörten i två kastruller. Varför ? Jo, jag har två jäskärl och tänkte att det kunde vara kul att prova olika humlegivar och i olika ordning. Skall använda Amarillo och Cascade.
Kan detta vara galet ? - Har ju studerat så mycket om ölbryggning nu ett tag vad man får och inte - men detta borde vara lugnt eller hur ?
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Re: Efter lakning, dela upp vörten 50-50.
Det är lugnt! Men räkna med mindre mängd färdig produkt.
Det är så jag gör för att testa mer med mindre ansträngning =)
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Grymt bra. Tack alla för snabba svar 
Tanke om detta. Hur gör ni för att inte syresätta vörten så mycket? Öser över?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Tror att du ska plaska rätt rejält för att syresätta vörten till skadliga nivåer. Kokar du bara den inom rimlig tid är det lugnt.
Du kan inte syresätta vörten för mycket genom att skaka, tappa om och sånt, så länge vi pratar om före jäsning.